معاون وزیر اقتصاد:

کانون وکلا ملزم به بارگذاری اطلاعات در درگاه ملی مجوزهاست

سبحانیان گفت: در کانون وکلا هنوز اعتقادی بر بارگذاری شرایط صدور مجوز در درگاه ملی مجوز‌ها ندارند در حالی که بر اساس نص قانون این اتفاق باید بیفتد.

سید محمد هادی سبحانیان معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

سوال: علت تاخیر۱۳ ساله در اجرای قانون در خصوص درگاه ملی صدور مجوز‌ها چیست؟

سبحانیان: عمدتا مدیران ما حاضر نبودند که امضا‌های طلایی را از دست بدهند، باید عدالت را در میان مردم برقرار کرد لذا نباید این گونه باشد که کسی که دسترسی به نماینده مجلس و وزیر دارد بتواند مجوز بدهد و کسی که دسترسی ندارد نتواند مجوز بگیرد و معطل باقی بماند.

۲۰ روایت از مردم داریم که به دلیل اینکه نتوانستند مجوز بگیرند به خارج از کشور رفته اند و یا اینکه حتی کار به جایی رسیده بود که خودکشی کنند.

متاسفانه مدیران ما زیر بار نمی‌روند. ما همت کردیم و همراهی دستگاه‌ها را داشتیم و مجلس پای کار آمد. در این راستا صدا و سیما هم بسیار کمک کرد، تقریباً عموم دستگاه‌ها به سامانه متصل شده اند.

سوال: آیا مشخص شده که تاکنون چند مجوز صادر شده است؟

سبحانیان: در فاز اول دستگاه‌ها باید اعلام می‌کردند که چند مجوز صادر می‌کنند، ما دستگاه‌هایی را داشتیم که نمی‌دانستند چند مجوز را صادر می‌کنند. هنوز با وزارت جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی با مسئله مواجه هستیم.

براساس دستور رییس جمهور ما به صورت شفاف مطالبه گری می‌کنیم و مجلس این مطالبه را از ما دارد.

مدیران قبلی ۱۳ سال بود که همراهی نمی‌کردند، اما الان همراهی آن‌ها خوب شده است، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به جنس کار با سختی روبرو هستند، در وزارت جهاد کشاورزی تعداد مجوز‌ها هنوز کامل مشخص نیست.

سوال: آیا کانون وکلا به سامانه متصل شده است؟

سبحانیان: دوستان ما در کانون وکلا هنوز اعتقادی بر این موضوع ندارند که باید شرایط صدور مجوز را اعلام کنند و اطلاعات را در درگاه ملی مجوز‌ها بارگذاری کنند در حالی که بر اساس نص قانون این اتفاق باید بیفتد.

دو الی سه دستگاهی که هنوز شرایط صدور مجوزهایشان شفاف و ابهام زدایی نشده در مسیر هستند تا کار دنبال شود، در این حوزه اقدام خوب و تحولی صورت گرفته است.

۱۹ کسب و کار را به شهرداری‌های مراکز استان‌ها ارسال کرده ایم تا آن‌ها هم نظراتشان را اعلام کنند و همه شهرداری‌های سراسر کشور باید به این موضوع بپیوندند.

نظام مهندسی هم یک مورد داشت که همراه شده است، همچنین نظام پزشکی هم ۷ مورد را داشتند که شرایط صدور مجوز را شفاف کرده است و در هیات مقررات زدایی آتی به تصویب خواهد رسید.

سوال: آیا ابزارنظارتی یرای کنترل موضوع وجود دارد؟

سبحانیان: ابزار‌های نظارتی وجود دارد و حتی زندان برای آن مسئولی که از موضوع تمرد می‌کند در نظر گرفته شده است، ابزار‌های نظارتی به اندازه کافی وجود دارد.

گام تحولی بسیار بزرگی اتفاق افتاده است و اگر به انتها برسد، مهمترین دستاورد دولت می تواند قلمداد شود.

