تصویب قانون مالکیت فکری پیش‌نیاز نوآوری است

وزیر علوم گفت: پیگیری تصویب قانون جامع مالکیت فکری در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تودیع و معارفه روسای دانشگاه‌های اراک گفت: استان مرکزی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. 

وی عنوان کرد: استان مرکزی از نظر صنعتی جزو استان های برتر است و انتظار می‌رود که دانشگاه های این استان به ویژه دانشگاه مادر، جزو دانشگاه های برتر کشور باشد و در گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی اساتید بزرگ از این استان خارج می شدند که در این دوره باید این شرایط اصلاح شود.

 زلفی‌گل اضافه کرد: در این دوره می‌بایست با ایجاد وحدت، شهر اراک و استان مرکزی را آباد کرد و سود این صنایع در وهله اول باید به خود استان و دانشگاه‌های آن برسد و قطعاً این ثمره در زمان وحدت حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: ستاد وزارت علوم نیز باید کاملاً نگاهی حمایت گرانه، بسترساز و هدایت گونه داشته باشد، مشکلاتی وجود دارد که باید درصدد رفع آنها برآییم.روسای دانشگاه‌ها باید برنامه‌های خوبی در جهت استفاده از این ردیف‌ها داشته باشند و وزارت علوم نیز باید جهت توسعه کیفی دانشگاه‌ها، پژوهش و تحقیقات اقدام کند.

وزیر علوم گفت: به عنوان مثال بیمه پژوهش و قانون جامع مالکیت‌های فکری که بستر زایش نوآوری در کشور است وجود ندارد و در این شرایط یعنی خلاقیت و نوآوری را ذبح کرده ایم در حالی که در کشورهای دیگر قانون مالکیت فکری با قدرت در حال اجراست و دانشگاه های بزرگ دنیا درآمدهای بسیاری را از این طریق کسب می کنند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان عاقل و دانا باشند می توانند از تجربیات دنیا نهایت بهره برداری را داشته باشند و اگر از این تجربه استفاده شود می توانیم فاصله خود را با دنیا کاهش دهیم.

وزیر علوم بیان کرد: با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است که سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین شود.

وی گفت: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید تا امروز تحلیل ها و تحقیقات بسیاری انجام گرفته باشد تا تصمیم سازی و تصمیم گیری دانش بنیان انجام گیرد، اما چنین اتفاقی را عملاً در کشور شاهد نیستیم. دانش بنیان بودن نوآوری و فناوری مهم است چرا که به واسطه آن محصولات رقابت پذیر تولید می‌شود و تنها راه مزیت ساز در حوزه اقتصاد، سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری است.

زلفی گل تاکید کرد: خوشبختانه وزارت علوم بستر سخت افزاری و نرم افزاری خوبی در اختیار دارد، به دنبال آن هستیم که آیین نامه ارتقا و ترفیع را بازنگری کنیم و تعداد پایه های تشویقی را به ۳۰ تا ۳۲ افزایش دهیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
تنها راه شکوفایی اختراع و ابتکار تو مملکت اینه که در اداره ثبت اختراعات رو گل بگیرن چون مانع اصلی شکوفایی اختراعات همین اداره است که عین تخته سنگ بزرگ سر راه مخترعین قرار گرفته
آخرین اخبار