نفع مردم در یارانه نقدی است یا یارانه کالایی؟

در این گزارش به بررسی دو راهکار دولت برای جبران ارز ترجیحی یعنی یارانه نقدی و یارانه کالایی پرداخته ایم.

طی هفته‌های اخیر، بحث تخصیص ارز کالا‌های اساسی به موضوعی مهم در مباحث اقتصادی دولت و مجلس تبدیل و در نهایت تصمیم حذف ارز کالا‌های اساسی از سوی مجلس به دولت واگذار شد. در این میان، دو راهکار به عنوان گزینه‌های بعد از حذف درنظر گرفته شده است؛ پرداخت یارانه نقدی و ارائه یارانه کالایی.

نکته حائز اهمیت این است که هر سیاست اقتصادی، دارای فواید و ضرر‌هایی است. از همین رو لازم است تا به هنگام اتخاذ تصمیم و کاهش تبعات آن، توجه جدی به مضرات راهکار‌ها صورت بگیرد. طبیعی است که سیاست‌های جایگزین باید حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوبتری را ایجاد کنند وگرنه عملا سیاستی شکست خورده اند.

در این خصوص با مهدی میرزائی کارشناس اقتصادی گفت و گو کردیم و پیامدهای دو راهکار جایگزینی دولت برای ارز ترجیحی را بررسی کردیم.

آقای میرزائی گفت: در مورد یارانه نقدی، تجربه تاریخی نشان می دهد که در اقتصاد ایران و به طور کلی اقتصاد‌های همراه با تورم مزمن و دو رقمی، اعطای این نوع یارانه در نهایت به ضرر اقشار محروم و متوسط تمام می شود. هرچند که ممکن است به صورت مقطعی و کوتاه مدت، اندکی بهبود ایجاد کند، اما بعد از گذشت زمان، به علت بروز تورم، ارزش ریالی یارانه تخصیصی کاهش پیدا کرده و دولت‌ها اقدامی در راستای افزایش ریالی یارانه و حقظ قدرت خرید مردم انجام نمی دهند. به عنوان مثال، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی در برهه‌ای از زمان، معادل با خرید چند کیلو مرغ بود، اما امروز با این رقم، ۱.۵ کیلو مرغ هم به سختی می توان خرید. لذا از منظر پرداخت یارانه نقدی، تقریبا می توان گفت که گزینه نامناسبی است.

اعطای یارانه کالایی نسبت به نقدی نتیجه بهتری به دنبال دارد 

به گفته او، اعطای یارانه کالایی شاید از برخی جهات، نسبت به یارانه نقدی بهتر باشد، اما دارای معایب جدی است. در اعطای این نوع یارانه، اولا مقدار مشخص نیست که مقدار سهمیه تخصیص داده شده به افراد، مکفی است یا خیر. ثانیا بازه زمانی مورد حمایت نیز مشخص نیست. به عنوان یک تجربه تاریخی، در یک زمانی به توزیع کوپن اقدام می شد، اما رفته رفته این نوع توزیع کاهش پیدا کرد و حذف شد. لذا در این مورد هم مجددا تصمیمی به زیان معیشت مردم اتخاذ می شود. ثالثا این روش، در بسیاری از موارد منجر به تشکیل صف خواهد شد و هنوز معلوم نیست که مکانیسم توزیع در مورد یارانه کالایی به چه نحو خواهد بود.

آقای میرزائی گفت: ایران، کشوری غنی و مملو از استعداد‌های انسانی و غیرانسانی است. سرمایه‌های عظیم، منابع طبیعی ارزشمند از جمله مولفه‌هایی هستند که نشان می دهند ایران، دارای پتانسیل فراوانی برای رشد و پیشرفت است. با توجه به این پتانسیل ها، ایران به طور بالقوه شرایط لازم برای قرارگیری در زمره اقتصاد‌های بزرگ و همراه با رفاه عادلانه برای اقشار مختلف مردم را دارد.

////////

او گفت: تا زمانی که مسائل اصلی کشور در حوزۀ نظام ارزی و نظام بانکی حل و فصل نشود، اتخاذ این قبیل سیاست‌ها در نهایت به ضرر عمده اقشار مردم تمام می شود. اقتصاد کشور هم اکنون با فقدان نظام جامع ارزی مواجه است؛ به نحوی که با جهش‌های مکرر ارزی ناشی از سفته بازی و رفتار‌های سودجویانه برخی صادرکنندگان و سفته بازان، هر سال شاهد بروز تورم شدید و کاهش توان معیشتی مردم هستیم. در چنین فضایی، صحبت کردن از پرداخت یارانه نقدی و کالایی چندان ثمربخش نیست و حتی پرداختن به ارز کالا‌های اساسی، اولویت اصلی اقتصاد ایران نیست. در کنار نظام جامع ارزی، رسیدگی به بحث نظام بانکی نیز از اولویت جدی برخوردار است تا زمینه بروز تورم و کاهش قدرت خرید مردم، برچیده شود.

لازم است تا سیاست‌هایی اتخاذ شود که به صورت پایدار و مداوم، رشد رفاه عمومی را به همراه آورد، نه اینکه در نهایت به ضرر مردم و به نفع تعداد اندکی از فعالان اقتصادی تمام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۲:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
یارانه نقدی بهتراز کالا برگ است چون اکثر مردم نیازهای گوناگونی دارند که فقط خورد و خوراک نیست لباس واریز انواع قبوض آب وبرق گاز و تلفن خرید دیگر وسایل منزل ،پرداخت قسط وام ،دفاع صدها نیاز دیگر خانوادها که یارانه نقدی بهتر ودر زندگی موثر تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
خواهشن یارانه مردمو نقدی بریزین نمیتونن نفس بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
من یادم در دوران احمدی نژاد یک سال از بحث یارانه گذشته بود خود رادیو ایران تو ماشین بودم شنیدم بعدا هدف مندی ۳۰ درصد سرانه مصرف شیر مردم کم شده حالا اون برای اون موقع بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
یارانه کالایی خیانته چون باعث ميشه جلو بهینه شدن مصرف گرفته بشه یارانه نقدی خوبه و پیچیدگی کمتری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
درآمدجهانی قیمت ها هم جهانی با یارانه مارافریب ندهید یارانه به نفع دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
نقدی چون اون چیزی که خودت صلاح میدونی میخری واستفاده میکنی یا اصلا میخایی یه ماه گشنگی بکشی یا کمتر بخوری تا برای بچت لباس بخری دفترومدادبخری یا کرایه خونه بدی و.....نقدی بهتره بااین شرایط کشور انشالله تحریم ها برداشته شد کارزیاد شد دزد کم شد وحق مردمو درست تقسیم کردید بعد اگه خواستین کالا بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
یارانه نقدی ب مرور ارزش خودشو از دست میده، موافق یارانه کالا هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
چقدر سهم هرایرانی از میادین مشترک گاز ونفت با کشورهای عراق، قطر ، عربستان وغیره بوده که انها اضافه برداشت داشتند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
تا آلان چقدر هزینه های تحریم را از دست دادیم و اگر این را ‌سرمایه گذاری می کردیم ایا باز شاهد بیکار و نیازمند بودیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم در گدا پروریی نیست باید بصورت صحیح درآمدهای کشور با برنامه ریزی و سرمایه گذاری زمینه جمع شدن فقر در جامعه شود ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
چهل واندی سال نفهمیدید نقدی بهتره


یاکالایی حالاهم نمیخواد بفهمید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
یاد بگیر فقط انتقاد نکنی ، الان شما بفرما نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۱:۱۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
عجب!!!!!!
مگه نفع مردم هم مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
قطعانقدی چون ازهرجاکه بخوان میخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
یارانه نقدی فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
پوتین ی حرکت زد لذت بردم بعد از تحریما ارزش پولشون افتاد شدید هم افتاد برگشت به دنیا گفت نفت و گاز بهتون میدم اما باید با روبل پرداخت کنین یعنی دلار و یورو و پوند رو تبدیل کنید به روبل بعد با پوله کشوره خودم از من نفت و گاز بخرید با این کار ارزش روبل ی روزه بالا رفت و ارزش پولشون کشید بالا و خودشونم ک تحریم هستن ولی از اونجایی که نفت و گاز اروپا رو تآمین میکنن اروپاییا مجبورن به روسها بگن چشم اگر یکم عقل تو سر این سیاسیونه ما بود میتونستیم از طریق کشور ثالث نفت و گازه خودمون رو با بالاترین قیمت و با بالاترین حجم تولید صادر کنیم به اروپا ولی نمیشه چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن جوانمرد
۲۳:۴۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام
نمایندگان ملت
شمارو به امام رضا (ع )قسم میدم درد و زخم
مردم زیاد و متفاوته نقدی بدید که هر کسی خودش زخمش رو میدونه تا به زخمش بزنه.واین رو تصویب کنید که مبلغ یارانه متناسب با تورم سالیانه تغییر بکنه اگر واقعا دلسوز مردم هستید واز خدا قبر وقیامت میترسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
همین مونده مردم از سر کار بدبختی ول کنن بیان برن تو صف تا مغازه دار هر آشغالی رو بده دستشون و کلی کاسب بشه . شما هم با این طرحها تون. یک دیوانه یک سنگ میندازه تو چاه ۱۰۰ تا عاقل نمی‌توانند درش بیارن. باید یارانه رو فقط نقد بدن که هر وقت شبانه روز و هر چی لازم هست خرید کنند نه چند روز غلاف باشند صف ببندند تا شاید یک کیلو گوشت بد در که نصفیش چربی هست بگیرند کلی از کار و زندگی بمانند. هدف این هست که مردم رو گرفتار کنند و یک رانطی هم برای خودشان درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
ایا میدونید خیلی با همین چهل وپنج تومن که الان باید نفری سیصد باشه چشم امید دارند و خیلی بدردشون میخوره یعنی یکار درست اگه احمدی کرد همین بود از یارانه کالا سرمایه دار بیشترین بهره را میبره چون بیشتر خرید میکنه
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۲۳:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه نقدی هم برای دولت راحت تر و برای مردم بهتر است چون یارانه کالا باعث هزینه شده بماند جنس بی کیفیت دست مردم میرسد ضمن اینکه مجددا صف های طولانی تشکیل میشود که این خود جو روانی خوبی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
قطعا در نقدی .
چون دولت تصمیم ندارد مردم را در صفوف به هم پیوسته کالا ببیند
در غیر این صورت بازگشت به ۳۰ سال پیش.و مردم هم آن مردم ۳۰ سال پیش نیستند
Iran (Islamic Republic of)
بلاش آبادی
۲۲:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
من که هیچ چی رو نمیخام برای خودتون
Iran (Islamic Republic of)
Reymound. رحمن
۲۲:۰۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر تمام سوبسیدها ویارانه ها را دولت لطف کند وحذف کند به نفع مردم واقتصاد ومملکت خواهد بود .به شرطی که ارزش پول ملی را محکم حفظ کند .واز ایجاد تنش در اقتصاد ممانعت کند.اینکار باعث سلامت در اقتصاد ورشد واقعی اقتصادی وصنعتی میشود.تاوقتی یارانه برقرار است اقتصاد سرنگون است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
سوبسید ویارانه های کالائی را اگر حذف کرد مثلا ، یارانه آرد ، بنزین ، برق ، گاز اگر این یارانه ها را قطع کرد و قیمت این اقلام را واقعی کرد حالا شما بگو این مبالغ اضافه را که از مردم می گیرد چه کار کند؟
Iran (Islamic Republic of)
عرف
۲۲:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کسی بنفع ملت کاری انجام نمیدهد.سه قوه کشورفقط حرف ازمعیشت بدملت میزنندوهرکدام طرح یابرنامه برای معیشت ملت مطرح کنندبامخالفت دوقوه دیگرانجام نمیشه.شورای نگهبان که هربرنانه که نفع ملت باشه مخالفت میکنه.بیشترازدوساله ازاضافه کردن یارانه رای مخالف وموافق جمع میکنند.که بااین اخبارفقط روزبروزتورم بیشترمیشه بااین وضع تورم یارانه کالاکه عملی نیست وفقط کالایی درفروشگاه وبغالی گیرنمیادمیشه باهریارانه نیم کیلوبرنج که بااضافه مبلغ چندگرم روغن گرفت.فقط منفعت ملت حرفش میزنندوهیچ وقت عملی نمیشودیارانه همان45500میماند
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تولید کنندگان دامداران هستند که بیشترین ضرر و مردم خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام ،

یارانه نقدی تولید را هدفمند و هوشمند می کند ،
این مردم هستند که تصمیم می گیرند نیازشان چیست و درآمد خود را صرف چه کارخانه و یا تولیدی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کشور درست مدیریت بشه نیازی به یارانه نیست
Australia
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هیچکدوم
رفتنتون ب نفع مردمه
شماها اینکاره نیستید
اونایی ک میگفتن رییسی بیاد همه چی مفت میشه کجان الان دقیقااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم تو اینه که شما هیچی نگین و بذارین طبق قبل پیش بره و بهانه نفع مردم چیزی رو گرون نکنین
ما که میدونیم درد چیه ، می‌خوان دلار ۴۲۰۰ رو حذف کنن تا بودجه درست بشه بعد منت سر مردم بذارن که به نفع شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
طبق روال قبل اگر بخواد پیش بره ، عده ای رانت خوار هر روز چاق تر از دیروز و جمعیت کثیری هم هر روز بیچاره تر از دیروز خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
حتما یارانه کالایی بهتره.چون هم تورم ایجاد نمی کنه و هم بازار رو مدیریت خواهد کرد.
اما بشرط این که اجناس مناسبی توزیع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر گوش میکنید هیچکدام ،جای دادن ماهی ماهیگیری یاد دهید.
جای دادن یارانه نقدی
#یارانه صفحه خورشیدی
#خرید تضمینی برق
#یک یارانه برای همیشه
#ایرانی آباد و توانمند با مردمی توانمند با یارانه ای ماندگار و مانا!
پس به همه خانوارها صفحه خورشیدی دهید.
دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
راست میگه عالیه
اگه به هر خانوار چند تا صفحه خورشیدی بدن میشه مثل استراتژی مورچه یعنی یه نیروگاه بسیار عظیم اما در ابعاد عملی و کوچک که هم با مشارکت مردم ساخته میشه و هم نگهداری، مدیریت و حفاظتش رو خود مردم انجام میدن یعنی هم به نفع دولته هم مردم بعنوان سایه بان خودرو و موتورسیکلت و یا هر چیز دیگه هم استفاده میکنن
فوق العاده است اگه خدای ناکرده جنگی هم بشه بالاترین ضریب امنیت رو هم داره
Pakistan
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
بله اقساطش رو هم از یارانه ها کم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
دولتها فقط بلدن استامنیفون تجویز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
ببینید دوستان ماهردوی اینارو تجربه کردیم هیچ کدام جواب نداده پس باید به اقتصاددانان سپرد تابهترین تصمیم بگیرند
Pakistan
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کالایی میشه انحصار و کیفیت خدمت و کالا رها میشه نقدی هم که بخاطر تورم پول بی ارزش میشه
فقط میمونه سکه که هر ماهی دولت یه سکه بده همه چیز حله
Canada
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر پول یارانه
بشه دولت باهاش
ایجاد کار کند .
انموقعه بنفع مردم است
مثل این میمانند که دولت طرز ماهی گیری به ملت اموزش داده و برای همیشه
خودکفا میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
مشکل اینه که کار بدست دولت میفته خراب میشه و در دستگاه عریض و طویل دولت گم و گور میشه
Pakistan
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هر کدوم به نفع باشه یا نباشه مردم از هر تغییر شما میترسن و خاطره خوبی ندارن
Canada
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بنظرم کالا
چونکه بعصی از خانواده ها پول را هدر میدهند و
مواد خوراکی مورد نیاز خانواده را نمیخرند
اگر کالا باشه .مجبورند بخورند
در زمان کوپن .
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۸:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر گوش شنوا در مسولان هست که نیست #نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
#نه یارانه نقدی نه کالایی ،فقط توزیع سراسری یا یارانه صفحات تولیدی برق خورشیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اختیاریش کنید هرکی خواست پول بگیره هرکی هم خواست کالا
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۸:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
دگه کفکیر خورده ته دیگ چشماتون دونبال این 45 هزار تومانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم ؟!؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
در هیچ کدام در مهار تورم کاهش قیمت کالاهای داخلی در تولید در کاهش صادرات مواد اولیه برای تولید بیشتر ورفاه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
فقط نقدی بهتر است کالایی به دست يه عده نمی رس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کوپن = اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کوپن برا هفت پشتمون بس بود
فقط نقدی
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هیچ کدوم. ارز ۴۲۰۰ رو حذف نکنن!
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم اینه مقدار یارانه نسبت به تورم تغییر کنه نه وقتی که ارزش پولمون از واریز اولین یارانه یک دهم شده و قیمت ها ده پانزده برابر و هنوز همان 45 تومن رو با هزار منت به مردم بدید و مردم رو تحقیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هنوز دولت مشخص نکرده منظور از یارانه، پرداخت کامل یک کالای مشخص است یا پرداخت مابه تفاوت قیمت مصوب دولتی با قیمت آزاد است.به هرحال پرداخت یارانه در سطح وسیع عملا با مشکلاتی همراه است.
به هرصورت یارانه کالایی در بعضی صنایع موجب رونق تولید و خروج از رکود است.باز این هم یک مسکن کوتاه مدت است و چنانچه دولت طولانی مدت به اون فکر کنه فقط جابجایی رانت و فساد از یک حوزه به حوزه دیگر است.بهتر است دولت بر روی مناسبات اقتصادی و تقویت پول ملی و ایجاد اشتغال و به تبع آن افزایش تولید ملی و علمی فکر کنه.
باید بند ناف دلار را از اقتصاد کشور جدا کرد.اجازه خلق پول و گرانفروشی دولتی ووو یکبار برای همیشه برچیده شود تا اقتصاد و پول ملی به آرامش برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
آن کس که توان خریدمایحتاج خودراندارد حالاچه بصورت ریالی باشدویاکالایی مگراینکه کالاهای اساسی رابعنوان یارانه دراختیارنیازمندان قراردهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هیچکدوم
Iran (Islamic Republic of)
سیدحمید
۱۶:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هرچی نقد باشه بهتره،،،چون میشه باهاش چیزای دیگه هم خرید،،،،یااقساطی پرد اخت کرد،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
مثلا الان با ۴۵ تومن چی میخری. چند سال دیگه هم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بهترین کاراین است که درآمدها جهانی وسپس مخارج هم جهانی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
فقط نقدی
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۵:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به نظر من باید به نمایندگان مجلس و هر کسی که سمت یا مسئولیت ریاستی در دولت اتخاذ می کند بجای حقوق، سبد کالای مورد نیاز ماهانه بدهند بعلاوه پول بسیار کمی در حد پایه حقوق کارگری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هیچکدام بنفع ملت نیست چون قیمتها با سرعتی بالا میرود که ۴ برابر کردن یارانه هه هم بعد از ۲ ماه کافی نیست و سود را دلالان و مافیا میبرند ضررش را ملت و دولت و بیت المال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اصلا بهنر است که ارز ۴۲۰۰تومانی را حذف نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
دولت میتونه ترکیبی از دو یارانه رو اجرا کنه. یارانه به کالاهای مشخص بده و اگه کسی هم اونو نخرید بتونه پولشو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به رفراندوم بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم در یارانه نقدی و یا کالایی نیست چون مثل این هست که یک شکلات به یک کودک بدهی و بعد یک اسکناس صد دلاری از دست او بگیری.این طرز کارکردن فقط فریب دادن مردم فقیر و بیکار هست.
بهترین روش ایجاد شرایط کسب و کار و شغل و راه درآمد برای مردم هست و در مرحله بعدی جلوگیری از افزایش نقدینگی و عدم استقراض از بانک مرکزی و بتبع جلوگیری از تورم و گرانی و کاهش ارزش پول ملی هست چون در اثر گرانی های خودساخته دولت ، دارایی مردم درهر سال غارت و کاهش چشمگیر می یابد و مردم روز بروز فقیرترمیشوند.مسبب امر هم خود مسیولین هستند نه کس دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به نظر من نفع مردم در هر دو یارانه است نصف آن باید نقدی باشد چون بعضی از کارها نمیشه با کالا خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه کالایی به درد خودتون میخوره یارانه نقدی هر چقدر هم کم باشه جلوی فقر مطلق را میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
حتما
کسی با یارانه ۴۵ تومنی اصلا فقر رو حس نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدی بهتر بگذارید خود مردم هزینه های خود را مدیریت کنند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
مثلاً چه کالایی را با یارانه 40هزاری میشود خرید؟
نیم کیلو برنج!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کنترل قیمت ها که تولید کنندگان و اصناف گران فروشی نکنند و سپس پرداخت نقدی یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
قرن ۲۰۲۰ هنوز بحث ۴۰ تومن پولو و حذف یارانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
میخوان دوباره سر کردم رو. کلا بزارن دولت خدمت گذار راستی قراره شرکت های فرغون سازی این سری یه اپشن جدید و با تکنولوژی جدید اضافه کنن افتابه با لوله گوتا که در مواقع ضروری قابل استفاده بشه البته کمی قیمت پراید رو بالاتر میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام یارانه نقدی چون در کالا بازهم بحث فساد و رانت خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه کالایی بهتره 45 تومان دادن 100 درصد همچیو گرون کردن 45 تومان دادن برنج هندی 16 تومن بود 45 تومان میدن برنج هندی 300 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا سعی می کنید تا قدرت انتخاب مردم رو کاهش بدید یا همونجوری باشه که خودتون می خواهید؟؟؟
بگذارید مردم با آرامش زندگی کنند
حقوق درست و درمون که نمی دهید
جنس ها هم که گرون هستند
هر روز هم که تصمیم جدیدی برای این مردم می گیرید
بگذارید راحت باشیم و این حداقل قدرت انتخاب برای خرید کالاهایمون رو داشته باشیم
مسئولان خودشون حقوق های زیبا می گیرند و درک نمی کنند که ما با این حقوق های پایین چه بلایی هر روز داره سرمون می یاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اصولا تزریق پول به اقتصاد باعث ایجاد تورم می شود این موضوع را از هر اقتصاد دانی بپرسید تایید می کند اما گردش پول موجود در اقتصاد یک کشور هرگز تورم زا نیست بلکه موجب رونق اقتصادی هم خواهد شدبطور مثال اگر دولت بجای اینکه دلار به بانک مرکزی بدهد ومابه ازا ریال از بانک مرکزی دریافت کند ویارانه پرداخت کند این امر تورم به بار می آورد اما اگر این دلارهای نفتی را صرف واردات تکنولوژی وماشین الات برای ایجاد کارخانه وفرصت شغلی برای مردم کند باعث رونق اقتصادی وریشه کنی فقر خواهد شد مسلما این امر در طولانی مدت محقق خواهد شد واما برای کوتاه مدت دولت می تواند از محل مالیات یارانه پرداخت کند واین یارانه هرگز تورم ایجاد نمی کند چون پولی از خارج اقتصاد تزریق نمی کند بلکه از موجودی داخل اقتصاد مملکت است وپول سالم به حساب می آیدچون مابه ازاش پشتوانه دارد وارزش پول ملی کاهش پیدا نمی کنداگر مردم سر کار باشند ودرآمد داشته باشند دیگر نیازی به یارانه ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
دولت بجای اینکه پول بدهد دست مردم اون پول سوبسید بدهد به کشاورز و دامدار. یعنی قیمت تمام شده اجناس و استاندارد شده از کارخانه برچسب زده شود. و با همکاری اتحاد یه ها و اتاق انصاف.امار مصرف و
قیمت ها ثابت و بصورت مقطوع در سراسر کشور اعلام کند و ۲۴ ساعته نظارت کنند. که یک وقت کسی قیمت گرون و یا کم فروشی نکند..
Finland
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کالایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه نقدی بهتره چون من هر چی دوست داشتم می خرم نه کالاهای اجباری رو
شاید من در مرغ نخورم که نمی خورم پس چرا باید یارانه ام بروم برای مرغی که هرگز نمی خورم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
اونا میپرسن پسر جون شکلات میخوای یا پول شکلات؟ تو میگی پول شکلات چون مدلشو خودم انتخاب کنم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدی بدن بهتره مردم کالاهای رو که احتیاج دارن میخرن
Germany
سیدحسن
۱۲:۵۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدی بدین مردم خودشون مدیریت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هیچگونه ربطی به یارانه چی نداره معیشت مردم .
شما اگر نظارتتون رو بیشتر کنید یا میشه گفت اصلا نظارت نمیکنید.
وقتی هر مغازه ای خودش قیمت گذاری میکند وضع همینه .
وقتی فلان کالا در محل تولید ۱۰۰۰تومن هست چرا تا برسه دست مردم میشود ۱۰۰هزارتومن .
چرا مانتو شلوار پوشاک .. وقتی در تولیدی با پارچه و دوخت کامل ۵۰هزارتومن هست وقتی میرسه دست مغازه میشه ۲ملیون
من خودم تو تولیدی کار میکنم مانتو با پارچه دوخت کامل دست فروشنده میدیم ۶۵تومن . همون مانتو ما به دست مردم میده ۱۳۵۰ هزارتومن . چجور قیمت گذاشته حداکثر باید بفروشه ۸۵تومن .
بله مشگل از یارانه این قبایل نیست.
شما نظارت قیمت افزایش بدین اصلا شاهد رکود گرونی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه نقدی وقتی مثل نرخ تورم افزایش پیدا نکنه هیچ فایده ای نداره دو سال بگذره بودو نبودش فرقی نداره پس بهتره یارانه کالایی باشه تا تورم روش تاثیر گذار نباشه و دولت کالاهای ضروریو به صورت رایگان در احتیار مردم بزاره و بهای کالارو به تولید کننده پرداخت کنه. فقط تنها کاری که در اینجا باید اینجام بشه نظارت بر کیفیت کالاهاست که با امون کیفیت بازار ازاد بدست مردم برسه وقتی قیمتا تو بازار ازاد میره بالا کالاهای اشغالو بنجل نرسه دست مردم. یه مزیت دیگه ایم که این روش داره دولت خودشو موظف میدونه که قیمتای ازادو کنترل کنه چون اگه اون قیمتا بره بالا دولتم بایستی پول بیشتری بابت کالاها به تولید کننده بده و دولت در کم بودن قیمتا زینفع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام یارانه نقدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم در یارانه نقدی است اما چون تورم حتما هر قدر که بالا باشد یارانه را خنثی می کند نفع آنها در یارانه کالایی است. به همین علت بطور 100 درصد یارانه کالایی برای عموم مردم بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر جنس خوب به مردم بدید مانند برنج درجه یک .نه برنج تایلندی گوشت تازه نه یخ زده بهتره اگر یارانه را سالانه نسبت به تورم همان سال بالا ببرید خوب واگر بخواهید همان ۴۵ تومان ۱۵ سال قبل بدهید بد .الان یارانه باید به هر ایرانی حداقل یک ملیون بدهید که ...
Iran (Islamic Republic of)
ابراهییمی
۱۱:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
درهیچ کدام دراشتغال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
داداچ مقایسه بین یارانه نقدیو کالاییه اشتغال جای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به نظرم کسی به فکر مامردم فقیر نیست دولت قبل ازهمه چیز باید معیشت مردم روتقویت میکرد وغذا ودارو روبه شدت میزد زمین الان دارو هم مثل بقیه چیز ها هربار واسه خرید میری قیمت جدید وبالا میدن دارو دیگه هرچه قدر گرون کنید طرف رفته گدایی هم کرده باید بخره..وهی گرون میکنید حالا مرغ وگوشت روگرون کردید.تخم مرغ میخوریم ولی زندگی خداوکیل زنده موندنه ماهرچی میگیم کوگوش شنوا.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۲۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
همین الان خیلیهاپول خریدبسته اینترنت وگوشی هوشمندندارندونظرندادن وبازقطعی برق وکشته میدهیم درجاده یارانه ای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدی بهتره پول توکارت طرف هرجاارزونتردادن میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدیو زیاد نمیکنن مث همین یارانه خودمون میشه بعد اینهمه سال مبلغش یکیه ولی ارزشش تو این سالا هیچ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بچه های شیکاگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
صفا
۱۱:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
با سلام و تبریک سال نو : هر اقدامی که منجر به دو نرخی شدن کالا ها در کشور شود فساد زاست . اگر می خواهید واقعاً به معیشت مردم به ویژه محرومان و کارمندان و کارگران و بازنشستگان که زیرفشار تورم 700 درصدی هستند کمک کنید . مستمری و حقوق آنان را واقعی کنید و یا دلار را به 4200 تومان برسانید . افزایش ده درصدی مستمری و حقوق با تورم 700 درصدی هیپگونه همخوانی و سنخیتی ندارد . دادن کالا برگ موجب دو نرخی شدن کالا ها و فساد می شود. [ شخص نیازمندی که اجاره خانه کمرش را شکسته و مالک به او فشار آورده خانه را خالی کند، اگر شش کیلو مرغ به او به قیمت شهریور سال 1400 ( کیلویی 29500 تومان ) بدهید می فروشد تا بتواند اجاره خانه اش را بدهد ] تا زمای که درآمد به هزینه ها نزدیک نشود، دادن کالا برگ و یا اعتبار خرید کالا مشکلی را حل نمی کند و فقط یک مسکن موقتی و نا کار آمد است. واقع بینی باید در رأس برنامه ها و تصمیمات دولت باشد. (( مشکلات باید ریشه ای حل شوند ))
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هر زمان بن کالا داده شد فروشنده ها بی کیفیت ترین کالا رو به مردم دادن . مانند سال‌های گذشته که برای بن کارگری مرغ یخی فاسد به کارگرها داده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
احسنت به امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام خواهش میکنم بن کالا ندین خوب نقدی بدین مردم به زندگیشون سامان بدن کالا چاله های ما پر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدیو زیاد نمیکنن سر مردم بی کلاه میمونه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
با پول نقد هیچکدام از مشکلاتت را نمیتونی سرو سامان بدی // ولی مثلا 5 کیلو برنج همیشه 5 کیلو برنجه //هر چقدر که دلار بالا و پایین بره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
اولا یارانه بگیران معیشتی زیر زیر زیر خط فقر دهکهای 1 و 2 و 3 و 4 منفعتی با این یارانه چندرغازی نسیبشان نشده فقط اندکی ذره ایی از آلامشان را برطرف می کند که زنده بمانند نه زندگی کنند ثانیا باید هم یارانه نقدیشان افزایش یابد هم بن خرید کالا بهشون تعلق گیرد و بدانید و آگاه باشید این قانون یارانه بگیری بینوایان از ثروت ملیشان مال دوران عصر معاصر کنونی در دین اسلام نبوده که فکر کنید شما بنیان گذارش بوده اید نخیر این قانون یارانه بگیری نقدی و کالا برای محرومان و بینوایان دهکهای پایین جامعه و دیگر دهکها در زمان صدر اسلام ناب محمدی ص توسط حضرت رسول الله ص و حضرت امیرالمومنین علی ع بنیانش و شالوده اش پایه گذاری شده بوده و تا کنون هم در برخی از حکومتها و ممالک اسلامی انجام می شده و می شود و این قانون از متن قرآن کریم مقدس خداوند جل جلاله گرفته شده و مورد رضایت خداوند جل جلاله بوده و هست اگر هم تا کنون در دورانهایی برخی از حکومتها اسلامی این قانون مقدس را کنار گذاشتند و نادیده گرفتند و بی اهمیتش کردند بدانید بر گردن همه حاکمان و دولتهای قبلی اسلامی حق الناس افتاده و از گنهکاران بلشک هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
معلومه دیگه برگردونید به کالا ارزان خریدن بهتر از 55 تومن گرفتنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اشتباهی منفی دادم
Germany
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
قیمت ها باید واقعی بشه دولت نباید دست ببره
حقوق دولتی و کارگر و بنزین باید مانند ترکیه بشه
حقوق ۱۰۰۰ دلار بنزین یک دلار!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
قبل از انقلاب در یک شرکت خارجی در ماههشر کار میکردم که به کارگران ناهار با کیفیت عالی میداد
پرسنل از مسئولین شرکت خواهش کردن که بجای ناهار پولش را پرداخت کنه
رئیس شرکت که یکنفر خارجی بود شدیدا مخالفت کرد //ایشان میگفت // اگه پول ناهار را به کارگر پرداخت کنید
کارگران برای ناهارشان // یا غذای شب مانده منزلشان / یا تخم مرغ / یا سیب زمینی اب پز میاورن // کارگر حتما بایستی حداقل یک وعده غذای خوب بخورد/و کارگران قدرت و توانایی کاریشان پائین میاید / و ضربه به تولید کارخانه میزند
شاید اون خارجیه هدفش بهره کشی از کارگر بود // ولی حرفش درست بود
حالا یارانه نقدی شما هم همان کار را میکند
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۵:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
زندگی فقط خوردن نیست بای مواظب سلامتی هم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کالا که سرمایه دار بیشتر میخره و بیشتر از یارانه استفاده میکنه همون نقدیش خیلی خیلی بهتره مجید دلبندم این یارانه است مجیدجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه کالایی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
یارانه غیر نقدی بمراتب بهتر از یارانه نقدی میباشد//
یارانه غیر نقدی نتنها کمک به معیشت خانواده میباشد بلکه قیمتها در بازار را کنترل میکند
هنگامی که یارانه غیر نقدی باشه // شکر برنج و روغن در بازار ازاد هم گران نمیشود
یارانه نقدی را بجای خرده بدهکاریهایشون خرج میکنن // یا بنزین میزنن // یا قبض اب و برق را میپردازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نقدبدن بهتره هرکی خودش میدونه چطوری خرجش کنه کالابدن دوباره فساد پیش میادکالای بنجل وصفهای طولانی اتلاف وقت مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سیلی نقد به از حلوای نسیه است
هرچند دردی را دوا نمی کند
ولی نقد بهتره
کالا چون دچار قیمت های بالا می شود و موجب فاصله طبقای و دلال بازی و و و و و و و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم یا مسئولین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نفع مردم در ثبات اقتصادیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
شماها فقط زورتون به مردم میرسه . هرکار دوست دارید انجام بدید. مردمم دیگه توانی برای پاسخ دادن به شماها ندارند . زورتون به آمریکا و کشورهای اروپایی نمیرسه !!! اینجا تلافی اش رو سر مردم بیچاره در میارید.
Finland
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بنظرم کالایی خیلی بهتر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نظر احمقانه ای دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
کالایی بهتره مثل سابق قیمت ها کم باشه با این حقوق ها میشه بیشتر منفعت برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
اگه درست هزینه شود در یارانه کالا .در یارانه مردم فقط قشر ضعیفی مثل ما نابود میشود همه چی ۱۰۰برابر گران میکنن
۱۲
آخرین اخبار