گونه نادر «خوتکای ابرو سفید» در تالاب کانی برازان تخم گذاری کرد

کارشناس حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پرنده «خوتکای ابرو سفید» که جزو گونه‌های نادر و حفاظت بالای ایران به شمار می‌رود، در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان تخم گذاری کرده است.

محسن معارف پناه گفت: این نوع پرنده امسال تاکنون به تعداد ۲ بال در تالاب کانی برازان این شهرستان مشاهده شده که اقدام به لانه سازی و تخم گذاری کرده اند.

وی گفت: وضعیت مناسب بارندگی‌های سال زراعی جاری و اقدامات انجام شده برای تامین حقابه آن از سد مهاباد از سویی دیگر جلوگیری از خروج و هدرروی آب از این تالاب موجب شده تا شرایط بسیار مناسبی برای زیست انواع پرندگان بوجود آمده و شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به این تالاب مهاجرت کنند.

«خوتکای ابرو سفید» (نام علمی: Anas querquedula) پرنده‌ای از زیرخانوادهٔ مرغابیان روی آبچر از تیرهٔ مرغابیان است که جزو اردک‌های کوچک جثه است که نر و ماده متفاوت اند و تغییرات فصلی ندارند.

طول بدن این پرنده ۳۷ تا ۴۱ سانتی‌متر و گستردگی بال‌ها ۶۰ تا ۶۳ سانتی‌متر است.

خوتکای ابرو سفید اولین پرنده‌ای است که در فصل مهاجرت وارد ایران می‌شود که در میان علف‌های بلند و نزدیک آب زاد و ولد می‌کند، مهم‌ترین مشخصه این پرنده نوار ابرویی پهن سفیدی که تا پس سر امتداد یافته است.

پرنده ماده شبیه به خوتکا است، اما گلوی سفیدتر و لکه سفید انتهای منقار خط چشمی تیره نوار ابرویی روشن، جلو بال‌ها آبی مات و آینه بالی نامشخص دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.