لاله زار کرج، تکه‌ای از بهشت در مرکز ایران کوچک/ حواشی باغ رنگارنگ به دستگاه نظارتی می‌رسد؟

با آمدن بهار بهشت لاله‌های کرج چشم به راه دوستداران زیبایی و طبیعت می‌نشیند و شکوهی رنگارنگ را به مهمانان داخلی و خارجی خود عرضه می‌کند.

وقتی از تهران و در مسیر آزادراه به کرج می رسید، نرسیده به آزادراه کرج-قزوین بریدگی را به راست می پیچید و وارد بلوار چمران می شوید؛ آهسته می رانید کمی جلوتر تابلویی را می بینید که روی آن نوشته شده "به طرف جشنواره لاله ها"، وقتی که وارد پارکینگ شدید، قطعا خواهید فهمید که درست آمده اید یا نه چون اگر به مقصد صحیح رسیده باشید، تنها صدایی که می شنوید، صدای خنده گل هاست.

جشنواره لاله های کرج یکی از جشنواره‌های گل لاله است که از سال ۱۳۹۲ خورشیدی، هر ساله، در باغ گل های پارک چمران کرج واقع در استان البرز، شهر کرج برگزار می‌شود.

این جشنواره در باغ گل‌های کرج در تعطیلات نوروز برگزار می شود و تا اردیبهشت ادامه دارد.

در این جشنواره هزاران شاخه گل از لاله، یاس هندی و کروپسیس تا ارغوان و میخک کاشته می شود. باغ گل‌های کرج دارای وسعت ۸ هکتاری است و بزرگترین فرش گل خاورمیانه به مساحت ۲۷۰۰ با گل های رنگارنگ زیر پای مراجعه کنندگان داخلی و خارجی گسترانده شده.

هشتمین جشنواره لاله های کرج

هشتمین مهمانی لاله ها

پس از دوسال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، هشتمین جشنواره لاله های کرج کلید خورد و  آیین اختتامیه آن روز ۲۱ اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد.

عبدالله پور سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: بیش از ۲۰۰ هزار پیاز لاله در ۴۰ واریته متنوع و رنگارنگ در باغ گل های بوستان شهید چمران کرج کاشته شده است .

او می گوید: بخش خصوصی در برگزاری هشتمین جشنواره لاله های باغ چمران کرج مشارکت داشته و  همچنین ۱۰ هزار گل های فصلی دیگر  در این جشنواره در دید علاقه مندان قرار گرفته است.

آقای عبدالله پور گفت:  امسال با توجه به شرایط  مناسب آب هوایی کلانشهر کرج هشتمین جشنواره لاله ها از ۱۵ فروردین ماه جاری  برای علاقه مندان گشایش یافت.

او می گوید: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با جشنواره لاله های کرج ساعت بازدید علاقه مندان نیز نسبت به سال های گذشته تفاوت می کنند و اغلب مردم در ساعات بعد از افطار برای بازدید از جشنواره حضور می یابند.

 سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: میزان اعتباری که برای کاشت و برگزاری این جشنواره اختصاص یافته، حدود سه میلیارد تومان است که توسط  بخش خصوصی تامین شده.

او می گوید: نورافشانی  در شب های رمضان، کارگاه آموزش گل و گیاه برای بازدید کنندگان،‌ برگزاری مسابقات شهروندی،‌ نقاشی با موضوعات گل و گیاه  و پارک لاله از جمله برنامه هایی است که در ایام جشنواره تدارک دیده شده.

آقای عبدالله پور گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر از جشنواره باغ لاله های کرج بازدید کنند.

بازدید سفیر جمهوری کوبا از باغ لاله های کرج

صدای لاله های کرج به گوش جهان می رسد

آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر جمهوری کوبا با حضور در باغ گلها از هشتمین جشنواره لاله هایِ شهر کرج بازدید کرد.

سفیر جمهوری کوبا در این بازدید از بخش های مختلف باغ گلها، ضمن گفتگو با مسئولان از تاریخچه این باغ و خاستگاه گل لاله و انواع مختلف آن در استان البرز آشنا شد.

او گفت: بسیار خرسند و خوشحالیم که انجمن دوستی ایران و کوبا در شهر کرج است.

آلبرتو گونزالس کاسالس گفت: بهترین راه ایجاد پیوند بین دو کشور، تعمیق ارتباطات فرهنگی بین مردم است و بازدید از این مکان احساس آرامش خاطر انسان ها را زنده می کند.

پیش تر هم سفرای کشورهای مختلف به این جشنواره بازدید سر زده بودند.

روز فرهنگی کرج

وقتی فرهنگ از لاله جوانه می زند

رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: براساس مصوبه وزارت کشور، کلانشهرها ملزم به تعیین روز فرهنگی شدند بنابراین با بررسی کارشناسانه بنا شد یکی از روزهای نیمه دوم فروردین ماه که ایام شکوفایی گل‌های لاله است به عنوان روز فرهنگی کرج انتخاب شود که در نهایت ۲۱ فرورین به تصویب رسید.

او می گوید: البرز دارای سه اقلیم دشت، کوهپایه و کوهستان است که فروردین ماه زمان شکوفایی لاله در دشت محسوب می شود و در اردیبهشت ماه و خرداد هم لاله‌های کوهپایه و کوهستان شکوفا می‌شوند.

رئیس بنیاد البرز شناسی گفت: لاله در فرهنگ ما دارای تقدس و نماد شهیدانی است که برای دفاع از این مرز و بوم از جان خود گذشتند.

او می گوید: پنج سال قبل طی مراسمی با حضور نمایندگان انجمن سلطنتی لاله هلند در محل باغ لاله‌ها در روستای گرماب (بخش آسارا) از گونه لاله البرز رونمایی شد.

جشن روز فرهنگی کرج

چهار شب ماندگار برای کرجی ها 

شهردار کرج گفت: چهار ویژه برنامه برای روز فرهنگی کرج درنظر گرفته شده است.

آقای سعیدی گفت: ۲۰ فروردین اولین برنامه با حضور هنرمندان و استقبال مردم برگزار شد.

او می‌گوید: جشن دیگری در باغ لاله‌های شهید چمران برپا شد.

برنامه سوم در پارک هامون مهرشهر و آخرین جشن روز فرهنگی کرج نیز در دهکده تفریحی باغستان میزبان کرجی ها و دوستداران کرج شد.

حواشی باغ لاله های کرج

آن روی خاموشی لاله‌های کرج

اما لاله های کرج امسال مانند سال های گذشته به شکوفایی نرسید و انتقاداتی را در فضای مجازی به همراه داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: علت عدم رشد کامل لاله های کرج، دیر کاشته شدن آنها است.

آقای رضوانی گفت: ممکن است مدیریت قبلی سیما، منظر و فضای سبز شهرداری از آن جا که شیوع ویروس کرونا مانع از بازشدن درهای جشنواره در سال گذشته شده بود، انتخاب پیمانکار را با تاخیر انجام داده باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: افتتاحیه رسمی باغ لاله های کرج، بیست و یکم فروردین به مناسب روز فرهنگی کرج انجام شد.

به گفته پیمانکار جشنواره لاله ها، پیاز لاله هرساله آبان و آذر کاشته می‌شده اما مسئول سابق مربوطه در دی۱۴۰۰ به فکر قرارداد خرید پیاز لاله افتاده است! عده ای معتقدند که علت این کار پیش بینی نماندن او در مسئولیتش بوده است.

دستگاه نظارتی

از برخورد با مقصران تا ورود دستگاه نظارتی

سخنگوی شورای شهر کرج گفت: مدیریت شهری کرج پیش از سال جدید با تبلیغات زیاد، مردم را به بازدید از جشنواره لاله‌های کرج ترغیب کرد ولی متاسفانه جشنواره امسال رنگ و بوی همیشگی را نداشت و بازدیدکنندگان نتوانستند به دلیل شکوفا نشدن لاله‌ها، لذت دوره های قبل را از این رویداد ببرند که از این بابت باید از آنها عذرخواهی کرد.

او می گوید: همه ما می‌دانیم که گیاهان یک نقطه سیر تکامل دارند تا به رویش برسند.

آقای قاسم پور گفت: سال گذشته کاشت پیازهای لاله با تاخیر انجام شد و همین باعث شد، گل‌ها در موعد مقرر شکوفا نشوند؛ معمولا کاشت پیاز لاله در ماه‌های آبان و آذر انجام می شود ولی امسال این اتفاق نیفتاد.

او می گوید: شهردار کرج پس از بررسی دستور دهد تا اگر کوتاهی توسط شخص یا سازمانی انجام شده برخورد جدی شود؛ اکنون نوک پیکان به سمت شورا قرار گرفته و اگر این موضوع را سازمان می‌دانسته که به موقع این لاله‌ها روییده نمی‌شود نباید جشنواره را برگزار و برند این شهر را خدشه دار می‌کرد.

سخنگوی شورای شهر کرج گفت: باید فرصتی برای جبران مافات کسانی که طی روزهای گذشته از این جشنواره بازدید داشتند و لاله ای ندیدند فراهم شود و از دستگاه نظارتی شهرداری کرج درخواست داریم تا شرایطی فراهم شود تا بررسی لازم در خصوص روند برگزاری مزایده جشنواره لاله‌ها، صلاحیت شرکت برنده، نحوه انعقاد قرارداد با پیمانکار و بررسی زمان دقیق پیاز گل‌ها و کیفیت پیازها انجام شود.

او می گوید: از شهردار درخواست داریم تا فرصتی برای جبران خسارت به شهروندان و هم استانی های عزیز بدهیم تا به صورت رایگان از این جشنواره دیدن کنند.

این عضو شورای شهر کرج گفت: از اداره حقوقی شهرداری کرج نیز خواهشمندم اگر تصمیم رایگان کردن جشنواره مخالف مفاد قرارداد است از الان خودتان را آماده کنید که برای یکبار هم که شده مدیریت شهری جلوتر و پیش قدم شود و از حقوق شهرداری و شهروندان دفاع کند که نشود ما شامل ماده ۳۸ شویم و پیمانکار ما را به سمت و سوی پرداخت خسارت بکشاند.

البته شهردار کرج قبل تر گفته بود که اگر هشتاد درصد لاله ها بازنشوند، بازدید از جشنواره را رایگان اعلام می کند.

گزارشی از دانیال خلج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام ممنون بابت توضیحات و اطلاع رسونیتون ، لطفا بفرمایید جشنواره لاله ها تا کی ادامه دارد و یا اصلا گلهای لاله این پارک تا چند روز دیگر برای دیدن مناسب هست ؟ ممنون
Iran (Islamic Republic of)
mohammadreza
۰۱:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
باسلام وتشکر ازمطاالب اگاهی بخش شماعزیزان
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۰۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
باید شهر دار مرج که مدیریت خودش ضعیف بوده ونظارت نکرده وروی صندلی خودش نشسته بود وقبل برگزاری بازدید نکرده بود استعفا دهد
جناب رئیسی خودشون مقتدرن اما بعضی از مدیرانشان ضعیفند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
بازم بگردیددنبال مقصرتااونون موقع گلها بازمیشه وبشمالبخندمیزنه.خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۳:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
ما به خاطر دیدن لاله در روز ۱۳ فروردین با یک عالمه دردسر خودمون رو به اونجا رسوندیم ولی گفتند که بسته هست و از پانزدهم باز میشه واقعا خیلی خورد تو ذوقمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۸ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
ببخشید خواهر باید قبلش با 197 تماس می گرفتید و اطلاعات جاده رو از 141 می گرفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
ایران کوچک یعنی چه!؟ / بنویسید شهر گلها
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۰۹:۱۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
چهارباغ شهر گلهاست نه کرج
Iran (Islamic Republic of)
گل نرگس
۱۰:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
یا زهرا سلام الله علیها
منم آن پیرزن کلاف بدست در صف خریداران یوسف زهرا
خدایا سلام ما را به امام ما برسان آقا دلم تنگه برات عزیز زهرا عزیز علی ان اری الخلق و لا تری ......آللهم عجل لولیک الفرج متی ترانا و نریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
میشه لطف کنید و مناسبت خبر رو با این نظرتون بفرمایید!!