برنامه‌های دولت برای حل مشکل کم آبی استان یزد

استاندار یزد گفت: با سفر رئیس جمهور به یزد و پیگیری‌های مکرر، طرح‌های مختلفی برای حل مشکل آب استان به تصویب رسید.

،مهران فاطمی گفت: پیگیری‌های متعددی در این هفت ماه انجام شد و برنامه‌های استان برای حل مشکل کم آبی در قالب کوتاه، میان و بلند مدت به تصویب دولت رسید. 

او می گوید: خط پدافندی خلیج فارس به عنوان مهمترین برنامه کوتاه مدت، برای حل مشکل کم آبی است.

به گفته فاطمی از خط آبی که به استان آمده است، اتصال ۳۰ کیلومتری به مخازن شهر یزد انجام می‌شود و حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب به مخازن این شهر تزریق و از آنجا به سایر شهرستان‌ها توزیع خواهد شد که  برای اجرای این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

استاندار یزد گفت: حفاری مسیر انجام شده، سه کیلومتر هم لوله گذاری صورت گرفته و این خط تا پایان اردیبهشت به سرانجام می‌رسد.

او می گوید: دومین برنامه کوتاه مدت هم احداث مخازن بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمکعب است که هم اکنون در حال ساخت است و حداکثر تا آذر به بهره برداری میرسد تا پایداری استان در زمینه آب شرب به سطح قابل قبولی برسد.

فاطمی گفت: در سفر رئیس جمهور و جلسه های برگزار شده، اختصاص یک معدن به خط انتقال آب از دریا به استان یزد نیز مصوب شد. خط دوم که از سمت خرسان به سمت یزد است هم جزء اولویت‌های وزارت نیرو بوده و ۸۰ کیلومتر آن در طول سال جاری اجرا خواهد شد.

به گفته او تامین آب شرب ۵۶ روستا با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان پیگیری می‌شد که امروز با دستور وزیر نیرو ۳۸۱ روستای دیگر نیز در این طرح قرار گرفت و برای آن مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا بتوانیم مشکل بالغ بر ۴۰۰ روستای دارای تنش آبی را حل کنیم.

استاندار یزد گفت: که فاز اول انتقال آب از دریا با ۱۴۰ میلیون مترمکعب در مدت دو سال و نیم انجام می‌گیرد که برای اجرای آن به ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است و به ازای آن یکی از معادن در قالب مزایده به یکی از شرکت‌های واجد شرایط واگذار می‌شود.

فاطمی  با تقدیر از همراهی رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو برای حل مشکل آب استان یزد، گفت: مصوبه دیگر نیز اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صنایع به حوزه آب است و این مبلغ به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی آن‌ها محاسبه می‌شود.

برچسب ها: انتقال آب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار