زیباترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بدترین وضعیت

زیبا‌ترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بد‌ترین وضعیت نگهداری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی امام جمعه مراغه  گفت: مسجد تاریخی ملارستم مراغه با بیش از ۴۵۰ سال قدمت در دوره صفویه بنا شده است.

به گفته وی  وضعیت نگهداری این اثر ارزشمند با تزئینات زیبا در شان و جایگاه این مسجد تاریخی نیست و مرمت دیوار‌های خارجی، سقف‌های، آزاد سازی حریم و محوطه این مسجد ضروری است.

امام جمعه مراغه  می گوید ساخت و ساز‌های ناموزون فلزی، انباشت زباله در محوطه و نگهداری نامناسب به مرور به این مسجد آسیب می‌زند.

آقای داود اسدیان فرماندار مراغه نیز گفت: وضعیت نگهداری مسجد تاریخی ملا رستم مراغه موجب نارضایتی اصناف و کسبه بازار شده است.

به گفته اسدیان پیرامون مسجد برای احیا و خروج از وضعیت نامناسب فعلی نیاز به آزاد سازی حریم دارد.

فرماندار مراغه می گوید به علت بی توجهی به مرمت و نگهداری مسجد دیوار‌های آن ترک برداشته و لای اجر‌ها خالی شده است و نیاز اساسی به مرمت دارد.

آقای اسدیان  فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز  از شهرداری، میراث فرهنگی و اداره اوقاف خواست برای این مسجد طرح آزاد سازی حریم، محوطه سازی و طرح مرمت آماده کنند.

 آزاد سازی حریم این مسجد نیازمند مشارکت کسبه و بازاریان است و در بازدید امروز صورت جلسه شده و برای اجرای طرح آزاد سازی حریم به عنوان یک مطالبه مردمی پیگیری می‌شود.

زیباترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بدترین وضعیتمحمد مقتومی شهردار مراغه نیز گفت: به زودی طرح آزاد سازی حریم برای این اثر تاریخی و ارزشمند تهیه می‌شود و شهرداری برای اجرای این طرح در بافت قدیمی بازار آمادگی دارد.

مسجد تاریخی ملارستم مراغه از چوب ساخته شده و سقف و سرستون‌های سقف با طره‌های اسلیمی، گل و بوته تزئین و با رنگ‌های کاملا طبیعی رنگ آمیزی شده است.

سقف شبستان این مسجد تاریخی بر روی چهل ستون چوبی با سرستون‌های زیبا قرار گرقته است.

۱۰ مسجد تاریخی مراغه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.