رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق:

کشورهای منطقه به مسئولیت خود در قبال ریزگردها عمل کنند

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز مقابله با ریزگردها تبدیل به خواست مشترک منطقه شده و از همه انتظار می رود به مسئولیت های خود عمل کنند.

رئیس جمهور در این گفتگوی تلفنی با اشاره به مشکلات ناشی از طوفان های خاک و هجوم ریزگردها به شهرهای ایران و عراق اظهار داشت: تغییرات آب و هوایی مختص به کشور خاصی نیست و از مرزها عبور می کند. امروز مقابله با ریزگردها تبدیل به خواسته مشترک منطقه ای شده است و از همه کشورهای منطقه انتظار می رود به مسئولیت های خود در قبال این معضل عمل کنند.

مصطفی الکاظمی نیز به ملاقات امروز خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اشاره کرد و افزود: در گفتگوهای آقای سلاجقه با مقامات عراقی مقرر شده است که همکاری برای مقابله با معضل ریزگردها در قالب یک تفاهم‌نامه دنبال شود.

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست، عربستان سعودی بیشترین سطح تولید ریزگرد را دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای عراق‌،سوریه،کویت و امارات قرار دارند.

همچنین به گفته داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست « اقدام آنکارا به سدسازی بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع کرده و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به سرچشمه گرد و غبار تبدیل شده‌اند, با وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گردوخاک را به کشور ما می‌آورند.»

همه این عوامل و تشدید آلودگی های هوا باعث شد تا هیات ایرانی برای حل مشکل ریزگردها به عراق و سوریه برود.

این هیات به صورت میدانی و در تبادل نظر و همفکری با همتایان خود، موضوع همکاری جمعی منطقه ای برای مقابله با ریزگردها را در دستور کار پیگیری سریع خود قرار خواهد داد تا راهکار های موثری را چاره اندیشی کند.

در همین ارتباط با توجه به این که بخشی از همکاری منطقه ای برای مقابله با ریزگردها به مشارکت و همکاری فعال دولت عربستان سعودی باز می گردد، مقرر گردیده تا وزیر امور خارجه عراق این موضوع را با همتای سعودی خود مورد پیگیری قرار دهد تا این کشور نیز در این ابتکار منطقه ای برای حل این معضل مشارکت و کمک نماید.

اما در بخش دیگری از این تماس تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی با ابراز خرسندی از روند رو به پیشرفت حرکت ملت عراق و نیز تعامل گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید این کشور گفت: تصویب قانون ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق اقدامی مبارک بود

نخست وزیر عراق هم تمجید رئیس جمهور کشورمان از تصمیم پارلمان عراق برای ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مایه دلگرمی ملت و دولت عراق دانست و گفت: فلسطین، نه فقط مساله مسلمانان، بلکه مساله همه عدالت‌خواهان جهان است و دولت و پارلمان عراق نیز مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات را در حمایت از ملت فلسطین داشته‌اند.

روز پنجشنبه پارلمان عراق به اتفاق آرا به قانونی رای داد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جرم تلقی می‌کند.

در جلسه پارلمان اعلام شد که هرگونه داشتن رابطه با رژیم صهیونیستی یا همکاری با افراد و شرکت‌های صهیونیستی جرم به شمار می‌رود.

این قانون هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی را جرم تلقی می‌کند.

اما آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصویب قانونی در پارلمان عراق که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جرم تلقی می‌کند، ابراز داشت و مدعی شد که این قانون آزادی بیان را به خطر می‌اندازد و با پیشرفت همسایگان عراق در ایجاد پل‌ها و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که فرصت‌های جدیدی را برای مردم کل منطقه ایجاد می‌کند، در تضاد است.

حزب الله لبنان اما با صدور بیانیه‌ای تصویب قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق را اقدامی تاریخی در مقابله با عادی سازی ذلیلانه برخی کشور‌های عربی با این رژیم، عنوان کرد و از احزاب و ملت‌های عربی خواست از عراق در این زمینه الگو بگیرند.

رئیس جمهور اما در پایان این گفتگو تلفنی از مصطفی الکاظمی خواست زمینه حضور زائران ایرانی را تسهیل کند.

نخست وزیر عراق هم گفت که از مسئولان عراقی خواسته‌ام تا برنامه‌ای دقیق برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم و نیز چارچوب مهمان‌نوازی از زائران ایرانی تهیه و به بنده ارائه کنند.

شش روز پیش معاون وزیر کشور گفت: دولت عراق به سفیر ما اعلام کرد «ویزای زائران اربعین برداشته می‌شود».

مجید میراحمدی دیروز هم اعلام کرد بنابر مذاکراتی که سفیر ایران با نخست وزیر و وزیرکشور عراق داشت، طرف عراقی قول داد که روادید در ایام اربعین برداشته شود.

هم‌اکنون برای سفر هوایی به عراق مشکلی نیست اما مسافرت زمینی نیاز به روادید دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار