جهش بهای نفت خام در بازار انرژی

برنامه اتحادیه اروپا برای تحریم حوزه انرژی روسیه باعث افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی شد.

سرمایه گذاران در روز‌های اخیر بیش از پیش نگران احتمال تحریم نفت روسیه از طرف غرب و بحران در بازار عرضه در ماه‌های آینده هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور‌های اروپایی روزانه حدود ۳.۵ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد می‌کند و از لحاظ تامین گاز مصرفی نیز به شدت وابسته روسیه است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه موجودی ذخیره نفت و گاز اروپا در بلندمدت بسیار کم است در صورت تحریم نفت و گاز روسیه ممکن است تمامی کشور‌های اروپا برای جبران آن دچار مشکلات جدی شوند. همین موضوع باعث جهش بهای طلای سیاه در بازار جهانی شد. 

بر این اساسف بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۴.۹ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۵.۳ درصد افزایش، ۱۰۷ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا روز گذشته وعده داد کاهش تدریجی عرضه نفت خام روسیه را در عرض شش ماه در دستور کار اتحادیه اروپا قرار دهد. وی همچنین متعهد شد تاثیر این حرکت اقتصادی را بر اقتصاد اروپا به حداقل کاهش دهد. متخصصان بازار‌های نفتی معتقدند این اقدام می‌تواند بحران سوخت و انرژی در اروپا را در میان مدت و نیز بلند مدت تشدید کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار