تلاش اردن برای پایان دادن به هتک حرمت مسجدالاقصی

مقامات اردن در پی یورش‌های متعدد نیرو‌های اشغالگر به مسجدالاقصی، تلاش خود برای وادار کردن رژیم اشغالگر برای اجتناب از خشونت را افزایش داده اند.

مقامات اردنی و دیپلمات‌های غربی اعلام کردند اردن تلاش خود را در راستای وادار کردن رژیم صهیونیستی برای احترام به وضعیت تاریخی مسجد الاقصی و اجتناب از رویارویی‌های خشونت‌آمیز افزایش داده است.

به گزارش رویترز، این مقامات گفتند که اردن به واشنگتن اطلاع داده آماده است تا پس از پایان ماه مبارک رمضان در مورد این موضوع با سران رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

اردن می‌گوید رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ به تدریج محدودیت‌های مربوط به عبادت در مسجد را تغییر داده است. یک مقام اردنی که خواست نامش فاش نشود، گفت که تلاش دیپلماتیک جدید «مقابله با ریشه‌های تنش و اطمینان از این موضوع است که اوضاع دوباره به حد انفجار نرسد».

یک دیپلمات غربی گفت که پیشنهاد اردن شامل تشکیل کمیته مشترک با رژیم درباره زیارتگاه‌های مسلمانان نیست. چندین رسانه عبری زبان مدعی شدند که پیشنهاد اردن بدین صورت بوده، اما گویا اردن حاضر نیست چنین نقش رسمی را برای رژیم صهیونیستی بپذیرد.

اردن می‌گوید که از سال ۲۰۰۰، رژیم صهیونیستی سنت چند صد ساله مسجدالاقصی را نادیده گرفته است. به گفته مقامات این کشور، رژیم صهیونیستی دسترسی نمازگزاران مسلمان را محدود کرده و افراطیون رژیم را که به حریم مسجد هتک حرمت می‌کنند، محدود نمی‌کند.

یورش‌های دو هفته گذشته نیرو‌های اشغالگر به محوطه مسجد خشم اعراب و نگرانی بین‌المللی در مورد بازگشت به یک جنگ گسترده‌تر را برانگیخته است. گفته می‌شود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حداقل ۴۶ فلسطینی در کرانه باختری به شهادت رسیده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار