ریزش نیروی کار در واحد‌های تولیدی

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به افزایش قابل توجه حداقل نرخ دستمزد و هزینه‌های سربار آن در سال آینده، از احتمال ریزش نیروی کار در واحد‌های تولیدی ابراز نگرانی کرد و گفت : باید حمایت‌هایی برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفته شود.

کیوان کاشفی گفت : اگرچه افزایش نرخ دستمزد ۵۷ درصد اعلام شده، اما با احتساب سایر هزینه‌های سربار مانند تامین اجتماعی، مالیات و ... عملا به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه این میزان افزایش دستمزد باعث ریزش نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی می شود، امروزه واحد‌های تولیدی چه در زمینه فروش داخلی و چه صادرات تقریبا در شرایط سر به سر هستند و سود بسیار کمی می‌برند، از همین رو هرگونه تحمیل هزینه اضافه باعث ایجاد چالش جدی برای تولید و صنعت کشور خواهد شد.

در نظر گرفتن مشوق‌ها و خصوصا اولویت بندی پرداخت تسهیلات برای واحد‌هایی که اشتغال خود را حفظ کرده اند ضروری است با این شرایط جذب نیروی جدید و حفظ اشتغال موجود کار دشواری است و واحد‌ها نیازمند حمایت جدی هستند.

شیوه کنونی تعیین دستمزد روشی معیوب است باید به سمت مزد‌های توافقی با هدف ایجاد اشتغال پایدار برویم، زیرا قطعا حفظ اشتغال و معیشت کارگران اولویت اصلی کارفرمایان است.

کارگران در وضعیت معیشتی دشواری هستند و باید با این نرخ تورم دستمزد آن‌ها هم ترمیم شود، اما به جای این شیوه افزایش دستمزد، باید جلوی تورم افسارگسیخته و رشد نقدینگی عظیم در کشور گرفته شود.

گزارش اخیر نشریه «اکونومیست» اقرار کرده اگرچه اقتصاد ایران از تحریم‌ها صدمه دیده، اما شکست نخورده این امر نشان می‌دهد منویات مقام معظم رهبری و انتخاب اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه، مسیر درستی بوده است.

این پایداری حاصل تلاش و سخت کوشی فعالان اقتصادی است که علی رغم ۳۰ سال تحریم نه تنها نیاز داخل کشور را تامین کرده، بلکه در بسیاری از کشور‌های همسایه ایفای نقش دارند.

 امروز همه فعالان اقتصادی به جایگاه شورای گفتگو پی برده اند و می‌دانند این مسیر نزدیک‌ترین راه برای رفع قوانین مخل و دست و پاگیر است.

اهتمام جدی دولت بر برگزاری مستمر این شورا در بعد ملی و رصد و ارزیابی شش ماه یکبار آن توسط وزارت کشور گواهی بر قدرتمندی شورای گفتگو است هدف این شورا کمک به اقتصاد کشور است.

در کرمانشاه جلسات شورای گفتگو به صورت مستمر برگزار می‌شود و مسائل را مرتب از تشکل‌های بخش خصوصی دریافت می‌کنیم که پس از چکش زنی در جلسات کارشناسی، در نهایت در جلسه شورای گفتگو مطرح خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.