افزایش شاخص بهای مصرف کننده در استونی

گزارش‌ها از افزایش بیش از ۱۸ درصدی بهای مصرف کننده در استونی حکایت دارد.

بنا بر آمار و ارقام منتشر شده در استونی شاخص بهای مصرف کننده در استونی ماه آوریل شاهد افزایش بیش از ۱۸ درصدی بود و قیمت‌ها نسبت به دهه‌های گذشته سریع‌تر رشد داشته است.

به گزارش آرتی، به موجب این اطلاعات بهای کالا‌ها و خدمات در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۴.۴ و ۲۷.۸ درصد بیشتر بوده است.

ویکتوریا ترازانوف، تحلیلگر برجسته در موسسه آمار و اطلاعات استونی گفت: بهای مصرف کننده بیشترین تاثیر را از تغییر قیمت مربوط به بخش مسکن داشته است که مسبب افزایش ۴۰ درصدی قیمت هاست.

به موجب این اطلاعات، قیمت برق مصرفی افزایش ۱۱۹ درصدی داشته است و بهای انرژی گرمایی ۵۷.۷ درصد نسبت به آوریل سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. اجاره بهای مسکن نیز افزایش ۳۴.۴ درصدی داشته است.

تغییرات قیمت مواد غذایی و نیز تغییر قیمت بخش حمل و نقل نزدیک به یک پنجم کل افزایش قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است.

به موجب این گزارش، قیمت سیب زمینی ۱۳۴.۳ درصد، روغن‌ها ۵۷ درصد، غلات و آرد ۳۷.۷ درصد، پاستا و تخم مرغ به ترتیب ۳۶.۹ و ۳۴.۸ افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت ماهی تازه نیز افزایش بیش از ۳۰ درصدی داشته است. بهای بنزین و سوخت دیزلی نیز به ترتیب ۳۲.۵ و ۴۸.۶ افزایش داشته است.

نشریه گلوبال تایمز نوشت: حوزه پولی یورو، به نوبه خود، رشد سالانه ۷.۵ درصدی را در بخش شاخص قیمت مصرف کننده ثبت کرد، در حالی که شاخص قیمت تولید کننده در این منطقه افزایش ۳۱.۴ درصدی را تجربه کرد. هر یک از این دو رقم رکورد‌های تاریخی را ثبت کردند.

بلومبرگ نوشت اروپا ممکن است به سمت توقف ناگهانی واردات گاز روسیه گام بردارد که افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

اروپا برای تولید یک پنجم برق خود نیازمند گاز روسیه است و یک اختلال جزئی می‌تواند به سرعت سراسر این قاره را مختل کند. ظرفیت برق ذخیره شده در حال حاضر ۳۲ درصد است و با ۸۰ درصد مورد نیاز برای گرم نگه داشتن خانه‌ها و ادامه فعالیت کارخانه‌ها در طول زمستان فاصله چشمگیری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار