تدوین سند ملی روابط عمومی

سند ملی روابط عمومی در دست تدوین و نهایی شدن است.

 عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاورس جزو جدیدترین مفاهیمی است که زیرساخت‌های ۱۰ ساله دارد و شرکت فیس بوک که امروز عنوانش را به متا تغییر داد ۱۰ سال است که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند فضا را برای خود فراهم کند. نیاز است به متاورس به عنوان زیست جهان جدید نگاه کنیم. زیرا متاورس جبران کننده ضعف فیزیکی واقعی بودن جهان مجازی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروزه مردم انواع داده‌ها را در بستر موبایل استفاده می‌کنند که این همان فضای صنعتی است و افراد احساس این‌همانی از فضای دوم ندارند، زیرا وقتی افراد وارد فضای دوم می‌شوند، ورود به جهان دیگر را احساس می‌کنند.

وی ادامه داد: متاورس فضایی واقعی است که تجربه زندگی واقعی و خلق نامحدود را ایجاد می‌کند یعنی محیط ادامه‌دار است. محیط مجازی محیطی نیست که قطع کننده باشد مانند جهان فیزیکی که وقتی ساختمانی را می‌سازید بالاخره کار در یک نقطه‌ای تمام می‌شود، اما محیط مجازی یک محیط ادامه دار است و امکان تکمیل کردن را در همه موقعیت‌های فراهم می‌کند. زیرساخت این فضا، سیستم اقتصادی است به عبارت دیگر هدف متاورس بهره‌وری اقتصادی است.

 عاملی روابط عمومی متاورس را تعریف کرد و بیان داشت: روابط عمومی متاورس عرصه حضور سه بعدی، محسوس، هویت بخش، هویت دار، منعطف، غیر مرکزی برای تغییر همراه با مشارکت همگانی در فضای دوم است. این محیط همین خصوصیاتی که می‌گوییم با تفاوت‌هایی راجع به خود انسان واقعی است، اما ما به عنوان انسان واقعی به زمین متصل هستیم و وقتی به متاورس می‌رویم پرواز کرده و و با همه جهان مرتبط می‌شویم.

وی اضافه کرد: مفهوم جهان در این معنا تحقق پیدا می‌کند در حالی که این مفهوم در انسان فیزیکی تحقق پیدا نمی‌کند به عبارتی انسان متاورسی و روابط عمومی متاورسی، بستری فرا مکانی و فرا زمانی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حضور روابط عمومی در فضای متاورس در قالب‌ها و روش‌های متفاوت صورت می‌گیرد. در واقع دو انتخاب وجود دارد: یا باید خودش یک بستر متاورس ایجاد کند و دائما دامنه دارایی‌های متاورسی سازمان را توسعه دهد یا باید در پلتفرم دیگری شرکت کند.

عاملی ۶ کارکرد را برای روابط عمومی متاورس بیان کرد و گفت: مورد اول ارتباطات گسترده است که از طریق وب معمولی هم داریم همینطور وب نقاله اطلاعات هم ارتباط ایجاد می‌کند، ولی ارتباطات آن کامل، همه گیر و درگیرکننده و حتی غرق کننده نیست. در فضای متاورسی یک نوع استغراق در فضای واقعی شکل می‌گیرد. توسعه مشارکت ذینفعان و علاقه‌مندان دومین کارکرد متاورس است که می‌تواند ذینفعان و علاقمندان را در محیط خود درگیر کند.

 وی افزود: روابط عمومی متاورس در مسیر آغازین خود قرار دارد و می‌تواند شروعش را با تقویت فضای تصویری شبیه سازی و واقعیت مجازی دنبال کند. همچنین محتوا‌هایی که بتواند با عینک‌های واقعیت مجازی، فضای مجازی دیده شود یا تصویر‌هایی که بتواند جنبه نزدیک‌تری به واقعیت داشته باشد؛ بنابراین روابط عمومی‌ها به اقتضای حوزه ماموریت نهاد مربوطه، نیازمند تعیین اولویت‌های متاورسی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: سند ملی روابط عمومی در دست تدوین است و امیدواریم در سند ملی روابط عمومی بتوانیم نظام روابط عمومی را پیش بینی کرده و جایگاه نو و حقوقی را در سازمان تامین کنیم . سند ملی روابط عمومی برای همه روابط عمومی‌های بخش دولتی و خصوصی ظرفیت‌ساز خواهد بود و لذا جا دارد که خانواده روابط عمومی ایده‌هایشان را در اختیار ما بگذارند و انجمن‌های قوی در حوزه روابط عمومی در این حوزه‌ها ورود پیدا کنند.

 عاملی اظهار داشت: امیدواریم سند ملی روابط عمومی مانند سند ملی معماری، سند ملی موسیقی و سند ملی سینما که در دست تدوین و نهایی شدن است بتواند این هدف را تامین کند و مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.