رهاسازی ۳.۵ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب کردستان

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال‌جاری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب کردستان رهاسازی شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، حمید حسین‌پور مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: از محل طرح بهسازی و افزایش تولید آبزیان و اعتبارات استانی از ابتدای سال‌جاری با همکاری و مشارکت تعاونی‌های صیادی استان تا کنون ۳ میلیون ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی از نوع کپور ماهیان از گونه‌های فیتو فاگ و بیگ‌هد در منابع آبی مطالعه و بررسی شده با هماهنگی حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان رهاسازی شده است.

حسین پور گفت: استان کردستان دارای ۶ تعاونی صیادی با عضویت بیش از ۴۲۰ نفر است و این ذخیره‌سازی ماهی موجب تضمین فعالیت صیادی در سنوات آینده می‌شود.

او افزود:در حال حاضر سه مجتمع پرورش ماهی سیروان در سروآباد، پلنگان در کامیاران و قمچقای در بیجار فعال بوده و با توجه به تجهیزات مکانیزاسیون به کار رفته بیشتر از ظرفیت خود کار می‌کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: بیش از ۱۳۰ مورد مزارع منفرد، تیپ، استخر‌های دو منظوره و ذخیره کشاورزی مشغول پرورش ماهی سردابی هستند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مکانیزاسیون است.

حسین پور افزود: با توجه به منابع آبی مناسب و سد‌های احداث شده و در حال احداث استان با هماهنگی سایر ادارات ذیربط میزان اشتغال و تولید در سال‌های پیش رو بیشتر خواهد شد.

او با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن انواع ماهی در استان تولید شده است، گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ تن از این میزان از منابع آبی صید و ۴ هزار ۲۵۰ تن در مزارع و مجتمع‌های پرورش ماهی تولید شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: ۲ کارخانه قطعه‌بندی و بسته‌بندی در شهرک‌های صنعتی سنندج و دهگلان با ظرفیت یک‌هزار و ۳۰۰ تن فعال بوده و در نیمه نخست امسال عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

گفتنی است؛ ۴ مرکز تکثیر ماهی در سطح استان به صورت حد واسط (مرکز تفریغ) مشغول فعالیت هستند که تخم‌های چشم زده وارداتی را تبدیل به ماهی کوچک کرده و می‌فروشند. او ظرفیت تولید سالانه آن‌ها را ۱۹ میلیون تن ذکر کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.