در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدیر هنری باید با هنر روز آشنا باشد

یک پژوهشگر و مدیر هنری گفت: کیوریتور باید در زمینه گردآوری آثار مهارت و تخصص داشته و با هنر روز آشنا باشد.

شایان شعبان پژوهشگر و مدیر هنری گفت: رشته کیوریتوری و یا مدیریت هنری نمایشگاه در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس می‌شود، اما در ایران تعریف دقیقی از کیوریتور ارائه نشده است.

او می‌گوید مدیر هنری یا همان کیوریتور، به مثابه یک کارگردان است که امور را هدایت می‌کند. کیوریتور باید در زمینه گردآوری آثار مهارت و تخصص داشته باشد، با هنر روز آشنا باشد و در رشته‌های مختلف هنری مطالعه کند.

بر اساس گفته‌های این پژوهشگر، در تمام دنیا کیوریتور‌ها نقش مهمی در برگزاری و میزان بازدید نمایشگاه‌ها دارند، اما در ایران بیشتر کیوریتور‌ها تجربی هستند. البته این موضوع مشکل خاصی ندارد، اما بهتر است که این رشته در دانشگاه‌ها تدریس شود. البته جای خوشحالی دارد که در چند سال اخیر جایگاه مدیر هنری نمایشگاه‌ها در ایران تاحدودی جا افتاده است.

شعبان معتقد است که فعالیت‌های کیوریتور در تمامی رشته‌های هنری می‌تواند و شکل بگیرد و مختص یک رشته نیست. قطعا باید از همه هنر‌ها آگاهی داشته باشد و ارتباط خود را با ادبیات، فیلم و موسیقی حفظ کند.

او به تازگی مجموعه‌ای از آثار ۱۴ هنرمند نسل‌های مختلف که نگاهی معاصر به نگارگری و مینیاتور داشته اند را گردآوری کرده و قرار است نمایشگاه این آثار با عنوان «بزم و رزم» روز ۲۳ اردیبهشت در گالری جاوید افتتاح شود.

این نمایشگاه که منتخبی از آثار هنرمندانی همچون صادق تبریزی، ناصر اویسی، فریدون آوا، فرح اصولی، مهدی احمدی و اکبر نیکان پور را نمایش می‌دهد، به سه استاد کمانچه نوازی ایران، علی اکبر شکارچی، کیهان کلهر و فرج علیپور تقدیم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار