لوموند: مکرون با واقعیات جامعه فرانسه بیگانه است

روزنامه لوموند در انتقاد از امانوئل مکرون نوشت او رئیس جمهوری است که به اعتقاد مردم فرانسه با واقعیات جامعه بیگانه است.

مواضع بحث برانگیز و گاهی تفرقه افکنانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در برخی موضوعات خاص، بخشی از جامعه فرانسه را آزرده خاطر کرد؛ به طوری که برخی فرانسوی‌ها معتقدند امانوئل مکرون با واقعیت‌های جامعه فرانسه بیگانه است.

به گزارش فرانس پرس، روزنامه لوموند، امانوئل مکرون را «رئیس جمهور آفتاب پرست» توصیف کرده است؛ چرا که به نوشته این روزنامه، رئیس جمهور فرانسه در طول پنج سال زمامداری اش، مرتب سیاست خود را تغییر داده است. بخشی از جامعه فرانسه که از این رویکرد مکرون، دل خوشی ندارند غالبا او را به تکبر متهم می‌کنند.

مکرون به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهور فرانسه که قبلا هرگز با آرای مردم انتخاب نشده بود و در دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند، وزیر بود در سال ۲۰۱۷ و در ۳۹ سالگی، به شکلی ماهرانه با استفاده از وابسته نبودن به جناح راست یا چپ و در سایه تضعیف احزاب سنتی به قدرت رسید.

او که فارغ التحصیل دانشکده ملی مدیریت است، یک تیم از نیرو‌های وفادار که در عرصه تبلیغات و مشاوره یا مدیریت ارشد کار کرده اند، ایجاد کرد و در طول دوره پنج ساله ریاست جمهوری اش، بار‌ها تصمیمات و اقدامات غافلگیرانه و حتی گاهی شوکه کننده از خود نشان داد.

به نوشته لوموند، مکرون، خیلی زود در همان آغاز ریاست جمهوری اش به عنوان «رئیس جمهور ثروتمندان و نخبگان شهری» لقب گرفت. این اتفاق پس از آن افتاد که مکرون در آغاز دوره ریاست جمهوری اش، دو تصمیم موازی اتخاذ کرد که نیرو‌های جناح چپ، هرگز آن را نپذیرفتند: لغو مالیات بر ثروت و کاهش کمک به مسکن.

برای شماری از فرانسویها، مسیری که امانول مکرون در پیش گرفت و موضع گیری‌های ناشیانه و یا حتی تحقیرآمیز او (مردم، هیچ چیز نیستند؛ مردمِ تنبل با هرگونه تغییر و اصلاح مخالفت می‌کنند) موجب شد او بیش از حد، از واقعیات روزمره جامعه فاصله بگیرد. ماکرون در ادامه نیز بخشی از جناح چپ را که خودش نیز به آن تعلق داشت، از خود دور کرد و با محافل مردمی فاصله گرفت. با این حال دسامبر گذشته، مکرون در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز اطمینان داد احترام و منزلت زیادی از طرف همگان بدست آورده است و بدون مد نظر قراردادن این مسئله، دست به هیچ اقدامی نزده است.

روابط نزدیک مکرون با شرکت‌های مشاوره‌ای که به طور گسترده در تصمیم گیری هایش از نظرات آن‌ها استفاده می‌کرد، چهره و اعتبار او را مخدوش کرد؛ ضمن آنکه جنبش مردمی اعتراض آمیز، علیه نظام سرمایه داری نیز که برای محکوم کردن سیاست‌های اجتماعی و مالی او در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ شکل گرفت، دوره اول ریاست جمهوری او را تحت الشعاع قرار داد. شدت خشونت برخورد نیرو‌های پلیس با معترضان و تعداد بالای مجروحان در میان تظاهرکنندگان، به ویژه افرادی که بر اثر شلیک نیرو‌های امنیتی کور شده بودند، برخی از فرانسوی‌ها را عمیقا شوکه کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در بحبوحه عالم گیری کرونا تصمیمات پرمخاطره‌ای اتخاذ کرد که صدای اعتراض بسیاری از فرانسوی‌ها را درآورد. در سال ۲۰۲۱ در حالی که کارشناسان و برخی وزرای کابینه، قرنطینه دوباره را خواستار شده بودند، مکرون از این کار خودداری کرد.

با این همه مکرون، در حالی دوره اول پنج ساله ریاست جمهوری اش را به پایان می‌رساند که از دو سلف خود، فرانسوآ اولاند سوسیالیست و نیکولا سارکوزی محافظه کار در پایان دوره‌های ریاست جمهوری اشان محبوبیت بیشتری دارد. شاید علت این مسئله، کنار گذاشتن رویکرد اصلاح طلبی لیبرال و تصویب کمک‌های اجتماعی و اقتصادی گسترده برای کمک به فرانسوی‌ها در مقابله با پیامد‌های همه گیری کرونا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار