استاندار کرمان در خصوص یارانه ها توضیح داد

استاندار کرمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با موضوع اجرای طرح اقتصادی دولت و ساماندهی یارانه‌ها با مردم استان کرمان صحبت کرد.

محمد مهدی فداکار گفت: استان کرمان یک استان پهناور است که از نظر جمعیتی تراکم پایینی دارد این موضوع باعث شده خدمات رسانی به استان سخت شود.

به گفته او در حوزه اقتصادی استان کرمان چند شاخص برجسته دارد اولین شاخص صنعت و معدن است بخصوص معادن مس و فولاد است. صنعت استان اصولا معدن پایه است و شاخص دوم کشاورزی استان است، در شمال استان پسته، در شرق خرما و در جنوب استان مرکبات و تولیدات گلخانه‌ای است و هرکدام از این‌ها زاویه و ارزش افزوده خودش را دارد.

استاندار کرمان می‌گوید: یک صنعت مهم که در استان مغفول مانده صنعت گردشگری است ویکی از کار‌های اساسی که می‌شود انجام داد توسعه گردشگری است و در سراسر استان ظرفیت‌های گردشگری خوبی داریم.

به گفته فداکار ۵ فرودگاه فعال در استان داریم ظرفیت بزرگی برای مناطق ویژه اقتصادی است حضور بخش خصوصی در صنعت و کشاورزی باعث توسعه شده است.

فداکار گفت: در کنار این ظرفیت‌ها چالش‌های وجود دارد که مهمترین چالش آب است چه در بخش کشاورزی چه در بخش شرب، چه در بخش صنعت مشکل داریم.

به گفته او در بخش صنعت با سرمایه گذاری با انتقال آب از دریا برای شرکت‌های بزرگ اتفاق خیلی خوبی افتاده و باری از روی دوش شبکه در استان برداشته شده است وبرای شرب قرار است طرح انتقال آب از دریا تامین شود متاسفانه تعادل آبی در منطقه نداریم.

به گفته او در بخش کشاورزی همین مشکل را داریم در جنوب استان برای استفاده درست آب از روش‌های فناوری استفاده شده است و در شمال استان در بخث پسته از روش فناوری آب درست استفاده نکردیم این مشکلی است که باید حل شود، با انتقال آبی، که صورت می‌گیرد این چالش‌ها در دراز مدت انشاءالله حل شود.

او گفت: در استان توسعه نامتوازن وجود دارد صنعت در شمال استان است که باید با جدیت پیش رود و در جنوب استان سرمایه گذاری‌های صنعتی معدنی انجام نشده است معادنی وجود دارد مثل تیتانیوم در کهنوج و مس در جیرفت که شروع شده اند و امیدواریم باعث توسعه شوند و کم‌کم به سمت توازن پیش برویم.

فداکار گفت: گردشگری خیلی مهم است و با فروکش کردن کرونا انشاءالله بشود با جدیت کار بهتر انجام داد و خانه‌های های بومگردی ظرفیت بزرگی هستند حالا چه در دل کویر و چه در مناطق خوش وآب باشند.

او می‌گوید: صنایع تبدیلی کشاورزی از ظرفیت‌های دیگر در جنوب استان است.

استاندار کرمان گفت: خوب یکی از سوالات مردم این روز‌ها اجرای طرح اقتصادی دولت است حالا من بگم ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست خوبی نبود و حالا شاید در مقتضیات زمان لازم بوده است ولی خوب در مجموعه طرح خوبی نبود و ما در جهان تنها کشوری هستیم که ارز و یارانه ارز را به وارد کننده می‌دهیم.

او می‌گوید: در دنیا یارانه به تولید کننده می‌دهند که ارزان‌تر درمیاد یا به مصرف کننده می‌دهند که بتواند بخرد و دادن یارانه به وارد کننده اثر منفی دارد و باعث وابستگی وارداتی می‌شود و تولید ضربه می‌خورد، باعث ضربه زدن به پول هم می‌شود و باعث آسیب زدن به تولید و شکست کارخانه‌ها و ضربه به اشتغال است.

به گفته فداکار دولت نمی‌خواد از این محل درآمد داشته باشد حالا تولید کننده و وارد کننده هستند می‌خواهند باهم رقابت داشته باشند.

او می‌گوید: یکی از وجوه مهم اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق و احتکار است که دیگر موضوعیتش را از دست می دهد. بخش عمده‌ای از کالا‌ها قاچاق می‌شود و داریم هر روز، در خبر‌ها کشفیات اعلام می‌شود در بعضی کشور‌های همسایه مغازه‌های آن‌ها به دلیل وجود زیاد اجناس قاچاق ایرانی عین مغازه‌های خود ما است و یارانه کشور ما به جیب آنها می‌رود.

او گفت: پارسال برای چند قلم کالایی که وارد می‌شود مثل روغن، دانه‌های روغنی، نهاد‌های دامی ۱۵ و ۶ دهم میلیارد دلار دولت ارز اختصاص داد و دولت این را با یک پنجم ارز نیمایی به وارد کننده داده است که رانت بزرگی داشته ۵۰ درصد شاید یارانه اش به دست مردم رسیده ولی ۵۰ درصد آن تا از زمان واردات تا به کارخانه برسد و در شبکه توزیع قرار می گیرد و تلف شده است.

به گفته او قیمت جهانی جو ۶۰ درصد افزایش داشته، گندم بیش ۵۰ درصد و قیمت روغن ۸۰ درصد افزایش داشته است که بیشترین ما روغن است و این روش قابل ادامه دادن نیست دولت باید سریعا اصلاح کند .

استاندار کرمان گفت: این جراحی واقعا باید صورت می‌گرفت و دولت برای جلب مردم یارانه واریز کرد تا زیر ساخت‌ها آماده شود انشاءالله بصورت الکترونیکی کالابرگ می‌دهد نان طرح خاص خودش را دارد که فعلا بصورت پایلوت در زنجان انجام می‌شود و بحث آرد بود که متاسفانه این مسیر به مقصد نمی‌رسید و مقدار زیادی آرد قاچاق می‌شد و دولت قیمت را برای نانوا اصلاح می‌کند و نانوا قیمت تمام شده را می‌گیرد و نان توزیع می کند و افزایش قیمت نداریم .

او می‌گوید: ذخایر الان خوب است و هیچ بخشی مشکلی نداریم و بازار باید خوب رصد شود همکاری‌های دارد انجام می‌شود و پایش می‌شود و مردم نگران نباشد و دیگر قاچاق و احتکار موضوعیت ندارد، چون آزاد شده است و بصرفه برای قاچاقچیان نیست ما پیش بینی می‌کنیم ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم این ۳۰ درصد همان اندازه است که به کشور‌ها قاچاق می‌شد و دیگر در کشور و انبار‌ها برای خودم مردم است.

او گفت: دولت برای اجرای این طرح فقط به فکر مردم است مثلا کیسه ِآرد در روستا ۴۰ تومان فروش می‌رفت ودر مرز‌ها به ۸۰۰ هزارتومان می رسید و درصورتی که سهمیه یارانه مردم و حق مردم است.

به گفته او افرادی که به دهک‌ها اعتراض، دارند سامانه‌ای طرحی شده است که مردم می‌توانند اعتراض کنند. از مردم خواهش دارم به پیام‌های که در شبکه‌های اجتمایی پخش می‌شود توجه نکنند و از مبادی رسمی خبر‌ها را پیگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.