تولید بیش از ۱۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی در کردستان

مدیر شیلات سازمان جهاد کشارزی کردستان گفت: آبزی پروران استان در سال گذشته حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهی خوراکی تولید کردند.

حمید حسین پور گفت: استان کردستان از جمله استان‌هایی است که به دلیل بارش‌های مناسب، منابع آبی متنوعی دارد که می‌تواند باعث توسعه بیش از پیش شیلات و آبزی پروری در استان شود، یکی از ظرفیت‌های بالقوه پرورش آبزیان که با کمترین هزینه  بهره وری آب در بخش کشاورزی  را بیشتر کرده است استفاده از استخر‌های ذخیره آب کشاورزی می‌باشد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشارزی کردستان گفت: بر اساس آمار موجود در ۱۰ شهرستان استان حدود ۲ هزار ۷۷۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی وجود دارد که با بهره برداری از آن‌ها می‌توان هم به تولید و مصرف آبزیان در روستا‌ها و استان کمک کرد و هم با کمترین هزینه ثابت میزان درآمد کشاورزان را نیز افزایش داد.

او می‌گوید:در صورت استفاده از مصرف ۱۰ درصدی از منابع آبی خرد (چشمه ها، چا‌های کشاورزی و قنوات) و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی موجود توسط کشاورزان تولید ماهی در استان حدود  هزار تن  خواهد بود و این یعنی حداقل بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در آمد به کشاورزان اضافه خواهد کرد.

حسین پور گفت: حدود ۵ درصد از  ۴ هزار و۶۰۰ تن ماهی قزل آلا  در ۳۰ استخر ذخیره کشاورزی تولید می‌شود.

او گفت: شرایط مورد نیاز استخر ذخیره آب کشاورزی برای آبزی پروری وجود منابع آبی چشمه، قنات و چاه کشاورزی (عمیق و نیمه عمیق) با دمای آب بین ۱۱ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: داشتن مجوز تخصیص آب از آب منطقه ای، میزان آب مورد نیاز در فصل کشاورزی یا تمام سال حداقل ۳۰ هزار متر مکعب و داشتن استخر مناسب و تعبیه و اصلاح دریچه‌ها از دیگر شرایط پرورش آبزیان در استخرهای آب کشاورزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.