حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:

اصلاح‌طلبان از تورمی انتقاد می‌کنند که با استقراض دولت قبل ایجاد شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همین که دولت توانسته حقوق کارکنانش را بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت کند، جای تقدیر دارد.

دولت دوازدهم در هشت سال فعالیت خود بی‌سابقه‌ترین میزان چاپ پول را انجام داد و ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزود.

پایه پولی در پایان دولت دهم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت دوازدهم به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

این در حالی بود که حجت‌الاسلام روحانی در ابتدای کار خود استقراض از بانک مرکزی را میوه ممنوعه معرفی کرد، اما در عمل استقراض را چند ده برابر نسبت به دولت دهم افزایش داد.

اما به گفته این حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، «اگر تورمی که ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۰ ایجاد شد و ۵۵ هزار میلیارد تومانی که دولت قبل به عنوان تن‌خواه از بانک مرکزی استقراض کرد را ضرب در ۷.۹ برابر بکنید، رقم درشتی از نقدینگی را نشان می‌دهد که در پنج ماه اول سال به اقتصاد ما پمپاژ شد و آثار تورمی این نقدینگی شش ماه بعد خود را نشان می‌دهد. چطور می‌توان انتظار داشت دولتی که روی کار آمده بلافاصله بتواند دستور توقف و ترمز به تورم بدهد.»

دولت سیزدهم نه تنها از بانک مرکزی استقراض نکرده بلکه ۲۱ هزار میلیارد تومان از استقراض دولت قبل را هم به بانک مرکزی بازپس داده است.

در هفت ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم حجم پایه پولی ۱۰۹.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما در هفت ماه نخست عملکرد این دولت فقط ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده است.

برچسب ها: پایه پولی ، نقدینگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۹:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
ماهم به این دولت امیدواریم
ومنتظرروزهای بهتر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بیشتر حقوق شماها واریز شد نه بقیه ی مردم
آخرین اخبار