سردرگمی مردم استان ایلام در تهیه مرغ

مرغ برای چندمین بار طی امسال و این بار در آستانه سال جدید در استان ایلام دچار کمبود شده است.

چند روزی است که مرغ در بازار شهر ایلام کمیاب شده، توزیع کم مرغ باعث شده که مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود.

جالب است که تولید سالانه مرغ در استان ایلام سالانه ۵۰ هزار تن است که این میزان سه برابر میزان مصرف استان است.

توزیع کنندگان می‌گویند سهمیه توزیع مرغ کم شده و همین امر برای مردم مشکل ایجاد کرده است. در حال حاضر توزیع مرغ فقط در ساعات اولیه صبح و به صورت محدود انجام می‌شود.

مرغ در بازار نیست

مهدی قاسمی یکی از شهروندان ایلامی گفت: چند روزه که پشت سرهم برای خرید مرغ به مراکز فروش مراجعه می‌کنم، اما متأسفانه هیچ مرغی موجود نیست.

قاسمی گفت: فروشندگان می‌گویند مرغ سهمیه‌ای است، اما چند روزه که مراجعه می‌کنم غیر از تابلو فروش مرغ، هیچ مرغی ندیده‌ام.

او گفت: متأسفانه مرغداران مرغ‌های درشت را به دیگر استان‌ها می‌فرستد و مرغ‌های ریز را به بازار استان تحویل می‌دهند، نظارت مسئولان در این زمینه ضعیف است.

توزیع و نظارت بر بازار مرغ مربوط به جهاد کشاورزی است

به گفته رئیس سازمان صمت استان ایلام در خصوص سهمیه توزیع و نظارت بر بازار مرغ، سازمان صمت تعهد قانونی ندارد و موضوع به جهاد کشاورزی مربوط است.

رضا محمدرحیمی گفت: با توجه به ابلاغ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اینکه متولی اصلی تأمین، توزیع و نظارت بر کالا‌های اساسی و اقلام خوراکی و کشاورزی، جهاد کشاورزی است، در این خصوص کارشناسان سازمان صمت استان با جهاد کشاورزی همکاری می‌کنند.

دلایل کمبود مرغ در ایلام

به گفته معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام مشکل کمبود مرغ در ایلام ناشی از استنکاف تعدادی از مرغداران از فروش مرغ بوده است.

درخشند رحیمی گفت: این مرغداران از طریق تعزیرات حکومتی جریمه خواهند شد و مشکل کمبود مرغ در استان نیز به زودی حل می‌شود.

او گفت: وضعیت جوجه ریزی در مرغداری‌های استان مناسب است و برای روز‌های آینده کشتار بیشتری انجام می‌شود.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام گفت: در ایام تعطیلات نیز کشتارگاه مرغ موظف شده مرغ بیشتری کشتار کند، مردم در این خصوص نگران نباشند و قطعاً مرغ طی ایام تعطیلات به وفور تأمین شده است.

سردرگمی مردم در تهیه مرغ

مشکلی برای ایام عید وجود ندارد

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام گفت: خوشبختانه با جوجه ریزی‌های بسیار خوبی که در ماه‌های دی، بهمن و اسفند ماه توسط مرغداران استان به میزان ۷ میلیون قطعه انجام شده، از نظر تولید و تأمین مرغ در استان در ایام تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان هیچ گونه مشکلی نداریم.

رحیمی گفت: مرغ مورد نیاز استان به صورت کشتار روز از طریق اتحادیه مرغداران و کشتارگاه‌های سطح استان تأمین می‌شود.

به گفته معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام  مرغ منجمد نیز به صورت ذخیره در شرکت پشتیبانی امور دام استان برای ایام بحرانی موجود است.

نظارت دامپزشکی بر فرآورده‌های دامی

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان ایلام نظارت بر بهداشت مواد پروتئینی مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان هر روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب صورت می‌گیرد.

رامین پورنجف گفت: اداره کل دامپزشکی استان با ۳۰ اکیپ نظارتی در سطح ۱۲ شهرستان بر واحد‌های صنفی از تولید تا فروش محصولات خام پروتئینی فعالیت نظارتی خود را آغاز کرده است.

او گفت: قصابی‌ها، مراکز غذاخوری، واحد‌های عرضه مرغ، ماهی، شیرخام و تخم مرغ در این طرح توسط اکیپ‌های بازرسی نظارت می‌شوند.

در روز‌های پایانی سال هستیم و با توجه به حجم نیاز‌های مردم باز هم شاهد کاهش عرضه مرغ در بازار‌های شهر ایلام هستیم، امیدواریم مسئولان برای حل این مشکل هر چه سریع‌تر چاره اندیشی کنند.

منبع: ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.