یارانه به کشورهای همسایه به خاطر ارزانی آرد!

یارانه ای که به جای رسیدن به سفره اقشار آسیب پذیر به سبب ارزانی کالا، قاچاق شده و به آن سوی مرزها می رود.

با وجود چندنرخی بودن قیمت گندم و اختلاف چشمگیر نرخ خرید تضمینی با گندم یارانه ای و همچنین بازار آزاد شاهد سوء استفاده و توزیع خارج از شبکه، جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور و قاچاق به آن سوی مرزها هستیم که با تداوم شیوه فعلی تخصیص ارز به گندم و نان رانت و فساد در این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته فعالان بخش کشاورزی؛ سالهاست که گندم یارانه ای به بخش صنف و صنعت همچون صنایع ماکارونی، شیرینی، شکلات و بیسکویت داده می شود که منافع آن به جیب تعداد معدودی از افراد می رود، درحالیکه تخصیص ارز به گندم و نان با هدف حمایت از مصرف کننده صورت می گیرد.

این پایان ماجرا نیست چرا که در فضای مجازی مجوز نانوایی همچون مجوزهای واحدهای مرغداری و دامداری خرید و فروش می شود که اگر این مجوز فروشی همان برگه کاغذ باشد چیزی جز رانت و فساد و امضای طلایی نیست و برای پایان دادن به این موضوع راهی جز تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان گندم، آرد و نان وجود ندارد.

البته مطرح شدن تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان گندم، آرد و نان به معنای حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه یارانه ای در قالب ارز ترجیحی به مصرف کنندگان تخصیص داده می شود به طوریکه اعتباری به ازای سوئیچ هر کارت ملی ( سرپرست و اعضای خانوار) پیش بینی شده است و در مقابل با اجرایی شدن این طرح دیگر شاهد خروج پنهان آرد یارانه ای در قالب صادرات ماکارونی، شیرینی و شکلات یا هدر رفت مقدار قابل توجهی نان یا افزایش واردات ناشی از تخصیص ارز ترجیحی نیستیم.

فروش آرد در نانوایی ها مجاز نیست!

گزارش های میدانی نشان می دهد که واحدهای نانوایی هر کیلو آرد را با قیمت ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتری عرضه می کنند، درحالیکه جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی می گوید که هیچ واحدنانوایی مجاز به فروش آرد نیست.

به گفته او؛ با توجه به هدر رفت چشمگیر نان، کاهش کیفیت نان تولیدی، کم فروشی و آگهی فروش مجوز واحد نانوایی در فضای مجازی، طبخ نان برای برخی واحدهای دامداری و قاچاق آرد به آن سوی مرزها سیاست تغییر تخصیص ارز هر چه سریع تر باید اتفاق بیفتد تا علاوه بر جلوگیری از خروج پنهان آرد یارانه ای، دورریز نان هم بواسطه ارتقای کیفیت افزایش یابد.

تغییر شیوه حمایت از مصرف کننده بساط رانت و فساد را جمع می کند

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با خرید و فروش مجوز در فضای مجازی این انگیزه ایجاد می شود که با قیمت های اعلامی افراد وسوسه شوند و از رانت در بحث آرد و گندم استفاده کنند.

به گفته او، هم اکنون چند نرخ در حوزه گندم داریم به طوریکه یک گندم یارانه دار ۶۶۵ تومان، گندم نیمه آزاد۹۰۰ تومان و گندم صنف و صنعت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

با داغ شدن بحث خرید و فروش مجوز در فضای مجازی بسیاری از خریداران تشویق به دریافت امتیازات می شوند، البته نه با این هدف که نان کیفی بپزند بلکه به دلیل سوء استفاده از رانت در بحث آرد و گندم و نان استفاده می کنند.

ایمانی می گوید: واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می کنند، درحالیکه در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می شود که با احتساب آرد یارانه دار تنها یک عده سود می برند‌. همچنین چه نظارتی بر قیمت شیرینی و شکلات صادراتی و عرضه در بازار داخل صورت می گیرد.

سالهاست که به بخش صنف و صنعت آرد یارانه ای داده می شود، درحالیکه اگر ارز حاصل از صادرات ماکارونی به ارز ترجیحی تبدیل نشود، چه ضرورتی دارد که به بخش صنف و صنعت همچون ماکارانی و شیرینی و شکلات گندم یارانه ای داده شود.

او آزاد سازی نرخ آرد و نان و پرداخت یارانه به مصرف کنندگان را تنها راه حل پایان دادن به رانت و سوء استفاده و افزایش کیفیت نان اعلام کرد.

 ریشه خرید و فروش مجوز واحدنانوایی در فضای مجازی چیست؟

آقای محمد جواد خاکزاد مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: خرید و فروش مجوز در فضای مجازی کار درستی نیست، اما علت اصلی فروش مجوز واحد نانوایی، دامداری و مرغداری مواد اولیه و نهاده یارانه دار است.

خاکزاد می گوید: در شرایط کنونی دولت به سبب حمایت از اقشار آسیب پذیر، مواد اولیه ارزان قیمت در اختیار تولیدکننده قرار می دهد، درحالیکه مصرف کننده سودی عایدش نمی شود و تنها واسطه گران منتفع می شوند.

تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان آرد و نان به سیاست های دولت بستگی دارد، اما در شرایط کنونی به بدترین نحو این حمایت صورت می‌گیرد چرا که زمینه را برای سودجویی افراد فراهم کرده است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به تورم های اخیر، پرداخت یارانه به کالاهای اساسی همچون نان و محصولات پروتئینی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک ضرورت به شمار می رود که با این وجود پرداخت یارانه مستقیم به تولیدکننده یا مصرف کننده به سوء استفاده ها پایان می دهد.

او خرید و فروش مجوز به معنای کاغذ در فضای مجازی را بیانگر فروش امضاهای طلایی و رانت می داند، درحالیکه فروش مجوز واحد ساخته شده به افراد دارای صلاحیت ایرادی ندارد.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آرد و نان براین باورند که مجوز واحد نانوایی با در نظرگرفتن صلاحیت حرفه ای فرد و مکان مشخص باید داده شود، در غیراین صورت مشکلاتی همچون خرید و فروش مجوز در فضای مجازی را به همراه دارد که علت اصلی مجوز فروشی ها در این‌حوزه ناشی از پرداخت یارانه به آرد است که با استمرار شیوه فعلی تخصیص ارز کماکان شاهد انحراف و توزیع خارج از شبکه، قاچاق گندم و آرد و جایگزینی گندم تولیدی به عنوان خوراک دام‌خواهیم بود.

گزارش از آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت قرار بود کلی اقتصاد دان به صف کنه پس چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
گران کنید پولشو یارانه بدید / همیشه بهترین روش ابن بوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تنها را فقط گندم را باید ممنوع کنید کسی حق خرید وفروش‌ ندارد جز دولت خریداری کند واگه کسی احتکار کند جریمه سنگین دارد
France
7891
۲۳:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سر نخ تمام گرانی ها از همین نقطه شروع می شود. این قاچاقچی را بگیری مثل دومینو همشون به دام می افتند.
Iran (Islamic Republic of)
صادقی رباط کریم
۲۱:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا زمانی که دولت به آرد سوبسید بدهد این داستان ادامه دارد دولت هر چه زودتر باید یارانه آرد را بردارد فروش آرد را آزاد کند قیمت آرد در تمام کشور و برای تمام صنوف یک قیمت باشد تا برای تولید نان با کیفیت رقابت ایجاد شود کوچکترین تفاوت قیمت فساد ایجاد می‌کند اگر بین آرد نول و فانتزی تفاوت قیمت باشد شیرینی فروشی ها به دنبال خرید آرد فانتزی می‌روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس این سازمان های عریض طویل با درجه های آنچنانی کجایند ک بعد از چند دهه هنوز قاچاق داریم !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا فشار را گذاشتید رو دوش مردم مثل ترکیه دیوار بکشید هر روز همه چیز را گران میکنید مردم را مسخره کرده اید ما بریم از سرا بخریم ۲۰ قسطه آقای فرش باف بره از ترکیه بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایشون درست میگن تو شهر ما اینقدر ارد قاچاق میشه صبح زود یا شبها وانتیها جلوی بعضی نانواییها آرد جابجا میکنند وب مصارف دیگر ویا ازاد پزی می برند وارد را کیلویی تا ۷۰۰۰تومان میدهند واین پولش کجا میره خدا میدانند کاش لااقل ناظران این صنف خود را جزء مردم بدانند ورسیدگی کنند ومنتظر نباشند که شاید یکی شکایت کند واطلاع رسانی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران شده خانه اول مهاجرین ولموووون کنید با این کشور داریتون گند زدید به اشتغال با این همه خارجی گدا تر از خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مثل زمان احمدی نژاد یارانه را بیشتر کتید وقیمتها را آزاد لقمه را دورسرتون نجرخانید دوزد و پلیس بازی هم در نیاورید چرا باید راه برای فساد ورانت ایجاد کنید که مجبور به تشدید نظارت داشته باشید که اون هم جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
نوروز بشناس
۱۷:۰۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم فقط با یک تکیه نان زنده هستند یک مرتبه این تکه نان هم از ما بگیرید تا دیگه راحت شوی وخدا از ما راضی شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بابا میخوایین مواد غذایی رو بعد ماه رمضان گران کنید ، میدونیم ....... اینم گران کنید ، هر کار دوست دارید کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس این برداشتن ارز ترجیحی چی شد؟تا وقتی ارز ترجیحی وجود داشته باشد همین آش است و همین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه آنچه که باعث رقبت افزایش قاچاق محصولات از ایران به سایر کشورها می شود کاهش روز افزون ارزش پول ملی است یکی از دلائلی که ارزش چول ملی یک کشور کاهش پیدا می کند چاپ و انتشار پول بدون پشتوانه است یکی از این مراکز تولید پول بدون پشتوانه بانکها هستند که در کشور ما رشد قارچ گونه داشته و با سودهای کلانی که از مردم بابت وام میگیرند باعث ایجاد پول بدون گشتوانه میشوند وقتی یک بانک 50 میلیون وام میدهد و 75 میلیون در طی 5 سال گس می گیرد این یعنی 25 میلیون پول بدون پشتوانه تولید کرده و در صورتی که در کشورهای پیشرفته تعداد بانکها محدود و نرخ سود کم و از طرفی اصل سرمایه نشان دار شده و حداکثر 5 بار در اقتصاد به گردش میرسد حال در ایران چه کثرت بانکها و نرخ سود زیاد و مشخص نبودن گردش سرمایه این موضوع باعث تورم و کاهش ارزش پول میشود تمام اقنصاددانان این را میدانند لیکن تعارض منافع مسئولین اقتصادی باعث سکوت و عدم اقدام آنهاست
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۵:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یکبار همه چیز را گران کنید و تیر خلاص را بزنید. چندش آور هست بی عرضگی خود را هی به رخ می کشید. این دولت و آن دولت هم ندارد همه به هر بهانه ای می خواهید گران کنید. در عمل حدود 250 دلار حقوق ماهیانه می دهید و وقتی گیر می کنید همه چیز را با دلار مقایسه می کنید. اگر عرضه کنترل ندارید آن را به حساب ارزانی و گرانی و اینجور چیزها نگذارید. خانه از پایبست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب عرضه داشته باشین جلو قاچاق رو بگیرین اگه میخواین نون رو هم گرون تر کنید دیگه این صغری کبری چیدنتون برای چیه
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۵:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
باز بهانه پیدا کردن نان گران کنند !!!
عزیزم نان گران میکنی که آردش قاچاق نشه ! یارانش بریز به حساب مردم دیگه ، چرا شما خیرتون به مردم نمی رسه خانواده ابوسفیان !!
تورم بالاست جنس ها گران می شه یکی بگه مردم چه گناهی کردن ! نمی توانید جلو تورم بگیرید ،چا تاوان بی مسولیتی شما مسولین حقوق بالا !!! چرا مردم بدبخت باید بدهند ، چرا امردم ی که همراه با مسولین در جنگ تحمیلی هم پا شما بودن ! چرا باید اینقدر بدبختی بکشن ، ان شالله امام زمان (عج) بیان حساب بی وفایتون کغ دستون بگذارند ، لعن الله قوم ظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقا تا وقتی که ریال متزلزل واحد پول ملی باشد و ثانیه در مقابل دلار دچار افت قیمت داشته باشد گران کردن قیمت آراد برای جلوگیری از قاچاق حماقت محض است که دولت ،مجلس ،قوه قضاییه و صدا و سیما متوجه آن نیستند

چون از ایور گرن می کند و آن را به نرخ کشور ها همسایه می رسوند و در همین لحظه به دلیل بی ارزش شدن شدید ریال باز آرد ایران به دلیل افت شدید قیمت ریال در مقابل دلار نسبت به کشورهای اطراف بسیار ارزون تر میشه و مجددا پدیده قاچاق و گران کردن قیمت آرد برای جلوگیری از قاچاق به کشورهای همسایه و تکرار می شود
حال این گرون کردن برای جلوگیری از قاچاق تا کی باید ادامه پیدا کنه ؟؟؟؟؟!!!!
مسئولان صدا و سیما مردم را شفاف کنند چرا که اینها جاده صاف کن گران شدن قیمت آرد هستند و توجبه آنها برای جلوگیری از قاچاق می باشد

که البنه با کاهش ثانیه ارزش پول ملی کلا نقض غرض می شود و فقط حاصل این کار دمیدن در شیپور تورم است
که توسط دولت بیسواد ،مجلس نادان و قوه قضاییه بهتر از اون دوتا و نیز صدا و سیما که درک درستی از واقعیت و اقتصاد نداره انجام می شود .

برای نجات کشور در این شرایط تنها یک راه حل وجود دارد
که اگر صدا و سیما این پیام مرا منتشر کند آن را ارائه خواه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یا خدا .. بازم یه گرونی دیگه ..
اماده سازی روانی برای گران کردن آرد .... آقا روش های دیگه ای هم برای جلوگیری از قاچاق هست همش که گرون کردن نمیشه راه حل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
نان رو گرون کن ، دیگه چرا فلسفه بافی میکنی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این تفسیر های مسخره به چه درد می‌خورد تا زمانی که ارزش پول کشور اینقدر رو به نزول است هیچ وقت نمی توان قیمت را برای جلوگیری از قاچاق منطقی و متعادل کرد با این کار فقط ملت ایران است که بیچاره تر از روز قبل می شود و ثروتمندان و صاحبان قدرتمند که از تغییر قیمت‌های غیر عقلانی سود می برند در اصل دولتی‌ها دارند برای خودشان شرایط افزایش ثروت را فراهم می‌کنند ارزش پول کشور با افزایش تولید در کشور و حضور فعال در صادرات به کشورهای جهان بالا می رود نه با این افکار مسخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقایه جابزاریدآردازادهم مردم بتونن بخرن اخه شهرنشینی که سهمیه اردندارن فقط روستاییها مردم شهرکه دوست دارن نون بپزن ازکجا اردبیارن فکرماشهرنشینها باشین روستاها که چسبیده به شهره وهیچ کشاورزی انجام نمیدن سهمیه ارددارن بریدنظارت کنید درخیابانهای اصلی نان یارانه ای روستاییان را به قیمت ازادمیفروشن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۴:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران و ایرانی شدن نوکر کشورهای همسایه!!!!
زجر و جنگ و تحریم برای ما خوشی و جنس ارزان و یارانه برای آنها!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اول درو پیکر مملکت را درست کنید بعد باز سازی داخل ایران را چه میشود ...متاسفانه داعشی ها از قاچاقچیان دولتی بهترند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اداره غله و کارخانجات ارد اولین قاچاقچی هستند چرالقمه دورسرتان میگردونید ریس های کارخانه ها هیچ دین و دیانتی ندارند تماما چاپلوس ودزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگرمملکت پلیس مرزبان نداره؟پس ان بگیرید درکشورو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دلت خوش هست اگه مرزبان داشتیم هشت میلیون افغانی انقدر راحت ایران نمیومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مملکت رو برای مردم عادی کردین شبیه جهنم. و برای آدمهای با نفوذ شده بهترین جا برای دزدی. بعد طرح میزارین برای جلوگیری از دزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
عرضه ندارید مرز ها نکه دارید به مردم چه ربطی داره مثل اینگه بگی به بچم پول نمیدم چون بچه همسایه دلش میخواد
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۱۳:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاملا موافقم هر چه زودتر باید سوبسید آرد برداشته شود که جزء هدر دادن منابع و بیت المال هیچ فایده ای ندارد مافیای که در آرد هست در مواد مخدر نیست طرف در سطح شهرستان رباط کریم ده تا نانوایی داره یا تو پرند شرکت عمران زمین های نانوایی را به چند نفر خاص دادند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
به راحتی میشه با اختصاص آرد یارانه ای در کارت‌های یارانه مردم میزان آرد مصرفی درنانواییهای متخلف وخاین رو مشخص کرد.آقای مسئول واقعا نمیدونی چکارکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تنها راه برای تمام شدن این داستان اقتصاد آزاد و اتصال به اقتصاد جهانی است تا وقتی یارانه باشد وضعیت همینه، قیمت نان باید آزاد باشد و پیرو قیمت جهانی باشد منتها حرف من تاوان دارد، و اصلاحات هزینه دارد که در این 40 سال کسی حاضر به پرداخت آن نشده. چون هم تبعات اجتماعی دارد هم سیاسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان که اروپا روسیه را تحریم کرده وگندمش را نمی خره از طریق دریای خزر میشه ترانزیت گندم کرد انقدر مردم را احمق فرض نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چین کل گندم روسیه رو به تنهایی گفت میخره کجای کاری ، حتما خددت افغانی هستی ترسیدی قانون مند بشه اقتصاد خیالت راحت ایران صاحب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهندس پول ما بی ارزشه نه اینکه چیزی ارزون باشه چرا اینقد نفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق شده بهانه ای برای مسئولین بی کفایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی عرضگی آقایون در کنترل مرز ما مردم بیچاره باید هزینه اش رو بدیم!!!!؟؟؟!!!
بی کفایتید برید کنار...
ارزش پول ملی با اقدامات همیشه مسئولان تکراری نظام نابود شده بعد هزینه اش را مردم باید بدن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۳:۰۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بوروکراسی اداری منبع تمام مشکلات مالی است. پولی که خرج نوشتن نامه های بی مورد اداری می شود کمر اقتصاد را می شکند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۲:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ان الله یحب المحترف الامین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهانه ای برای گرانی ارد . واما مرز ها را کنترول کنید برون آرد یا بنزین به ان طرف را حکم اعدام بگذارید و قاطعانه بر خورد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم کشورهای همسایه مخصوصا افغانی کلا توی ایران هستند و تمام امکانات ایران را غارت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما فقط کاری بکنید که ارزش پول کشورمان بره بالا ببینید چی قاچاق میشه ارزش پولمون مفت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب اینم یکیشه دیگه،ارز کشور،در حال هدر رفتن ..!
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دزدی سهمیه بیشتر دست کارمند دولت هست
وام کارمند بانک میگیرن فامیل کارمند بانک داریم سالی ۱ دونه ملک میخره
سهمیه گوشت کارمند پشتیبانی برمیدارند
سهمیه غلات کارمند بازرگانی میبرند
سهمیه دارو کارمند بهداشت و بهزیستی
البته نه همه کارمند بلکه کارمند شریف هم داریم
لطفاً حراست ادارات یکم جدی تر عمل کنند
بعنوان یه جوان مذهبی اعلام میکنم مشکل ما بی حجابی نیست بلکه فساد ادارات هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آماده سازی برای گرون کردن نان
قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافته .
گندم جهانی فوق العاده گرون شده
امسال باید نان 2 برابر تا 4 برابر شود چون پول تامین ندارید

الان گرون کنید . یک بار کیسه نمک بریزید رومردم بهتر توی یکسال عذاب بدبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه گندم جهانی گران نشد

دستور ریاست جمهوری قیمت آرد را گران کرده دوست عزیز

دلار ۴۲۰۰ بود شده ۲۷۰۰۰
اگر فرض کنیم هر کیلو آرد یک دلار قیمت داشته باشد
تا قبل از دستور رییس جمهور بیسواد هر کیلو آرد را می تونستیم با ۴۲۰۰ وارد کنیم ولی اکنون همون آرد باید با ۲۷۰۰۰ وارد کنیم
یعنی حدود شش و نیم برابر باید پول بدهیم
پس در آرد با این دستور ناپخته ۶۵۰ درصد تورم داریم و این تورم چون بر روی کالای دیگر بصورت مسلسل وار اثر گذاشته تورم کلی را تسریع می بخشد
رییس جمهور بیسواد در دام مشاوران سودجو و یا احمق گرفتار می شود
رییس جمهور باید حتما افتصاد دان خوبی باشد حتی اگر رشته تحصیلیش اقتصاد نباشد
مثلا مهندس باشد چون اقتصاد مهندسی را خوانده است و اقتصاد را می فهمد
Iran (Islamic Republic of)
رنج دیده
۱۵:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا همینه،میخان نان هم از مردم بگیرن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه ارد و بنزین و مابقی بهانه است... وقتی ارزش ریال بره بالا هیچی قاچاق نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقای ریسی گرانش کن کاری که شما کردی دولتهای قبل نکردن .
چرا اسمان و ریسمان میبافید .
ایا نانوا ارد را قاچاق میکنه
ایا کامیونهایرحامل ماکارونی از کوههای قندیل فرار میکنن
به شرکتهای صادر کننده لوح تقدیر میدهید بعد از قاچاق
صحبت میکنید . اثلا خوردن نان برای شکم گرسنگاه مضر هست .
گرانش کنید مثل گوشت
مثل مرغ
مثل روغن
.....
Iran (Islamic Republic of)
وفا
۱۱:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام خدمت خدمتگزار های ملت شریف ایران این قاچاق کالا به کشورهای همسایه برای جلوگیری از آن برای دولت هیچ کاری ندارد اگر دست خودشون توی کار نباشد
Iran (Islamic Republic of)
لواش ۵ هزار تومانی
۱۱:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر دولت جهادی انقلابی سید مرحومین حضرت آیت الله العظمی دکتر سید ابراهیم رئیسی، لعنت بر روحانی که ارزشم نمیداند و مفت مفت به کشورهای همسایه میداد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه قاچاق آردازاین طرف است قاچاق برنج هم ازعمان به جنوب کشوراست ولی این قاچاق که باقایق یاخودروهست که دوطرف هست مشکل توی گمرک واسکله است که قاچاق سازمان یافته باکشتی وتریلی می کنند که این هم که خودتون هستید خودمسئولین قاچاق می کنن به مردم فشارمیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تجربه نشون داده وقتی میخواید یه چیزی رو گرون کنید میگید قاچاق معکوس میشه پس گرونش میکنیم برای قاچاقچی صرف نکنه ! بنزین رو هم همین طوری بلا سر مردم آوردن . دیدید که هنوز هم بنزین قاچاق میشه . وقتی مسئولین عرضه ی جلوگیری از قاچاق رو ندارن چوبش رو ما مردم باید بخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
جاسبر
۱۱:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قطعا ی تعداد آدم تیزهوش که مسءول هستن الان پیشنهاد میدن که آرد و نان گران شود چون مغز مبارکشون تا این حد کار میکنه
ولی ی آدم عاقل میدونه که دلیلش بی ارزش شدن ریال نسبت به پول های کشورهای همسایه هست که باید سعی و تلاش برای با ارزش کردن ریال بشه نه گران کردن اجناس
اگر ریال به ارزش قبلیش برگرده دیگه برای قاچاقچی توجیه اقتصادی نداره که چیزی رو قاچاق کنه


و ما همچنان در انتظار انتشار یافتن نظراتمون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۱۱:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
نیا به بهانه نیست یادمه میگفتین علت ارزانی مواد مخدر و اعتیاد جوانان های ما ارزان بودن بنزین چونکه بنزین رو میدن مواد میگیرن چی شد بنزین رو بردین بالا اعتیاد ریشه کن شد خخخخ حالا هم قرار قیمت نان رو بالا ببرید نیازی به بهانه نیست و مردم هم اونی نیستند که شما هستید دیگه به ظلم عادت کردیم راحت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چند ده مردم دزد جمع شدن و هرر وز در حال دزدی از یکدیگر هستند ببینیم آخرش چه میشود
Germany
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه کلا اشنباه هست طرن لصلاح قیمت باید باشه
اصلاح قیمت حقوق کارگر و قیمت سوخت و یارانه
کاش حای حزا لصولگرا او اصلاح طلب حزب کارگر بیاد که کاری به سیاست و این ها نداشته باشه!
Germany
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه کلا اشتباه هست دولت باید مایه حقوق رو بالا ببره و به هشتصد تا هزار یورو برسوته تا مردم بتونن راحت قیمت واقعی خرید کنند و مالیات بدهند. با قیمت های که دولت دستکاری می کنه نه مردم زندگی نر مالی دارند و نه دولت از اشفتگی در نیاد . سالانه ۱۰۰ میایرد دلار یارانه مردم ایران نیگیرن اگه دولت صرف کارکنان و بازنشستگان و کارگراان و بیمه اجتماعی کنه مردم رفاه بیشتری دارند تا رایانه ای که فقط دست یک دسته محدود هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بجایی که به این دلایل نخ نما متوسل بشوید یک دفعه گرانش کنید و خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام من نانوا هستم مگه من نانوا چقدر سهمیه دارم که بخوام قاچاق بکنم اشتباه نکنید اصل این ارد دست غلعه ارد نان بارعیس اتحادیه وکارخانه ارد هستند که باهم هم دستند هر جا بخوان میفرستند نانوا هیچکارست خدمت دوست عزیز هم عرض کنم اگه اون یارانه نون مسقیم بدن به مردم 2سال دیگه قدرت خرید نون هم نداری
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آرد کشور همسایه کیلویی ۶۰ هزارتومان آرد آزاد هم که ببری کلی سود میکنید
ترکیه شکر کیلو ۴۵
روغن ۴ کیلویی ۳۵۰ هزار تومن
این قاچاق که در خبر گفته آرد سهمیه نیست
-
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آرد را مستقیم به مردم بفروشید تا خودشان در خانه بهترین و بهداشتی ترین نان را بپزند و در این صورت نانوایان نیز برای سر پا ماندن مجبور خواهند شد کیفیت کار خود را افزایش دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر شغل و کار باشد و به طبع آن درآمد مناسب باشد به هیچ عنوان شاهد قاچاق کالای اساسی به خارج از مرزها یا ورود آن به داخل کشور نخواهیم بود لطفا مساله را حل کنید صورت مساله را پاک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر زمان چیزی خواستین گرون کنید یه بهانه میارین گرانی تا کجا دوام داره فقط فقط بتازونید
Iran (Islamic Republic of)
امیدی
۱۰:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام تا زمانی که یارانه به آرد بدهند همین آش است و همین کاسه دولت باید فروش آرد را آزاد کندیارانه را مستقیماً به خود مردم داده که چند مزیت دارد اول تا حدودی جلوی قاچاق آرد گرفته شده دوم اشتغال در این صنف زیاد می‌شود سوم کیفیت نان بالا می‌رود اگر هرکس جواز نانوایی بخواهد راحت بگیرد دیگر دنبال خریدن جواز نمی‌رود آدم های هستند که هشت تا ده تا نانوایی دارند دولت هر چه زودتر فکری بکند مافیایی آرد را جمع کنه منابع ملت را هدر ندهد آنها که جیغ گران شدن نان سر میدهند همان های هستند که دست در مافیای آرد دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاملا درسته.اما هر جا که یارانه از کالا حذف شد به جای اینکه به مردم بدهند که توان خرید مردم کم نشه معلوم نیست که صرف چه کاری شد هر روز اوضاع بدتر شد.
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۱۱:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
احتمالا تو آرد فروشی یا خود مجری این برنامه کدام گرانی کیفیت رو بالا برد خودرو نان وووو توی این مملکت مردم توان خوردن نان و گوجه و تخم مرغی داشتن اونم بریدن لعنت خدا به کسانی که مردم بیچاره رو اینجوری از زندگی سیر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ایران بزرگ
۱۰:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا مقدمه سازی کنید واسه نون لواش 5هزارتومنی!!!
خداخیر نده باعث و بانی یارانها رو که دین و ایمون مردمم ازشون گرفتین.یه یارانهذ45تومنی چند سالع که 45 تومن مونده؟ اجناس چند برابر شدن؟ معیشتی چرا به همه نمیدین والله قسم من از خیلیا محتاجترم و مال منو بیخودی قطع کردین سایتتونم که از دسترس خارج کردین ک هیچ اعتراضی نتونیم داشته باشیم
حالا بیاید ارد رو هم یارانه ای کنید نفری 10تومن اضاف 45تومن کنید یه منت هم بذارید سر مردم و بعدش نون لواش به قیمت گزاف بخریم!!!!
خدایا فقط امیدمون خودتی نه غیر خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه دفه کمر مردمو بشکنید
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۱۱:۴۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه کمری گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام، اگر نا کارآمدی مدیران نباشد همه مشکلات حل می‌شود با گران کردن نان مردم چیزی درست نمی‌شود...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همین یارانه نون رو هم حذف کنید خیالتون راحت شه
نظارت و مدیریت بلد نیستید همیشه صورت مسئله رو پاک می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفان دروغ نگوییددولت اگه بخواهدبه راحتی میشه جلوی قاچاق بگیردبهانهانه ای ارزانی نکنیداین بی عرزگی خودتان پای ارزانی ننویسید وهرباربهانه هایی میاوریدکه گرانی سرسفرهای مردم میارین وقتی ریس مجلس به خودش اجازه ای ورودسیسمونی که یکی ازبندانگشتی قاچاق اون هست حرفی نمی زندحالادم ازقاچاق کلامی زنید فساددرداخل دولت بگیریدهمه چیزدرست میشه وحتی لازم نیست به برجام فکرکنیدفسادوتحریم اصلی مفسدان دولتی امثال قالیباف هستن نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۱۱:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یکی نیست بگه پس نیروی انتظامی چه کار میکنه دنبال همه چیز هست جز امنیت کارش شده واردات و قاچاق خودرو و سند خودرو غم دیگه ای ندارن چرا خیلی چیز ها وجود داره اما مردم فلک زده حتی عکسشم نمیبنن چونکه نظام اراده کرده وارد نشه اما نمیتونید جلوی خروج آراد رو بگیرید شاید کور رنگ هستید و رنگ سفید آرد رو تشخیص نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت تا این لحظه حمایتی از نانواها نکرده مگر نانواها جز این مردم حساب نمی شن کارشون سخته تو گرما تو سرما کار می کنن تعطیلی عیدی حق مسکن حق عائله مندی سنوات هیچ چیزی ندارن با این همه تورم و ارزان بودن نان نمی تونن از پس مخارج زندگی بر بیان دولت نانواها رو آدم حساب نمی کنه در زمان شیوع کرونا تاکید می کردن نانواها باید بپزن نباید تعطیل بشن نان رو بی ارزش و ارزون کردن باعث افت کیفیت نان شد قنادی ها رو آزاد گذاشتن با آرد نانواها شیرینی درست می کنن هر سال به دلخواه خودشون نرخ ها رو افزایش میدن تو شهر زنجان قنادی ها مجوز نانوایی ها رو می خرن از آرد اون مغازه در آمد بالایی دارن چند تا چند تا در بهترین نقطه خونه ها میگیرن ماشین باغ آیا نظارتی وجود داره ؟نه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شهرستانا نون میخرن میریزن جلو گاو و گوسقندا برا همین همیشه سر نونوتییا غلغله است
اونجاها به هر نفر بیشتر از چند تا نون نباید داد
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۱۱:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ظاهرا توی شهرستان از شما به خوبی پذیرایی نشده معذرت بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما هشت میلیون افغانی از ایران برید نصف مشکل مردم ایران حل میشه بجای اینکه بین مردم ایران اختلاف بندازی برگرد کشورت
Iran (Islamic Republic of)
هحمد
۰۹:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پرداخت یارانه به کالاهای اساسی فقط باید به جیب مردم واریز شود در غیر این صورت سود این یارانه رایواشکی دلالان می خورند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کم کم آماده سازی روانی برای افزایش قیمت نان شروع شده بسم الله الرحمن الرحیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
معادل حقوق و دستمزد کشورهای همسایه پرداخت شوود برای همه بعد قیمت ارد خودش واقعی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی عرضگی دولت را می خواهید از گرده ملت بدبخت بکشید ،
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۰۹:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اين چه بهونه كثيفيه كه برا گراني پيدا كردين؟
خب وقتي عرضه نداريد چهارتا نانوايي رو كنترل كنيد مردم بايد تاوانشو با گراني بدن/.؟
كيفيتي هم پيدا نميشه كه
فقط رو دستمزدها تا كسي اعتراض ميكنه بگير ببندها شروع ميشه و ديگه باخبرنگاران هم لال ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما اینکاره نیستید اگر لطف کنید و همونطور که هست رهایش کنید خسارت کمتری به بار می آید. با برداشتن یارانه آرد فقط گرانی به بار می آید و کیفیت بالا نمیرود. بجای این کار به نانواییها سر بزنید هرکدام نان بی کیفیت می داد پلمپ کنید یک ماه قبل نظارت هم اعلام کنید تا نان با کیفیت تولید کنند. خسته شدیم دیگه از این حکومت نالایق. عرضه هیچ کاری نداره. فقط دزدی رانت قاچاق افزایش قیمت جمع کنید بساط ریا و تزویر رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه به آرد میدین که نصیب ۵ میلیون مهاجر افغانستانی میشه.یارانه به سوخت میدین نصیب قاچاقچیان و کشورهای همسایه میشه.فروش نفت سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲ میلیارد دلار بوده میران یارانه انرژی سال ۱۴۰۰ هم ۹۰ میلیارد دلار بوده که واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ راهی بهتر از حذف یارانه از اقتصادی ایران نیست چون چندین فساد اقتصادی بوجودمیاورد و بانکها با 18درصد سود به سپرده گذاری و وام دادن عامل اصلی فساد اقتصادی است والله به مقدسات قسم دولت میتواند اقتصاد را در مسیر درست هدایت کند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
موقعیی که بخواهید بگیرید // با دلار میگیرید
موقعیی که بخواهید بدید // میگید جا دادنمون زخمه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما همطراز کشورهای دیگه حقوق بدید // بعدا قیمت ارد را هم همطراز کشورهای دیگه کنید
شما میخواهد حقوق را با ریال پرداخت کنید // و اجناس را به قیمت دلار با مردم حساب کنید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوبه میدونن کاری نمیکنند نان شده 5000 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کجا دو نرخی وجود دارد سوءاستفاده وبی عدالتی هم هست،اگر هم حرف حذفش پیش بیاید همان افراد سوء استفاده کننده جبهه میگیرند وعده ای از افراد عادی هم طوطی وار تکرار میکنند،وگرنه هر هزینه ای قرار است از جیب بیت المال برای مردم بشود،باید مستقیم به خودش بدهند تا هر طور خواست هزینه کند،ولو بد.اگر کل یارانه های پنهان حذف شوند وآب وبرق گازبه بالاترین پیشنهاد داخلی یا خارجی فروخته شوند،ومانند دیگر کشورها مالیات ملک به نسبت ارزشش گرفته شود،وبین همه تقسیم شود،دیگر هیچ فقیری نداریم وسوءاستفاده ازبین میرود،همه اندازه هم بهره مند میشوند،نا هنجاریهای اجتماع کم میشود،اگر قرار بود توزیع درآمدکشور بین مردم بد باشد الان مردم کویت بدبخت بودند،یارانه های فعلی به نام فقرا وبه کام ثروتمندان است وثمره ای جز اسراف وفساد وبیشتر شدن اختلاف طبقاتی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
حرف شما کاملا درسته.اما ۱۰ ساله که یاراته ها از کالا و انرژی حذف شدند و مبلغ حاصل از حذف یارانه به مردم داده نشد تا اینکه قدرت خرید مردم بشدت پایین اومد.چه تضمینی هست که ایندفعه ام همون رویه در پیش نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین راه پرداخت یارانه بصورت نقدی و یا غیرنقدی به شماره ملی هر ایرانی بعد آزاد سازی قیمتها معادل منطقه بعدش اگه مهاجری خواست تووی ایران زندگی کنه پولش رو میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ن مردم دیگه امیدی به اصلاح امور ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اکثر نانوایی ها آرد رد آزاد میفروشند
United States of America
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
43 سال اراجیف تکراری
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۰۷:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
فعلا باپول نفت به تولید کننده مواد خوراکی ظلم میشه اعم از کشاورز ودامدار اینجوری نمیمونه یعنی بنای ظلم پایدار نیست
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۷:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقا نگید ارزانی کالابگید بی ارزش بودن پول ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین اونم قطع کنید و آرد و نون هم گرون کنید
نگران نباشید اصلا مردم هویج ایران هیچ کاری تون ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
منظورت اینکه ارد ارزونه برا همین قاچاق میشه مثل قضیه گوشت میگفتن ارزونه میبرن عراق قیمت شو بردن بالا ، خیلی باحالین شما خیلی راست میگین جلوی قاچاق و بگیرین البته اونم قاچاق نیست همین پولدارو چون انور دلار میدن میبرن انور دلار میگیرن باز وارد میکنن ۳ برابر شو میگرن که اینجا هم گرون میشه کلا همتون سرتون تو یه کاسه است مارو خر گیر اوردین
Bulgaria
ناشناس
۰۶:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی میخوای گران کنی
آخرین اخبار