نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس:

باید از مسئولین قبلی پرسید که با چه عناوینی وام‌های سنگین داده شده‌ است

دلخوش اباتری گفت: باید سوال شود از مسئولین قبلی که چرا  هیچ کنترل و نظارتی در اعطای وام‌ها نبوده است؟ این مسائل باید در راستای شفافیت منتشر شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا و نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی گفت که موضوع ابر بدهکاران بحث امروز و دیروز نیست و یک مطالبه چندین ساله از طرف مجلس و مردم بوده است. در عین حال اما، انتشار این لیست را هر چند که به گفته آقای وزیر اقتصاد ناقص است، به فال نیک می‌گیریم.

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، بانک مرکزی برای نخستین بار لیست اسامی ۱۴ بانک دولتی و خصوصی از مجموع ۲۴ بانک را منتشر کرد، همچنین براساس اعلام بانک مرکزی لیست اسامی مابقی بانک‌ها در صورت همکاری آن‌ها و ارسال لیست اسامی ابربدهکارانشان تا نیمه اردیبهشت منتشر خواهد شد.

طبق تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، بانک مرکزی موظف شده تا اطلاعات کاملی مانند میزان وام‌های دریافتی، اسامی دقیق دریافت کنندگان تسهیلات و وثایق اخذ شده را به صورت فصلی در سامانه اطلاعاتی خود منتشر کند.

به گفته اباتری سوال دیگری که وجود دارد این است که که این وام‌گیرندگان در سال‌هایی وام دریافت کرده‌اند که شاخص تورم بسیار کم بوده است، اکنون، اما با بالا رفتن تورم و کاهش ارزش پول ملی، آیا باز پرداخت به مقدار همان دریافت سابق خواهد بود، یا با رشد تورمی محسوب می‌شود. ضمن این که بنده معتقدم باید لیست افراد حقیقی ابر بدهکار نیز منتشر شود، زیرا ابر بدهکاران اصلی اشخاص حقیقی هستند.

تا الان بانک مرکزی لیست ابربدهکاران بانک‌های رفاه کارگران، سامان، سپه، قرض الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، مشترک ایران و ونزوئلا و اقتصادنوین را منتشر کرد که طبق یک بررسی کوتاه از این لیست‌ها برخی از اسامی به عنوان بدهکار در بانک‌های مختلف به کرات دیده شده است به عنوان مثال بررسی‌ها از ۳ بانکی که لیست ابربدهکاران آن‌ها منتشر شده نشان می‌دهد اسامی دو شرکت خودروساز به کرات دیده شده است.

شرکت خودروساز سایپا بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار است و همچنین این میزان برای شرکت خودروسازی ایرانخودرو بیش از یک هزار میلیارد تومان اعلام شده.

نماینده مردم صومعه‌سرا در بخش دیگری از سخنانش در مورد تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور نیز خاطرنشان کرد در مورد وعده‌ها، باید بگویم آقای رئیس‌جمهور انسان خوش‌قول و همین‌طور شخص بی‌حاشیه‌ای است که زحمت می‌کشد و بدون توجه به حاشیه‌ها در حال کار برای تحقق وعده‌ها است.

دلخوش می‌گوید به نظر بنده در اطراف دولت حاشیه‌هایی وجود دارد، این‌ها همان موانع تحقق وعده‌های دولت هستند. الحمدالله این دولت درحال عمل به وعده‌ها است و سعی در تحقق آن‌ها دارد. اما باید افراد کوتوله را از دور خود خصوصا در حوزه اقتصادی دور کند. اگر این‌ها محقق شود، یقین بدانید تمامی وعده‌های ریاست‌جمهوری محقق خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
برو بگرد ببین پشتشان به کجا گرم بوده و بدان اگر از جناح اصلاح طلب بودند تا حالا صد بار از صدا و سیما و رسانه ها و تریبونها به آنها تاخته بودن ، کشوری ساختند که به جز رانت و فساد و مصیبت هیچ چیز دیگری نمی بینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
جناب ..خیلی ساده ای یا خودت را به سا دگی زدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۳:۲۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بلاغت کلام نداری. یا خودت را مثل مردم فرض کردی. باید این طور که من میگویم بپرسی: باید از مسوولان قبلی پرسید به چه کسانی وام داده اید؟ مهم وام گیرنده است نه مقدار وام. ما که عقل نداریم تو چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۱:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام به شما نمی دهند ؟ راهکار می خواهی که چگونه دریافت کنی ؟ چطور تا یک ماه قسط وام یک بیچاره دیر می شود از حقوق ضامنش کسر می گردد ؟ ولی نمی توانید از اموال منقول و غیر منقول ابر بدهکاران اقساطشان را بردارید ؟ دروغ می گویید . چون احتمالا شریک هستید یا چیزی می ماسه . وقتی سخن از حاکمیت است یعنی قدرتی که حکم اعدام صادر می کند ، دستور پرتاب موشک می دهد ، حتی خودروی متخلف ساده را می خواباند . آنوقت توان دریافت اقساط را ندارد !!1 این یعنی چه ؟ یعنی شریک دزد و رفیق قافله .
آخرین اخبار