باید برای مردم مشخص شود که شرایط صدور مجوز کسب و کار چیست و چه مقدار زمان برای صدور مجوز نیاز است. مردم مغایرت ها را می توانند اعلام کنند. از مردم می خواهیم که تخلفات را گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
یه عده بی سواد نشستن برای کانون وکلا تصمیم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
واقعا کانون وکلا بایداز نظر حکومت پیروی بکنه نه اینکه ساز جداگانه بزنه وکلا هرروز پول دارتر بشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
آقای بی سواد حمایت از استقلال کانون وکلا یعنی در کمترین وجه اش حمایت از حقوق اصحاب دعاوی و خود شمایی که ممکنه روزی درگیر این امر باشی
Iran (Islamic Republic of)
Mr.vakil
۱۰:۴۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
وکالت کسب و کار نیست.
آقایان هر موقع تونستید گلوگاه های فساد رو ببندند بیان از این حرفا بزنن.
اینا همش فریب مردم و بازی با کلماته در عمل هیچ اتفاقی نمیوفته،نمونه بارزش بورس که آقای خاندوزی میخواست سه روزه درستش کنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
کانون با ید به قانون تمکین کند ودرساماننه بارگذاری کند افرادی که مخالف هستند در این خصوص منافع دارند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهرداد
۰۶:۰۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
مرجع تشخیص اینکه کدام کسب و کار باید در یامانه اطلاعات رو بارگذاری کنه، هیات مقررات‌زدایی است؛ این هیات کانون وکلا رو طی مصوبه از مکلف دونست؛ بعد از اون کانون از این مصوبه به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه رو ابطال کرد که رای اون در سایت دیوان هم موجود است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و همینطور باتوجه به اینکه کانونهای وکلا در استانها یک به یک نهاد مستقل و خصوصی هستند ولی مرکز مشاوران شاید باید بارگذاری کنه ..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
دیوان عدالت اداری که کانون وکلا رو مستثنی دانست و بنابراین مکلف به بارگذاری اطلاعات در سامانه نیست.
واقعا در کشوری که وکلای اون از طریق سامانه وزارت اقتصاد انتخاب بشن فاتحه سیستم قضایی خوانده ست!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
این حرف شما کاملا جانب داری ست از کانون وکلا که. فساد در اون بیداد می کنه.... کانون چه دلش بخواد چه نخواد باید از قانون تمکین کنه وگرنه به قیمت نابگدیش تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
آزاده نوری
۱۵:۵۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
آقایون ظاهرا خوابتون خیلی سنگینه.! هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در رایی که اخیر صادر کرده.. اون قسمت از مصوبه رو که الزام کانون‌های وکلا به بارگذاری در درگاه ثبت مجوزها داشته رو باطل اعلام کرده و حسب این رای کانون‌های وکلا الزامی به ورود به درگاه ثبت مجوزها و بارگذاری شرایط وکالت و صدور پروانه بر اون اساس ندارند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه رییس فعلی و سابق کانون وکلای مرکز که هر دو از مدرسان حقوق واحد تهران مرکزی هستند از موضع بالا خود را می پندارند علیرغم ردصلاحیت توسط دادسرای تخلفات قضات ، همچنان خود را هم رده با دادستان کل کشور فرض میکنند . اکثریت وکلای کانون مرکز با رفتار این روسا مخالفند ولی همچنان به تخلفات ادامه میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
دولت محترم،تا چه زمانی میخواهد تخریب کانون وکلا را ادامه بدهد؟شایسته سالاری و انتخاب براساس علم و دانش در آزمونهای کانون وکلا،کاملا صحیح است...وکیل بی سواد ،سیستم قضایی را فاسد خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین رحیمی
۰۶:۳۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
مگه قانون نگفته هرمدیری که همکاری نکرد بایدزندان بره پس چراقانون اجرانمیشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۳:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
گفته مدیر ، یعنی دولتی ، کانون نهاد خصوصی است .
Iran (Islamic Republic of)
من منم
۲۳:۱۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
مدیر در نهاد دولتی است .
آخرین اخبار