گشایش نخستین پردیس سینمایی استان همدان

پردیس سینمایی مهر به عنوان نخستین پردیس استان همدان، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، شامگاه سه‌شنبه در همدان گشایش یافت.

نخستین پردیس سینمایی استان همدان، چهار سالن نمایش به ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر دارد و در پیاده راه بوعلی واقع شده و از به‌روزترین تجهیزات نمایش فیلم و پخش صدا بهره می‌برد.

این پردیس سینمایی در محل سابق سینما قدس واقع در پیاده راه بوعلی همدان اجرا شده است، اظهار داشت: این پردیس دارای چهار سالن به نام‌های «قدس» با ظرفیت ۲۷۵ صندلی، «هما» با ظرفیت ۸۴ صندلی، «بوعلی» با ظرفیت ۵۷ صندلی و «آفتاب» با ظرفیت ۴۳ صندلی است و می‌تواند به صورت همزمان امکان اکران چهار فیلم مختلف را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی و بازسازی «پردیس سینمایی مهر» به مساحت ۷۰۰ متر مربع و زیر بنای حدودی ۲ هزار متر مربع در بازه زمانی ۱۸ ماهه انجام شده است، تصریح کرد: برای ساخت این پردیس سینمایی بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات «موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز» اختصاص داده شده است.

عملیات بازسازی و تبدیل سینما قدس به پردیس سینمایی مدرن مهر، از سال ۱۳۹۹ آغاز و با کار شبانه روزی، دیشب با حضور «محمدمهدی دادمان» رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی، «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان همدان، «حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان استانی و کشوری به بهره برداری رسید.

در مراسم گشایش این پردیس سینمایی، اهالی سینما و تئاتر استان همدان با حضور پر رنگ از گشایش این پردیس سینمایی استقبال کردند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: کار شبانه روزی در موسسه سینمایی بهمن سبز موجب شد تا در طول سه سال گذشته، ظرفیت سینما‌های کشور ۲ برابر شود.

حمیدرضا جعفریان اظهار داشت: در مرحله دوم نوسازی و بازسازی سینما‌های کشور، ۸۶ سینما و سالن نمایش در ۲۲ استان، تا پایان خردادماه به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: همزمان با پایان مرحله دوم طرح توسعه، موسسه «بهمن سبز» فرآیند ساخت سینما‌های مرحله سوم این طرح را در سراسر کشور آغاز کرده است و هم اکنون ساخت ۱۲۵ سالن سینمایی دیگر را در دست ساخت دارد.

جعفریان تصریح کرد: در مرحله نخست طرح توسعه سالن‌های سینمایی ۶۵ سالن توسط موسسه بهمن سبز در شهرهایی، چون سقز، ارومیه، شاهرود، کاشان، اصفهان، آبادان، مشهد و دیگر شهر‌ها ساخته، بازسازی و به چرخه اکران سینما‌های کشور افزوده شدند.

او گفت: موضوعات تولید فیلم در سینمای ایران، طی چند سال گذشته خانواره محور بوده و در تولید فیلم مسائل و موضوعات روز کشور در نظر گرفته شود.

به گفته رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، پخش تخصصی فیلم حوزه کودک و نوجوان در سینما‌های سراسر کشور در دستور کار است تا محتوای تولیدی در بخش‌های فیلم سینمایی و پویانمایی برای مخاطبان این حوزه اکران شود.

راه اندازی بزرگ‌ترین مرکز پویانمایی کشور در همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: بهره برداری از نخستین پردیس سینمایی و مدرن در استان همدان جای ابراز خرسندی دارد و باید اینچنین مراکز فرهنگی، بیشتر در همدان ساخته شود.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: بزرگترین و اصلی‌ترین پردیس سینمایی استان همدان در دست ساخت است و بهره برداری از پردیس سینمایی مهر هیچ تاثیری در تاخیر افتادن روند اجرایی آن ندارد.

طرح ساخت بزرگترین پردیس سینمایی همدان به عنوان یک شهرک سینمایی در منطقه میدان تره بار آزادی همدان در دست اقدام است که بزرگترین مرکز پویانمایی( انیمیشن) کشور در آن شکل خواهد گرفت.

او گفت: با حل اختلافات میان ارگان‌ها در رابطه با به سرانجام رسیدن پردیس سینمایی بزرگ همدان، یک تحول فرهنگی در استان شکل خواهد گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ و پیشینه سه هزار و ۳۰۰ ساله همدان قطعی و ثابت شده است و به تازگی آثاری با قدمت بیش از ۶ هزار سال در این شهر کشف شده است و به همین دلیل استان همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور، معرفی و نام‌گذاری کردیم.

در ادامه این آیین که با اجرای «عبدالله روا» مجری ورزشی و طنز پرداز صدا و سیما برگزار شد، فیلم کوتاهی از تاریخچه پردیس سینمایی مهر به نمایش درآمد. در این فیلم کوتاه تعدادی از پیشکسوتان و کارکنان سینما‌های همدان، خاطرات خود را بیان کردند.

در بخشی از این فیلم کوتاه، صحبت‌های امیرشهاب رضویان کارگردان و نویسنده سینمای ایران پخش شد.

امیرشهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس در این فیلم کوتاه گفت: که به خاطر دارم فیلم رنگی «گوژپشت نتردام» ساخته ژان دولانوا با بازی آنتونی کوئین را سال ۱۳۵۵ یا ۱۳۵۶ در این سینما «هما» (پردیس سینمایی مهر) همدان دیدم.

او گفت: توسعه فضا‌های فرهنگی به بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی یک شهر کمک می‌کند و هر تعداد سالن سینما و فرهنگسرا در یک شهر بسازیم، کم است.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در دهه ۵۰، پنج سالن سینما در همدان فعال بود که  «سینما الوند» در حد فاصل خیابان عباس آباد و خیابان بوعلی، «سینما تاج» در حد فاصل خیابان شورین و خیابان سنگ شیر که این دو در میدان بودند، «سینما لوکس» در ضلع شرقی خیابان بوعلی، «سینما هما» در ضلع غربی خیابان بوعلی و «سینمای باشگاه معلمان» در خیابان عباس آباد بعد از ایستگاه که تنها پنجشنبه و جمعه فعالیت داشت، از جمله سینما‌های فعال این شهر بودند.

این فیلمنامه‌نویس اهل همدان در پایان عنوان کرد: ظرفیت‌های خوبی در شهر همدان وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد در حقیقت اگر یک سینماتئاتر در میدان شهر ساخته شود، این میدان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب کشور مبدل شود.

 

رییس حوزه هنری استان همدان هم گفت: «پردیس سینمایی مهر همدان» با درجه کیفی مدرن، بازسازی و نوسازی شده است و امروز به همت موسسه سینمایی بهمن سبز به بهره برداری رسید.

محمدمهدی سماوات گفت: در این پردیس سینمایی از جدیدترین تجهیزات فنی همچون سیستم‌های پیشرفته پخش لیزری، صدای دالبی و صندلی‌های وی. آی. پی در سالن اصلی استفاده شده است.

به گفته رییس حوزه هنری استان همدان، فضاسازی مناسب، بوفه و کافی شاپ، اضافه کردن امکانات و تجهیزاتی مانند سیستم جدید اطفا حریق، تلویزیون ۲۰ متری دیجیتال سردر سینما، بلیت فروشی الکترونیکی و مکانیزه، نمای سنتی و دیگر موارد از امکانات این مجموعه فرهنگی است.

او گفت:بازسازی سینما قدس سابق و ساخت پردیس سینمایی از ضروریات فرهنگی همدان  بود و با همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی سینماها، «موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز» و مدیر امور سینمای حوزه هنری استان با تدبیری خلاقانه این معضل و تهدید را به یک فرصت تبدیل کردند که در پی آن سینما قدس فرسوده به پردیسی کامل و به‌روز تبدیل شد.

 با بهره برداری از «پردیس سینمایی مهر» جمع سالن‌های اکران در استان همدان به ۹ سالن افزایش یافته و ظرفیت اکران فیلم‌های متنوع و به روز کشور، در استان فراهم شده است.

پس از مراسم گشایش پردیس سینمایی مهر همدان، فیلم سینمایی «شادروان» با حضور کارگردان، نویسنده و عوامل این فیلم در سالن قدس پردیس سینمایی مهر برای حاضران در آیین اکران شد.

شادروان فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران محصول سال ۱۴۰۰ است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.