#مردم_نگار

یارانه آرد در سفره کشورهای همسایه!/ چرا قیمت نان و ماکارونی تغییر کرد؟

اختلاف قیمت آرد در کشور و آن سوی مرزها باعث قاچاق این محصول شده بود که این مشکل با آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت برطرف می شود اما با اجرای آن شاهد تغییر قیمت نان فانتزی و ماکارونی هستیم.

تغییر قیمت فرآورده های آردی آن هم با رشد قیمت در انواع ماکارونی آغاز شد؛ موضوعی که طی بخشنامه ای از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به کارخانجات تولید ماکارونی ابلاغ شد. هرچند دیروز شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت نان هم در فضای مجازی منعکس شد که وزیر جهاد کشاورزی در توضیح آن و همچنین افزایش قیمت آرد طی روزهای گذشته اینطور توضیح می داد.

آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور ما به این دلیل که به گندم یارانه تعلق می‌گیرد، طبیعتا با افزایش قیمت جهانی و چالش بحران امنیت غذایی این فاصله زیادتر شده و به دنبال آن، قاچاق فزاینده‌ای را نیز در کشور شاهد هستیم. پس لازم بود تا اقدامی صورت بگیرد تا جلوی این قاچاق گرفته شود.

آمار نهادهای دولتی نشان می دهد از ابتدای امسال  تاکنون قاچاق آرد به کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی به‌ شدت افزایش یافته و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به فروش آن‌ها در مرز پاکستان با قیمت ۷۰۰ هزار تومان و در مرز ترکیه با قیمت بیش از یک‌میلیون تومان می‌کردند!

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه‌ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

تغییر نرخ آرد برای مصارف صنعتی منجر به واکنش های مختلفی در فضای حقیقی و مجازی شد. انتقادها بر سر کوچک شدن سفره مردم تا دلایل اقتصادی این افزایش قیمت. یکی از کاربران فضای مجازی در تشریح این افزایش قیمت آرد در تولیدات صنعتی مانند کارخانجات تولید ماکارونی، بیسکوییت و همچنین نان های صنعتی و فانتزی اینطور می نویسد.

توییت

 

‏مشکانی به عنوان کارشناس اقتصادی می نویسد:  " قیمت واقعی هر کیلو ماکارونی، حدودا ۳ برابر یک کیلو گندم بازار جهانی است. الان قیمت گندم در بازار جهانی کیلویی ۴۰سنت است، پس قیمت واقعی هر کیلو ماکارونی حدودا ۱۲۰ سنت می‌شود.

‏قبلا یک کیلو گندم با دلار ۴۲۰۰ با قیمت ۱۷۰۰ تومان وارد کشور می‌شد، پس باید ماکارونی کیلویی ۵هزار تومان می‌بود.اما ماکارونی ۱۲ هزار تومان بود. یعنی رانت خواران با دلار ۴۲۰۰ تومانی، ۱۴۰٪ سود مازاد رانت خوری از جیب مردم بر می‌داشتند.

‏الان دلار ۴۲۰۰ حذف شده، قیمت گندم بین المللی کیلویی ۱۰ هزار تومان می‌شود پس قیمت هر کیلو ماکارونی هم ۳ برابر و حدودا کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌شود. دلار ۴۲۰۰ شد ۲۵ هزار یعنی ۶ برابر اما ماکارونی تقریبا ۳ برابر شد.

توئیت

‏علت در همان رانتخوری هست که قبلا بود یعنی تولید کننده ماکارونی با دلار۴۲۰۰ گندم‌ می‌گرفت، اما بر مبنای دلار ۱۰ هزار تومانی ماکارونی می‌فروخت و سود دلاری می‌برد. شاید فکر کنید که، چون قیمت ارزانتر بود پس این ماجرا در کل به نفع مردم بود. اینجا یک سوال مطرح است
دلار ۴۲۰۰ از کجا میآمد؟ دولت برای تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی پول بدون پشتوانه چاپ میکرد دلار را ۲۵ هزار تومان میخرید به وارد کننده ۴۲۰۰ میفروخت.

یعنی درست است که مردم ماکارونی را با سوبسید ارزانتر میخریدند، اما در واقعیت با تورم بسیار بالاتری هزینه آنرا با کاهش قدرت خریدشان بدلیل تورم بالاتر پرداخت میکردند.

‏این ماجرا فقط در ماکارونی نبود بلکه کالا‌های بیشماری درگیر این فرآیند رانت خواری بودند طبق برآورد‌های اولیه، در ۳ سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد دلار از منابع کشور به پای این رانتخواری با دلار۴۲۰۰ تومانی ریخته شد خوب حال چه باید کرد؟ گرانی امان مردم را بریده و به حق هم اعتراض می‌کنند."

انتظارها و اعتراض های مجازی مردم، به طرق مختلفی عنوان می شود. عده ای به افزایش یک باره اشاره می کنند و عده ای دیگر این گرانی را منجر به کوچک تر شدن سفره مردم می دانند.  برخی مسئولان سابق هم در این اظهار نظرها شریک شده و راهکار این افزایش قیمت را، پیوست حمایتی برای اقشار آسیب پذیر می دانند.

توئیت

توئیت

توئیت

توئیت

یارانه آرد پرداخت می‌شود

این واکنش های فضای مجازی، پاسخ وزیر جهاد کشاورزی را در پی داشت به طوری که او گفت: از آنجایی که دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱، تغییر نوع پرداخت یارانه‌ها را لحاظ کرده و این یارانه‌ها از کالا مستقیما باید به دست مصرف کننده برسد، سعی کردیم تا تسریعی در این اقدام انجام شود؛ در گام اول، از این پس برای حفظ قیمت نان، آرد صنف و صنعت با نرخ ۱۲ هزار تومان محاسبه می‌شود. دولت ملزم به جبران این افزایش قیمت است و در روز‌های آینده نیز جبران خواهد شد؛ حتی بیش از هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود.

یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم

این موضوع را مسئول پرداخت یارانه ها نیز تایید می کند. آقای مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره می گوید: برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است.

او گفت: وقتی یارانه‌ای چندین سال به این صورت تخصیص می‌یابد، فساد آن هم سیستمی می‌شود. بهترین راه این است که اثربخشی یارانه‌ها را خود مردم به‌صورت مستقیم ببینند و یارانه به‌صورت سر راست به خود مردم پرداخت شود. اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیت‌ها برای کشور فعال خواهد شد.

یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش می‌کنیم یعنی این فرایند را اصلاح می‌کنیم تا یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برسانیم.

توئیت

توئیت

 

توئیت

واکنش آقای صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی و مشاور رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره رانت های گسترده یارانه پنهان نیز از جمله واکنش ها به آزادسازی نرخ آرد برای مصارف صنعتی برای جلوگیری از قاچاق آن هم در جنگ منابع غذایی در این روزهاست.

صادق الحسینی  صادق الحسینی صادق الحسینی

یارانه

۲۴ میلیون تومان سود قاچاق آرد با بار تنها دو نیسان!

کاربری دیگر با محاسبات و آمار از این طرح سخن می گوید: " ‏دولت سالانه ۳۰ همت تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد. بررسی‌ها نشان داد که بخش قابل توجهی از این محصولات به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرز‌ها خارج می‌شد.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است.

از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه‌ای که از خزانه دولت بیرون می‌آید بیشتر می‌شود.

شکاف قیمتی حداقل ۱۲ هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسان‌وانت دو تن قاچاق آرد انجام می‌داد، حداقل ۲۴ میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد می‌کرد.

اگرچه حذف «تدریجی» ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند،، اما در طولانی‌مدت اثرات پایداری در اقتصاد ملی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آن‌ها است."

صحبت ها از قوه مجریه، به قوه مقننه هم کشیده می شود و نمایندگان مجلس هرچند موافق رقابتی سازی بازار و همچنین منع قیمت گذاری های دستوری هستند اما وزیر جهاد و دولت را در اجرای این مسیر مورد سوال قرار می دهند. به طوری آقای احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس شورای اسلامی اینطور در فضای مجازی می نویسد.

‏"امروز تلفنی به ‎#وزیرجهاد گفتم این که کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی مثل ‎#گندم وارد می‌کنید و فرآورده‌های آن مثل آرد، ماکارونی به دلیل تفاوت قیمت زیاد به کشور‌های همسایه صادر یا قاچاق می‌شود شکی نیست، اما باید برای مردمی که توان خرید این کالا‌ها را ندارند به هرنحو ممکن جبران کنید."

نماینده مجلس

آقای علی حدادی، سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی مجلس نیز به موضوع قاچاق آرد اشاره کرده و می نویسد: ‏در آزاد سازی ‎#قیمت_آرد صنعتی نه تنها اطلاع رسانی و اقناع درستی صورت نپذیرفت، بلکه تا کنون راهی برای جبران آن نیز از سوی دولت دیده نشده است. اهتمام دولت به استفاده از رسانه جمعی برای آگاه‌سازی و اقناع‌سازی مردم عزیز به شدت احساس می‌شود." 

توئیت

 

گزارش از نرگس معززی حور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشاالله سروکارتان با عذاب الهی. بخورید و ببرید و دروغ بگویید و تظاهر نمایید، فقط خواهشا از رهبری و اسلام و مذهب مایه نگذارید. انشاالله جد رهبرمان عذاب شما را از خدا بخواهد.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۲۲:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آب و برق رو گفتید مجانی میکنیم رو نخواستیم ، نان و آب رو هم جیره بندی کردید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشالله کمبود گندم و گران شدن ۲۰۰درصدی قیمت آرد ربطی به صادرات گندم به لبنان نداشته باشه همون گندم هابی که فروردین ماه امسال وزیر خارجه قول صادرات گندم به لبنان داده بود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید مثل عربستان دست دزدروقطع کنن قاچاقچی هم دزده فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۱
اگه این کار رو بکنن که خیلی از مسولان و خانواده هاشون بی دست میشن برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایا فساد مثل پیچیک دورتا دور اقتصاد یک مملکت اینطور پیچیده شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه که صدا و سیما مخصوصا باشگاه خبرنگاران جوان،همسو با دولت انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مفسد و احتکار کننده اعدام باید گردد
مفسد واحتکار کننده اعدام باید گردد
حالا این مفسد و احتکار کننده هر کی میخواد باشه
Finland
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
گران شدن خودرو هم به خاطر جلوگیری از قاچاق پراید و سمند بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر پول نان ماهانه به مردم بدهند کسی گرسنه نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
مجمد
۱۷:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما نمی‌فهمید وگرنه افزایش قیمت پراید هم به خاطر جلوگیری از قاچاقشه
البته قیمت جهانی پراید هم بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
حبیانی
۱۷:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا یارانه هست دزدی هم هست مگردر صورتی که یارانه مستقیم بصورت ریالی به حساب خاتوارها واریز شود وگرنه یارانه به کالا یعنی دزدیدن رزق وروزی مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه چیو که گرون کردین مردم عادی روبابدبختی مواجهه کردین بعدمیگیدارز_قاچاق_رانت_پنج ملیون وام میگیریم هفت جدآبادمونودرمیارین بااسم اسلام هرکاری میکنین بعدمیگین نمیتونیم کنتل کنیم بریدبمیریدبهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک یارانه نقدی مختصر قراره به مردم بدند که در طول زمان هیچ تغییری نکنه چرا دولت یارانه روبه مصرف کننده به صورت کالا نمیده مثل سابق مثل همین الان که با کارت ملی بعضی اقلام روتوضیع میکنند این سیستم هدفمندی یارانه درعمل نشون داده که به نفع مردم نیست چون قیمتها مرتب افزایش پیدا می‌کنه ویارانه ثابت میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
نزدیکه یه سال شده تازه یادش افتاده،هنوز یاد خیلی از کارهای دیگه هم نیفتاده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی عرضه ها هر موقع کم می آورند سریعا با صدا و سیما و رسانه های جیره خوار خود ذهن مردم را میخواهند منحرف کنند چون این است پس ما باید اینچنین باشیم و تازه وضع ما خیلی خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عمر و عاص شاگرد شما نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
این زد و بند شماست که آرد قاچاق میشه و جزو بی عرضه گی های شما ثبت خواهد شد . مگه میشه کامیون کامیون آرد از جلو چشم شما رد بشه شما نبینید ؟ پس وای به داد مردم که چه چیزهای دیگه ای از جلو چشم شما رد میشه میاد داخل کشور !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
به خدا دنیایی و آخرتی هم هست
لطفأ به نهج البلاغه ،سخنان گهر بار
مولا حضرت علی (ع) رجوع کنید .
ما با این کارهامون قلب امام زمان (عج) را به درد می آوریم ،چرا فکر نمی کنیم
که امام زمان (عج) ناظر بر اعمال و رفتار
ماست ؟؟؟!!!!
یادمان باشد که نان قوت مردم است .
Iran (Islamic Republic of)
سجاد حامدفر
۰۸:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دراینکه تک نرخی ویکسان وازادکردن قیمت اردبهترین وصحیحترین روش ایجاد رقابت و جلوگیری ازهدررفت سرمایه ملی،قاچاق ازکشور ورانت میشود هیچ شکی نیست امااگراین جراحی بزرگ بطوریکجا وبرهمه صنوفی که اردمصرف میکنندیک دفعه وسراسری وفراگیراجرانشودومثل الان مثلا بعضی صنفهااردرا670هزارتومان وبرخی دیگرهمان اردرابایک دهم قیمت35هزارتومان بخرداین جراحی بزرگ هدفمندی یارانه اردبجای نجات اقتصاد موجب مرگ ان خواهدشدوهمچنین اگرمبلغی بعنوان یارانه نان به مردم اضافه نشود چراکه این روش غلط مثلادرتبریزتااین لحظه موجب بی تکلیف ماندن چندصدنانوای ازادپز که 85تای انها پروانه کسب هم دارندشده است ازمسئولین مربوط که درجریان هستم انصافا برای رفع مشکل درتلاشند عاجزانه خواهشمندم سریعترماراازبلاتکلیفی برهانند تامانع تعطیلی وبیکاری صدهانفرشوند،،متشکرم،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
به خدا این کارایی که میکنین حق الناسه،حق ما هستش!
Netherlands
7891
۰۸:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بجای این همه اه و ناله یک قانون سه کلمه ای نه بیشتر وضع کنید و موضوع را حلش کنید. مولی علی(ع) شانه هایش زخمی بود. پیچیده نیست. هر جا خبر مهمی باشد ولوله راه می افتد. با رانت خوار شوخی نداشته باشید. قاعه الخلد راه بیندازید. خودی و نخودی را با هم به یک طناب اویزان کنید. این همه ابر کامپیوتر مصروف استخراج بیت کوین می شود ولی دولت نمیتواند تشخیص دهد که الان مردم کدامشان صبحانه نخورده اند؟ این موضوع ربطی به ریل و دلار و غیره ندارد. هوش مصنوعی به چه دردی میخورد؟ اینجا بدرد میخورد. به خدای احد و واحد قسم که اگر توی زندان به چهار تا زندانی استخوان دار نفری یه پرس غدای با محبت بدین تمام نقشه ها رو کف دستتون میذارن و روی همه اساتید دانشگاه ها رو سیاه میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا کی باید مردم فقیر تاوان بی عرضگی مسولین رو بدن؟ اگه راست میگین اون همه دستگاه طویل و دراز مبارزه با قاچاق رو بازخواست کنید، اگر هم نمیتونید برین کنار
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۸:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
حقوق های ما رو هم بر اساس منطقه پرداخت کنید و یارانه هم ندید
بنظرم خیلی قشنگ تر میشه
بنزین رو هم ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
به فقرا و بیکاران هم کف حقوق بدید همه بیکاران که ثابت کنند سرمایه آیی واقعا ندارند مغازه ندارند زمین کشاورزی ندارند ماشین سنگین ندارند ،تاکسی ندارند کلا واقعا بیکار واقعی باشند و هیچ راه درآمد نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جناب باشگاه خبرنگاران جوان
الان 20 سال پیش نیست که مردم از همه جا بیخبر باشن
نمیشه قیمتها رو با مردم دلاری حساب کنن ولی حقوقشون رو ریالی بدن
ماله ات رو زمین بگذار
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۷:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای وزیر برای جلوگیری از قاچاق باید مرز را محکم ببندید نه اینکه آرد و ارزاق مردم را گران کنید . وزیر صمت برای یکسان شدن نرخ خودرو محصولات دو شرکت سایپا و ایران خودرو را گران کرد این چه توجیهی است . دولت رئیسی این طوری به فکر مردم است ؟؟ !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۷:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای رییسی من بهت رای دادم مشکلات کم تربشه نمیتونین جلوقاچاق بگیرید بایددودش بره توچشم مردم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیسوادی که قیمت آرد داخلی را با آرد جهانی مقایسه میکنی!!!لطفا میزان حقوق دریافتی مارو هم به دلار محاسبه و اعلام کن!!!
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۷:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
با وجود همه مشکلات موضوع قیمت ماکارونی منطقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خود احتکار کننده ای؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون موقع که بهتون میگم // مملکت بی در و پیکر شده بدتون میاد// هر کی دلش بخواد میاد تو // هرچی دلشون بخواد با خودشون میبرن بیرون //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت عرضه نداره جلو قاچاق رو بگیره ملت باید چوبش رو بخورن؟
آدمای عادی نمیتونن حتی یه بسته ماکارونی رو از کشور خارج کنند،هر چی هست زیر سر خودی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا زمانی که بحث رانت و مافیا که از خودتون هم هستن حل نشه تا صد سال دیگه همین اشو همین کاسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه باید مستقیم به حساب خانوار واریز شود وبند و بساط رانتخواران و دلا ل ها برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۷:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهانه های گران کردن کالا آنقدر بی ربط و من درآوردی است که از گرانی خود کالا درداورتر است .قاچاق کالا را جلویش را بگیرید نه اینکه روزگار مردم را سیاه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۰۶:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینکه عده‌ای جیغ گرونی میزنند و مخالف برداشتن سوبسید آرد هستند دو دسته هستند ی دسته اوناییند که از یارانه ای بودن آرد نفع زیادی می‌بردن هستند کسانی که در همین استان تهران هشت تا ده تا نانوایی دارند پیدا کردنشان برای دولت کاری ندارد دسته دوم اونایی هستند میدونند این کار خوبه و به نفع مردم ولی مخالف این هستند که آقای رییسی این کار را انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهانه پشت بهانه . قاچاق !¡!!! مردم را چی فرض کردید . پس این همه دم میزنید ما مقتدر هستیم پس کو؟ مرز را کنترل می کنیم . همه کشک .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما چقدر خوبید ما نمیدونستیم بدبخت کشورهای دیگه که مثل شما را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۴:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشور همسایه ؟این مرزداران دارن چیکار میکنن که نمیتوانن جلوی قاچاق را بگیرن ...باید کشور همسایه را دشمن خود بدانیم نه همسایه ...آقای رییسی و وزیر وزا شما ها ساخته نشدید که مملکت گردانی کنید لطفا برین بیرون از گود تا اشخاصی صالح و با سواد بیان رو کار مردم شهید ندادن که در فلاکت زندگی کنن ..کسی که نمیتواند جلوی قاچاق را بگیرد پس فردا در جنگ نمیتواند از کشور دفاع کند ...فقط برین از دولت بیرون همین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سوخت داره قاچاق میشه همه کارت سوخت دارن زیر ساخت مدیریتی هست اونا رها کردید چسبیدید به سفره مردم
United States of America
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقایان دولتی کار از دستتون در رفته نمیتونید دیگه ملت و گول بزنین مشکل از شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بخدا دولت خودش عامل گرانی و تورم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خرج به دلار دخل به ریال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جرات گرفتن جلوی قاچاق رو ندارید. بی کفایتی و عدم نظارت و رانت شده کار دولت و مجلس هم جیره خور دولت شده.
همه چیز رو با اروپا مقایسه میکنن. حقوق ها رو هم مثال اروپا کنید.
کشور بی درو پیکر شده.
این هم ار رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
انقدر دروغ گفتین که کسی دیگه باور نمیکنه. اوکی اصن شما درست میگی. حقوق مردمو هم مثل حقوق بین الملل بکن بعدش قیمتارو هم مثل بین الملل. نه اینکه به ریال حقوق بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام من ویزیتور پخش مواد غذایی هستم خدا وکیلی حالا با این وضع گرونی اجناس کی دیگه خرید می‌کنه
این قشر ویزیتور چطور نون زن و بچش رو در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تااااازه دلیل گرانی خودرو رو هم میفهمم...
گران کنید تا قاچاق نکنند.
نظارت آقا
قانون سفت وسخت بذارید
دست اون نفری رو که مایحتاج مردم رو قاچاق یا رانت میکنه قط کنید
ببینید کی جرات میکنه دست به این کارا بزنه
بی آبروش کنید
Sweden
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خسته نشدین از توجیح کردن و ماله کشی در قالب گزارش و خبر؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
توجیه توجیه توظجیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله نهایتا همه چیز رو به شدت گران می کنید و یارانه ها ی کالاهای اساسی رو هم حذف می کنید و در عوضش چندر غازی به مردم می دهید و مثل همان ۴۵ هزار و پونصدتومن تا قیام قیامت یه ریال مبلغ یارانه هارو افزایش نمی دید ولی روز به روز تورم و گرانی رو افزایش می دهید اونوقت با این وضع چطور می خاید یه جوان ازدواج کنه و رشد جمعیت منفی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
قیمت در استانهای مرزی رو آزاد کنید و بقیه رو بهمین منوال ادامه دهید
Iran (Islamic Republic of)
الهی
۲۳:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام. دولت مردامون شبیه اروپایی ها هستن کاربلدو مدیریا حقوق هامون به اندازه اروپا یا وضعیت اموزش پرورشمون یا بورسمون یا خدمات شهری مون؟؟؟یانوع پوششمون؟ یا ازادیمون ازچی حرف میزنین برای کی حرف میزنین اروپا ک هیچ عربستان ازما پیشرفته تر بس کنید دیگ. نمک نپاشین رو زخمامون. باشه شما ارز میداد سودش به قاچاقچی ها میرسید برای مردم بود ب دستشون نمیرسید پس حالا به خود مردم پرداخت کنید هرسال باتورم افزایش بدید کمتر از پونصدهزار تومن نفری خنده داره فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من نمی دونم چرا فقط نون و بنزین و دارو یارانه داره، اینها هم قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای اینکه این امر باعث نابسامانیهای اجتماعی نشه،یارانه نان باید ب تمام ساکنین ایران داده بشه،نه فقط به ایرانیها!در ضمن اینکه این کار خودبخود و خودکار باعث ساماندهی وضع پناهندگان در ایران میشه و مجبورن همه برای دریافت خدمات یارانه ای توی نظم بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
افغانیها را بیرون کنید مشکل کار خانه و کمبود وخیلی
از مشکلات مردم حل میشه هرکام چندتا بچه دارن نسل ما ایرانیها داره منقرض میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود
این واسه کشوری است که ارزش پول ملی اش کمترین در کل جهان نباشه با پول ایران پهن هم نمی شه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
قیمت نان چند شده؟ هنوز نخریدم قیمت جدید رو
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۳:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببین به کجا رسیدیم که دغدغه مردم شده ماکارونی
واقعا برا کشوری که روی طلا ست
برا مردمی که جون دادن برا این خاک باید گریست
خدایا کی میخای به دادمون برسی دیگه بریدیم خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
معنای به مقام انسانیت میرسانیم را هم فهمیدیم اینکه به هر کد ملی دو تا ماکارونی بدهید شرم بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتصاد پیچیده نیست
کوپن هر نفر بدهید
همه چی رو آزاد کنید
البته حقوق کارگر و معلم هم اضاف کنید
بورس هم تکون بدهید
کلا دولت از بازار خودش بکشه بیرون
5 تا صفر بردارید که عدد ها گنده نباشند که نه مدیر هوس دزدی کنه نه ملت از صفر ها بترسند
قانون اساسی رو به روز کنید
قانون احتکار و صادرات به روز کنید و جریمه ها رو سنگین
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدایا ما با تمام امید به اقای رئیسی رای دادیم .
ولی داره بدتر میشه خدایا کمک کن دیگه خسته شدیم از این مملکت و این زندگی.....دیگه این دنیا به درد نمیخوره .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو صحبت ها خبری از حقوق جهانی برای شهروندان ایرانی خبری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه همه چی جهانی بالا میره، حقوق کارگر و معلم نه(خنده) کاش معلم ها هم قاچاق می کردن(دلال پورسانت بگیره)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اعتماد میکنم به دولت و مسئولان .
United States of America
زیبا
۲۲:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مخالفیم.و خدا جوابتونو بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق؟
گونی 50 کیلویی نفر می بره یا تریلی؟
خنده ام می گیره داعش قاچاق نمیشه ولی آرد و بنزین قاچاق میشه
بهتر بگم جنس راحت وارد و خارج میشه ولی بعضی چیز ها نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
رو نیست که سنگ پاست!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا یارانه ایرانی به کشورهای ثروتمند و آمریکایی منطقه برسه؟؟؟؟!!!
یارانه مستقیم به جیب ایرانی باید برسد مگر ایران گاو شیرده منطقه شده ،همه آمریکایی هستن به ما چه که با این قیمتهای جهانی مفت فروشی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ملت بدبخت بیچاره که دام شما افتادن درامدشون ریاله چرا هر چیزی رو به دلار و سنت محاسبه می کنین
آیا مردم نفت میفروشن پولشو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون مقامات ایران میگن یا قاچاق میکنیم یا مردم باید پولشو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای اینکه جلوی قاچاق رو بگیرین برای مردم خودمون گرون میکنین! قوای سه گانه یک دست... صد رحمت به روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
باشگاه خبرنگاران تو خودت خجالت نمیکشی این مطلب رو انتشار میدی؟؟؟؟
وجدانت کجاست؟؟؟؟ حقوق یک کارگر و یک کارمند هم در کشور خارجی بگید؟؟؟ چرا نمیگیییید؟؟؟؟ چرا نمیگید به ریال حقوق میگیریم به دلار هزینه میکنیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خجالت هم خوب چیزیه
قیمتها رو جهانی حساب میکنین چرا درآمد رو جهانی حساب نمیکنین ؟؟؟ درآمد سرانه جهانی چنده ؟ قیمت ماشین و خونه تو بازار جهانی چنده ؟
چطور میتونین انقد بی چشم و رو باشین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا قیمت ها رو به صورت شفاف اطلاع رسانی کنید الان یه قیمت عجیبی برای نان پیچیده توی فضای مجازی برای اذیت کردن مردم یارانه رو هم قبل از افزایش قیمت ها افزایش دهید
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۲۱:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای اینکه به فکر مشکلات کلان اقتصادی کشور باشند ، دنبال آرد و نان و ماکارونی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
کی صادرات می کنه؟ دلال(مسیولین و آقازاده ها، مردم نیستن)
دلال از کی می خرد؟ دولت
دولت از کی می خره؟ مردم عادی
خدایی یه قانون برا صادرات ندارید،
یه روز گوسفند گرون میشه، گوسفند صادر کردن
یه روز سیب زمینی گرون شده صادر کردن
یه روز نخود گرون شده صادر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو این یک مورد ضرر کردید. اگر تو ماه رمضون قیمت آرد و نون و ... بالا برده بودید، الان فطریه بیشتری به جیب زده بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۸ تير ۱۴۰۱
کاری میکنن که مردم دیگه فطریه هم ندن
-
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس چرا حقوق من کارمند مثل حقوق جهانی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خجالت بکشید همه چی گران کنید راحت بشویم، مرگ یه بار شئون یه بار اولش سخت هست عادت می کنیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آروم آروم کلمه نان رو هم وارد جمله هاتون کردید واقعا که خیلی باحالید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درامد رو مثل اونطرف محاسبه كنين چرا هر چي بد بختي سر مردم آرد و دلاري آب دلاري بنزين دلاري همه چيزهايي كه مردم ميخرن دلاري درامد خودشون دلاري
درآمد مردم هم ريالي
عجب مملكتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
حمل و نقل ارد مشکل اصلی است ماشینهای حمل ارد را تعقیب کنید ببینید وضع مالیش چطور است ازکجااورده و تمام ماشینهای حمل ارد باید ازدور و نزدیک کنترل شوند با کارخونه و نانوا دست در دست همدیگه هستند این زنجیر باید شکسته شود والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خواهشمندم این رابه گوش مسئولان برسانید.درشهرمیانه اشرقی.رئیس اطاق بازرگانی به اطرافیان وادم های خود اردبیشتری میدهد وانهاهم مقداری رانان می پزندوبیشترش راباقیمت بالا می فروشند.خواهش میکنم به مرکز اطلاع دهید رسیدگی کنند.سهم افراد درستکاررابه افرادخودواگذارمی کنند.ومردم ناراضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
داخل شهر ما از چهار تانانوایی یکی تاحدودی نان به خوبی می پزه بقیه خوابند معلوم نیست بقیه آردهاروچه کار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت عزیز لطف کن تمام مشکلات ملت روباگرانی حل کن قبمتهارواگردویست تاسیصدبرابرکنی ایران گلستان میشه ومردم درآسایش وراحتی شناورمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
راه حل فقط گران کردن هست؟؟ وقتی اقتصاد کشور دست افراد نالایق بیفتد فقط همین راه حل توی ذهنشون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا قدر روحانی رو بدونین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی ما نمی‌توانیم جلوی قاچاقچی رو بگیریم که اینطور به اقتصادمون ضربه نزنه چرا مردم باید تاوان بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
این هجمه برای اغنا سازی آن هم بداب گران کردن آرد. اگر نانواها تخلف می کنند یا قاچاق میشه خوب جلو آنهارا بگبرید.
افزایش حقوق کارگری را ریس کمیسیون اقتصادی غیره منطقی مداند و در صدد کاهش آن هستند اما حالا هیچ چیزی برای گفتن ندارند.
با با یک دفعه بگو بمبرید.
خانه . ماشین . لوازم خانه .ازدواج . ترمیم دندان .مسافرت که فکرش هم نمیشه کرد.برنج هم یک کیسه شده یک میلیون .نان خالی هم نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچیزی که میخوان گران کنن مسئله قاچاقو مطرح میکننددیگه برامون شده عادت ی خواهشآ ی بهانه جدیدپیدا کنید که ماهم چیزی یادبگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر گرانی قیمت ماکارانی شما را متعجب کرده
پس به به قیمت جهانی آن بنگریم
اما موقع خرید ماکارانی باید جهان رو نادیده بگیریم
و با ریال خرید کنیم
اگه مردین ریال رو حذف کنیم ما ماکارانی رو ۱۲۰ سنت میخریم
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
جواب این سوال رو بدین.
با حقوق یک روز کار در کشور خارجی میشه چقدر ماکارونی خریدو با حقوق یک روز ایرانی چقدر؟
با پاسخ به این سوال متوجه میشید مقایسه قیمت ماکارونی ایران با سایر کشورها منطقیه هست یا خیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدابخشی مثلا اقتصاد خونده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینکه گفته میشه یارانه آرد در سفره همسایگان. اگر واقعا داشته باشه. باید نیروی انتظامی در مرز باید گفت خدا قوت. برادر..چطور میشه کالای مصرفی مملکت راحت قاچاق بشه و نیروی انتظامی هیچ عکس العملی نشوت نده. این اولا.
دوما. این عمل کرد آقایون وزیر جهاد و صمت و اقتصاد اینطور نشون می‌دهد باید استیضاح شوند. و جلوی سیاست غلط شون گرفته شود تا بیشتر از این مانند وزرای دولت قبل گند نزنند.و باعث گرونی و کمبود در بازار نشوند و باعث ناراحتی مردم در این اوضاع و احوال نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بدلیل بی لیاقتی و نالایقی دولت و دست اندرکارانش. شما ایران خودرو و سایپا رو حدف کن ببین مشکل مملکت چجوری ریشه کن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
به ریال پول دربیاریم به دلار خرج کنیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بسیار عالی
کلا هرچی یارانه ای باشه خوراک قاچاقچیا میشه و سودهای نجومی براشون میاره
یارانه ها باید هدفمند بشن و مستقیم به مردم داده بشه به انتخاب خودشوندنقدی یا کالا به قیمت دولتی ارزان من خودم کالا دوست دارم
Germany
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
قیمت جهانی کارگر هم بالای پنج تا صد یورو هست
قیمت های همه چیز درست نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درایران دلال ومحتکر ومافیا تعیین کننده هست مسؤلان هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۸:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا همش قیمت های واقعی و جهانی رو می گید چرا حقوق جهانی رو نمی گید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اولشم به بهانه گرانی کردن آب و برق و گاز و تلفن و اینترنت و بنزین، بحث یارانه رو ساختین و بعدش هی بحث تامین یارانه رو پیش کشیدین از کجا بیاریم!!!!! ؟؟؟و بعدش فقیر و غنی رو پیش کشیدین و بعدشم هزار بار گرون کردین ولی یارانه همون بود و از هر سال از 80 میلیون رسوندین به چن صد هزار نفر و در آخرم معلوم نشد درآمد پول و گرونی آب و برق و..کجا رفت و همچنین پول یارانه به جیب کیا رسید..
امروزم که داریم به بحث شیرین یارانه نان و سفره مردم می‌رسیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظرتان نان فانتزی پزها هم سهمیه چندعدد کیسه آرد را که برا پخت دادید برا مصارفشان و روزانه هم استفاده میکردند را هم قاچاق انجام میدادند که باعث این قیمتها در این صنف شدید و نارضایتی مردم. چرا آخر تصمیمات ابلهانه و نسنجیده شماها باید یک کشور را وادار به پس دادن تاوان روانی و اقتصادی و امنیتیش را کند حقوق زیاد نامتعارف و چند برابری شما این بلاها را سر کشور میاورد آقای ریسی اول باید حقوق شما را برابر یک کارگر قرار بدهد تا شوکهای اقتصادی تصمیمانتان را با پوست و گوشت درک کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
این چه استلال بی منطقی است که صنایع یا دلالانتخلف کردنقوت مردم را قاچاق کردن باید مردم مجزات کنید شما ها نه سوپسیدازاد کردن ارد را به مردم نمی دهید و ان وقت باری گرانی غیر متعاف بهانه تراشی میکند که قابل هضم نیست ، حتی در زمان جنگ تحمیلی چنین سیاستی اتخاذ نمی شد ، دیگران دزدی میکنند ملت مجازات میشود ،، در بلخ به کشتن اهنگری ز شوشتر زدن گردن مسگری
۱۲
آخرین اخبار