زنگ خطر کمبود آب در ایلام؛ ۵۵ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شوند

کمبود منابع آبی در ایلام به دلیل خشکسالی باعث شده آبرسانی به ۵۵ روستای استان به صورت سیار انجام شود.

استان ایلام در منطقه کوهستانی و نیمه گرم و خشک واقع شده است، شمال این استان دارای اقلیم کوهستانی و زمستان‌های سرد و، اما در جنوب دشت‌های وسیع با تابستان‌های گرم وجود دارد.

منابع آبی استان شامل منابع آب‌های سطحی، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی هستند که در مناطق کوه پایه‌ای به دلیل محدودیت دشت‌ها سفره‌های بزرگ و غنی شکل نگرفته و حجم و درصد بهره برداری از منابع آبی زیرزمینی در این مناطق کمتر است.

بیش از ۱۰ سال است که استان ایلام با کاهش نزولات جوی و کاهش پوشش گیاهی روبه رو شده است، گرمای زیاد، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و فرسودگی شبکه‌های آب باعث کاهش شدید منابع آبی استان شده و زنگ خطر بحران کم آبی در استان به صدا درآمده است.

کمبود آب در روستا‌ها

دهیار روستای آوزا از توابع شهرستان چوار گفت: روستای آوزا یکی از روستا‌های در سطح شهرستان چوار است که بیشترین دام و زمین‌های کشاورزی را در شهرستان چوارد دارد.

به گفته ناهید یوسفی نژاد، متأسفانه خشکسالی‌های باعث شد بسیاری از چشمه‌های فصلی این روستا خشک شوند، هم اکنون آبرسانی به روستا به صورت سیار انجام می‌گیرد.

او می گوید: مردم با کمبود آب شرب، آب برای دام‌ها، کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستند که این خود باعث شده که بیشتر اهالی روستا به فکر فروش دام‌ها و تخلیه روستا باشند.

یوسفی نژاد گفت: از مسئولان تقاضا داریم توجه بیشتری به روستاییان داشته باشند.

منابع اصلی تولید آب کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: شرکت آب و فاضلاب استان در ۱۹ شهر و ۵۷۷ روستای استان در حال خدمات رسانی است.

به گفته پرویز ناصری منابع اصلی تولید آب در استان شامل منابع سطحی مانند سد‌ها و منابع زیرزمینی شامل چاه‌ها و چشمه‌ها است.

او می گوید: این منابع تأمین آب شامل تعداد ۱۲۹ چاه، ۱۲۴ چشمه و یک سد با حجم تولیدی ۶۲ میلیون مترمکعب در سال، با خطوط انتقالی به طول ۲ هزار و ۱۹۶ کیلومتر و شبکه توزیع به طول ۲ هزار و ۸۲۲ کیلومتر نیاز آب شرب جمعیت استان را که ۶۲۰ هزار نفر جمعیت است تأمین می‌کنند.

او گفت: منابع آبی استان متأسفانه به علت خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده، اما با همکاری خوب مردم استان به دنبال این هستیم که بتوانیم وضعیت کنونی را به نوعی مدیریت کنیم و از پیک مصرفی که در تابستان پیش رو داریم به خوبی پشت سر بگذاریم.

زنگ خطر کمبود آب در ایلام؛ ۵۵ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شوند

امسال شدت خشکسالی بیشتر شده است

او می گوید: در این راستا با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در حوزه روستایی برای ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی در قالب ۳۶ روستا قراردادی منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: در حوزه شهری نیز پروژه‌های مختلفی شامل ساخت مخازن، خطوط انتقال و بهسازی چشمه‌ها و حفر و تأسیس چاه‌ها در دست اقدام است.

به گفته ناصری آنچه که باعث شده که منابع آبی استان به شدت کاهش پیدا کند بحث خشکسالی است، امسال شدت آن به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است به طوری که هم اکنون ورودی آب سد ایلام به عنوان تأمین کننده آب شرب شهر ایلام بسیار پایین آمده و خروجی آن ۲ برابر ورودی است.

او می گوید: در شهر ایلام از ۳ حوزه سد ایلام و چشمه‌های گل گل و همچنین چاه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، آب شهر تأمین می‌شود، هم اکنون به شدت منابع آن کاهش یافته است و تنها راه و مؤثرترین راه این است که بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: بحث مدیریت مصرف نیاز به همکاری و همراهی مردم استان دارد، اگر بتوانیم با همکاری مردم ۱۰ تا ۲۰ درصد مصارف را کمتر کنیم، تابستان را با کمترین مشکلات پشت سر خواهیم گذاشت.

آبرسانی سیار به ۵۵ روستای استان ایلام

او گفت: در حوزه روستایی در حال حاضر زنگ خطر آب به صدا درآمده و در ۵۵ روستای استان هم اکنون آبرسانی به صورت سیار در حال انجام است.

مدیرعامل آب و فاضلاب ایلام می گوید: در سطح استان در حوزه تأمین آب پروژه‌های مختلفی از جمله ارتقای ظرفیت تصفیه خانه شهر ایلام، پروژه آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستا‌های مسیر، پروژه تکمیل شبکه شهر‌های ایلام و دره شهر و سرابله، اصلاح و مرمت شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی در دست اجرا است.

ناصری گفت: شناسایی انشعاب غیرمجاز، رفع به موقع شکستگی‌ها، ترمیم شبکه‌ها و از همه مهم‌تر اصلاح شبکه‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های آب و فاضلاب برای کاهش تنش آبی در استان است.

او می گوید: یکی از مواردی که باعث هدررفت آب می‌شود فرسودگی شبکه‌های آب است، هر سال بخشی از شبکه‌ها را تکمیل و فرسودگی‌ها اصلاح می‌شود، اما متأسفانه میزان فرسودگی شبکه‌های سطح استان در اغلب شهر‌ها و روستا‌ها بسیار بالا است.

با توجه به اینکه استان ایلام در صدر استان‌های کم بارش کشور قرار گرفته است، قطعاً کاهش مشکلات تنش آبی نیازمند مدیریت و تعامل مردم و مسئولان است.

منبع:مهر

برچسب ها: کمبود آب ، زنگ خطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.