توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از دغدغه‌های جدی دولت است

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان در کنار ارتقای جایگاه بانوان در عرصه‌های مدیریتی و دیگر حوزه‌ها از دغدغه‌های جدی دولت به شمار می‌رود.

انسیه خزعلی در نشست با اقشار مختلف بانوان قزوین با بیان اینکه دولت به طور جدی در امور مربوط به بانوان دغدغه‌مند است، گفت: در این راستا اصلاح ساختار‌ها و قوانین و حرکت در مسیر برنامه ششم برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور جدی در دولت سیزدهم پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به کمبود زیرساخت‌های ویژه حوزه بانوان، تصریح کرد: بی شک این حوزه نیازمند تامین زیرساخت‌ها و افزایش ارتقای جایگاه خانواده، رفع محدودیت‌های زنان توانمند و تامین زیرساخت‌های ورزشی است.

خزعلی با بیان اینکه در سند تحول، زن یک قشر مورد حمایت نیست بلمه یک قشر پیشران است، تصریح کرد: جایگاه ویژه زن و خانواده باید حفظ شود و آموزش‌های خاص در این رابطه برای مردان صورت گیرد و ضروری است که سبک زندگی ایرانی و اسلامی در میان خانواده‌ها رواج یابد.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور بیان کرد: در این سند مسوولیت‌های چند بعدی زنان مورد توجه قرار می‌گیرد و زیرساخت‌های لازم برای شکوفایی آنان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: اولین گام در سیاست گذاری‌ها در دولت سیزدهم، ارتقای اجتماعی زنان در سطح جامعه با عنوان انتصاب‌های مشاوره‌ای زنان است.

خزعلی ادامه داد: در ستاد ملی زن و خانواده، طرح ارتقای جایگاه مشاوره در زنان تصویب شد و این یک اتفاق خوب و مبارک برای جامعه بانوان است.

این مسئول اظهار داشت: این طرح در ۶ بند اجرا می‌شود که مهمترین آن شامل این است که باید پست‌هایی به این افراد اختصاص داده شود که در سطح معاون و مدیرکل باشد و همین طور در تصمیم گیری‌های کلان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز این مشاوران دخالت داده شوند و در همه شورا‌ها نظر آن‌ها گرفته شود و صاحب رای و نظر باشند.

وی تصریح کرد: قضاوت‌هایی تا به امروز در خصوص عدم ناتوانی جامعه زنان به جامعه مطرح بوده که عمده دلیل آن عدم زیرساخت‌های لازم برای شکوفایی زنان بوده است.

خزعلی با بیان اینکه بودجه‌ای در صندوق ضمانت تخصیص یافته است، اظهار داشت: در این صندوق، موانع موجود در راه توانمندسازی زنان برداشته می‌شود به عنوان مثال، اخذ ضامن در تسهیلات بانکی یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار بود که به برکت تاسیس این صندوق مرتفع شده است.

وی ادامه داد: با تشکیل این صندوق و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیدواریم پوشش خوبی را برای زنان سرپرست خانوار که تعداد آن‌ها کم نیست داده شود.

خزعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های درمانی حوزه زنان و زایمان و درمان ناباروری، گفت: وضعیت بیمارستان کوثر قزوین به عنوان مرکز درمانی حوزه زنان و زایمان، بسیار نامطلوب است با توجه به اینکه اعتبارات مربوط به حوزه‌های درمانی با اولویت پروژه‌های نیمه تمام اختصاص می‌یابد امیدواریم در مراحل بعدی برای این بیمارستان اعتبار در نظر گرفته شود.
این بانوی مسوول همچنین در خصوص مصوبات این سفر گفت: بالغ بر ۱۰میلیارد تومان برای تکمیل پارک بانوان قزوین و تاکستان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تا پایان سال اختصاص می‌بابد.

وی همچنین از اختصاص اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای ایجاد بازارچه دائمی ویژه بانوان سرپرست خانوار در قزوین توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و اختصاص اعتبار هفت میلیارد تومانی برای توسعه و تجهیز پارک بانوان آوج توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تا پایان سال خبر داد.

خزعلی همچنین گفت: اختصاص تسهیلات کم بهره، جهت راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی برای اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق کارآفرینی امید، راه‌اندازی مرکز نوآوری رشد و شتاب‌دهی کسب و کار زنان در سطح استان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اختصاص سه میلیارد تومان برای ایجاد کارگروه‌های صنایع تبدیلی در راستای حمایت از زنان روستایی توانمند از محل تبصره‌های دانش بنیان کشاورزی بخشی از مواردی است که در حوزه زنان برای استان قزوین به تصویب می‌رسد.

وی همچنین گفت: در خصوص تسهیلات اشتغال برای زنان سرپرست خانوار توسط کمیته امداد، ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به زنان روستایی برای صندوق‌های خرد توسط صندوق کارآفرینی امید و یک میلیارد تومان برای راه‌اندازی سامانه ازدواج جهت ارائه خدمات مشاوره پیش، حین و بعد از ازدواج توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای استان قزوین مصوب شده است.

وی اعلام کرد: در راستای کاهش طلاق نیز یک میلیارد تومان نیز برای تجهیز سامانه تصمیم در ۶ شهرستان استان قزوین توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و استان به نسبت مساوی در نظر گرفته شده است.
استفاده از بانوان در جایگاه‌های مدیریتی از مطالبات زنان قزوینی است
نماینده مردم قزوین، البرز، آبیک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استفاده از زنان در جایگاه‌ها و انتصابات مدیریتی یکی از مطالبات جدی بانوان قزوینی است.

فاطمه محمد بیگی افزود: ظرفیت‌های قزوین در حوزه بانوان ویژه است و این استان در تمامی حوزه‌های دانشگاهی، دانش بنیان، صنایع، کشاورزی، رباتیک و دام پروری دارای بانوان توانمند و کارآفرین است.

وی با بیان اینکه تاسیس مرکز ناباروری یکی از نیاز‌های استان قزوین در راستای حمایت از بنیان خانواده است، اظهار داشت: تاسیس پارک‌ها و بوستان‌های مختص بانوان و تامین معیشت و مسکن بانوان بی سرپرست و بد سرپرست از دیگر اولویت‌های استان در حوزه بانوان است.

محمد بیگی همچنین اعلام کرد: برای زنان بد سرپرست و بی سرپرست بیش از یک هزار مسکن در استان نیاز داریم که امیدواریم با حمایت‌های خانم خزعلی این معضل حل و فصل شود.

وی همچنین گفت: در راستای حمایت از حقوق خانواده طرح‌ها و ایده‌هایی در حال بررسی است که در نهایت منجر به کاهش طلاق می‌شود و حمایت این از طرح‌ها و ایده‌ها نگاه و توجه دولت را می‌طلبد.

محمدبیگی بیان کرد: حمایت از مشاغل خانگی، حمایت از جهادگران و تلاش برای کاهش طلاق از جمله خواسته‌های ما از دولت یازدهم است و تقاضا داریم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از مرکز رصد و مطالعات زن و خانواده حمایت کند تا با آمار دقیق سراغ حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی رویم.

وی همچنین اظهار داشت: امیدواریم در دولت سیزدهم امکان استفاده از زنان و مدیریت آنان بیش از پیش شود چراکه این موضوع یکی از مطالبات جدی جامعه بانوان قزوین است.
اعتبار برای حوزه زنان اختصاص گرفته است
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: استان قزوین ظرفیت‌های بی بدیلی در حوزه زنان دارد و امیدواریم با بهره گیری از این ظرفیت‌ها راه توسعه استان هموار شود.

کبری علیخانی افزود: با سفر معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور برای اولین بار اعتباری برای حوزه زنان در استان تخصیص گرفته است که می‌تواند نقش به سزایی در ارتقای سطح جامعه بانوان داشته باشد.

در ادامه این نشست اقشار مختلف زنان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند.

در پایان این سفر از ملیکا محمدی دختر ۱۱ ساله قزوینی قهرمان شطرنج و مریم وحیدی محقق موضوع جمعیت تقدیر شد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور امروز در جریان بیستمین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به قزوین سفر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.