کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

احیای زمین‌های بایر در خوزستان یکی از طرح‌های بزرگ زراعت در کشور است که نمونه مشابه آن در آمریکا و چین یافت می‌شود.

صنعت کشاورزی اکنون به یکی از مهم‌ترین صنایع جهان تبدیل شده که روزانه خوراک میلیارد‌ها انسان را روی کره زمین تامین می‌نماید.

انسان در ابتدا کشاورزی را برای تامین خوراک خود و خانواده آغاز کرد، سپس مازاد آن را به دیگران می‌داد تا دیگر نیاز‌های زندگی را تهیه کند.

اما این روند رفته رفته با توسعه روز افزون جوامع و افزایش چشمگیر جمعیت در جهان تغییر یافت و دولت‌ها این بار به صورت مستقیم وارد شده تا با توسعه کشاورزی خود، در تامین منابع غذایی مردم دست بالاتری را نسبت به سایر رقبا داشته باشند.

همین حالا هم اگر کشوری به لحاظ منابع غذایی و کشاورزی خودکفا باشد و بتواند خوراک دیگر نقاط جهان را هم تامین نماید، به لحاظ وزن سیاسی نسب به دیگر کشور‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما آنچه  اینجا اهمیت می‌یابد، استفاده از منابع آبی کم در کشاورزی است.

در ایران که یکی از کشور‌های منطقه کم بارش خاورمیانه است و در کمربند خشکی جهان قرار دارد، استفاده کمتر و بهینه از منابع آبی ارزش دو چندان پیدا می‌کند.

استفاده از ماشین آلات کشاورزی پیشرفته و روش‌های نوین آبیاری و تنظیم سمپاشی به سبک جدید می‌تواند راندمان کشاورزی را چندین برابر افزایش دهد.

خوزستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهدایی رهبر انقلاب به مردم این استان، زراعت بیش از پیش برای معیشت مردم اهمیت یافت.

همین طرح هدر رفت وسیع منابع آبی به دلیل نوین نکردن کشاورزی را به همراه داشت، اما یک شرکت تولید کننده صنایع کشاورزی نوین که از همان ابتدا در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فعالیت می‌کرد، با روش‌های پیشرفته سعی کرد بهره برداری زراعت در خوزستان را افزایش دهد.

کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

استفاده از ترنچر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

میلاد خرمی نسب مدیر بازرگانی این شرکت صنعتی می‌گوید که محصولات و دستگاه‌های تولیدی آن‌ها تماما در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نقش داشتند.

او گفت: محصول تولیدی ما ترنچر یا «خندق کن» است که برای زهکشی زمین‌ها استفاده می‌شود و در شوره زدایی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تماما از ترنچر‌های کششی شرکت ما استفاده شد.

خرمی نسب می‌گوید: این دستگاه علاوه بر حفاری زمین، لوله گذاری نیز انجام می‌دهد و با استفاده از یک دستگاه ماهواره‌ای طول، عرض و ارتفاع را کنترل می‌نماید.

این دستگاه برای تسطیح زمین کشاورزی کاربرد دارد و قابلیت زهکشی و مزایای دیگر نیز دارد که می‌توان در کاشت و داشت و برداشت از آن بهره برد.

افزون بر آن می توان برای سمپاشی و کودپاشی و حتی آبیاری با استفاده از حسگرهای نصب شده روی دستگاه ها، روند این اقدامات را تنظیم کرد.

دستگاه‌های مختلف بر اساس نیاز روی ترنچر جایگذاری شده سپس یک حسگر یا کنترل بر روی آن نصب و از طریق یک ایستگاه زمینی ماهواره بر اساس نیاز هدایت می‌شود.

کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

استفاده از ماهواره در کشاورزی!

به گفته آقای خرمی نسب این دستگاه ماهواره‌ای اطلاعاتی در مورد نقشه برادری زمین، توپوگرافی، تعیین میزان مساحت زمین و حجم جابجایی خاک برای تسطیح زمین ارائه می‌دهد.

در حقیقت ایستگاه زمینی از امواج ماهواره‌ای اطلاعات گیاه را گرفته و به دستگاه ارسال می‌کنند، سپس به کنترل نصب شده روی دستگاه دستور می‌دهد.

مدیر بازرگانی این شرکت صنعتی می گوید که تمامی دستگاه‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و تولیدات سالانه را به همه نقاط جهان صادر هم می‌کنیم.

در تولید سامانه ماهواره‌ای نیز بعد از آمریکا و چین، سومین کشور دارنده این دستگاه ایران است که از سوی شرکت دز تولید می‌گردد.

علاوه بر ترنچر‌ها یا خندق کن‌های تولیدی این شرکت نیز علاوه بر سرعت بالاتر و جابجایی و حمل راحت تر، قیمت آن یک پنجم مشابه خارجی آن است.

استفاده از ماشین آلات پیشرفته کشاورزی؛ اقدامی که نیاز به توسعه دارد

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که با دستور رهبر انقلاب در اراضی خوزستان و ایلام پس از جنگ و به منظور ایجاد کسب و کار و همچنین احیای زمین‌های بایر اجرا شد که یکی از طرح‌های مهم توسعه کشاورزی در ایران به شمار می‌رود.

در این طرح هزاران هکتار از اراضی بایر و مرده با روش‌های نوین کشاورزی احیا شدند.

اسماعیل حسین زاده کشاورز اهل هندیجان که ده‌ها هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، می‌گوید شرکت نصر میثاق که متولی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است، به صورت وسیعی از ماشین آلات برای طرح‌های خود استفاده می‌کرد.

آقای حسن زاده گفت: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی خانواده ما زهکشی شد که از طریق همین دستگاه‌های حفاری و خندق کن اجرایی شد.

او می‌گوید اما در برخی نقاط نیز با استفاده از بیل و کلنگ تسطیح اراضی صورت گرفت و افزون بر آن در برخی مکان‌ها نیز زمین همچنان ناهموار است و آب به بعضی مناطق نمی‌رسد.

استفاده از ماشین آلات پیشرفته در کشاورزی نه تنها سرعت کار را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه‌ها را هم به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

بهره بردن از این دستگاه‌ها در حفاری و احیای زمین‌های بایر اقدامی است که از دیدگاه برخی کارشناسان بسیار مطلوب است، اما فعالان محیط زیست همچنان انتظار دارند، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی توسعه یابد، اقدامی که جهاد کشاورزی مدعی است، در حال وسعت بخشیدن به آن است.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
متأسفم برای مردمی که به سادگی خوزستان رو قضاوت میکنن،جالب اینجاست همیشه بدبختی ها توی سر خوزستانی هاست بعد به خوشی که میرسه میگن نه خوزستان جز استان های دیگه نیست .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام خۉزستان پراز ابهای سطحی درکنار دریا ورودخونه میتونن اب شور رو شیرین کنن ودر کشاورزی استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اینهمه سال خوزستان کم ابی نداشته حالا با اینهمهههه بارون باز چرا کم ابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
با کدوم اب میخوان کشاورزی کنن کشوری که به اندازه یکی از استانهای ایران داره اب اقیانوس شیرین میکنه و ذخیره ابی به وسعت اقیانوس داره نه ایران که بخاطر عدم لیاقت مدیران حتی دیگه چاه عمیقهام خشک شدن ولی هنوز دنبال کشاورزی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
به جای اینکه زمین های بایر خوزستان آباد شود با آبی که بیشترش از چهارمحال و بختیاری است باید زمینهای بایر چهارمحال و بختیاری آباد شود وقتش رسیده که این استان از آب خودش در جهت آبادانی خودش هم استفاده کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
کل زمین های ناب رو کردن باغچه اونوقت از پیشرفت کشاورزی حرف میزنین؟
چطور مایی که اینجاییم چیزی نمیبینیم جز نابودی زمین های کشاورزی و منابع آبی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
این پیشرفت و فناوری کجای خوزستان اجرایی شده که منی که خودم خوزستانیم و همه جاشو گشتم به چشمم نخورده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
گتوندخوزستانسهمیه۱۳هزاروپانصدهکتارداشت خداگواهه تاالان یک وجب کارنشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اگربنا به تعصب باشه که ماخوزستانیها هم بایدبگیم کل ایران ازنفت وگازما داره نون میخوره ولی این حرفهای توخالی وپوچ مال انسانهای بی سواده مایه کشورهستیم بنام ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خوزستان تا ازایران جدانشود وضع همینه که هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
انتقال آب تلفات منابع آبی بوجود می آورد. سد سازی و مسیر انتقال بیجا باعث تخریب طبیعت می‌شود.
آب خوزستان کجاست که از جای دیگه میارن.
خوزستان از جنگ تا الان و همچنان دارد می سوزد و می سازد.
دم مردم اهواز و خرمشهر و... گرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
آب خوزستان از ۶ استان تامین میشه و همه تو خود خوزستان هدر میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
در شهریار باغ ها رو خشک میکنن تا ویلا بسازن کاش رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دانش ژنتیک گیاهی را نباید در افزایش سطح کشت و مصرف آب کمتر و حتی در مصرف آب شور توسط گیاهان فراموش کرد در این ضمینه چینی‌ها پیشرفت فراوانی کرده اند که ما می توانیم با همکار با آنها قدمهای خیلی خوبی را در افزایش تولید بر داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این طرح باید در آبخیزداری هم اجرا شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ادوات پیشرفته

هنوز من کشاورز ز دارم تراکتور با سی چهل سال ساخت استفاده میکنم قیمت تراکتور رو بردین رو عرش از گسترش کشاورزی حرف میزنید اخه یکی نیست بگه تراکتور غیر کشاورزی دیگه به چه کاری میاد
Iran (Islamic Republic of)
حسن شیرازی
۲۲:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
طرح ، طرح نسبتا خوبی است به شرط اجرای صحیح
اما امان از بی سوادی ارگانهای مرتبط
طرح هم بخاطر عدم کفایت و مطالعات پایه و تخصیص ندادن بودجه مناسب روی زمین مانده است .
بنده در حدود 9 سال توی این پروژه ها کار کردم و همگی بدون بهره برداری ، نصفه کاره رها شدند .
علی لعنت الله قوم الظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ایلام
۲۲:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نکنه مهندسان جهاد بانی وناظر هستن این چند ساله که چه بخور بخوری از نهادهای دامی کنسانتره سبوس جو ...راه انداختن ولی متا سفانه کسی نمی تواند مچشان رو بگیره ما فیای نهادهای دامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بهتر است پارتی بازی به کشت وصفره ملت وارد نشود باید موفقیت مناسب وبازده صددرصد برای کشت استراتژیک باشد و
........
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مزخرف نگید .یعنی چی خوزستان مدیون آبهای زاگرس وبختیاری هست . پس آب رود کارون چیکارش کردید نمک نشناس ها .خوزستان یک جلگه هستش خاکش حاصلخیزه هرچی داخلش بکاری سبز میشه .حیف این مردم تفرقه انداز بادزدیدن آب ونفت خوزستان همه جا رو آباد کرون فقط خوزستان محرومه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا ناراحت میشی؟ خوب حقیقت همینه که آب خوزستان از چند استان دیگه تامین میشه و توی خود خوزستان هدر میره. میدونستی همین اصفهان که بهش میگند آب دزد یکی از استانهایی هست که از اون آب به کارون میره؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد پرواس
۲۱:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
با سلام هر وقت یک خبر بابت ساخت یک قطعه کوچک هم بکوشم می‌رسد از عمق وجود خدا را شکر میکنم،
این وسیله که خیلی اساسی و کاربردی است
Iran (Islamic Republic of)
جلیلی
۲۰:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
احیای زمین های بایر خوزستان و بهسازی سیستم آبیاری و زهکشی اراضی موجود در خوزستان مهمترین و استراتژیک ترین پروژه کشور است چون بحران غذا مدتی است شروع شده و استفاده از توانایی جلگه خوزستان مزیت های فراوانی دارد .

استفاده از ماهواره فقط در بحث برداشت با جی پی اس ماهواره ای هست و دستگاه های ترینچر و اسکریپر موجود در پروژه ها با لیزر کنترل ارتفاع صورت می‌گیرد که بسیار دقیق است.

امیدوارم هرچه زودتر فاز دوم پروژه شروع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
پتانسیل کشاورزی ایران بسیار بالاتر از اینهاست، بر اساس اطلاعات انستیتو مثلا میتواند بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز را خودش تولید کند، منتهی فکر کنم ۱۰ درصدش رو تولید میکنه
کاش بیشتر دلسوزا فعالیت میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
شکر شکر شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خوزستان مظلوم واقع شده از هر لحاظ باید دولت نگاه ویژه ای داشته باشدخوزستان راانطور که لیاقتش هست بسازید
Iran (Islamic Republic of)
طهورا فلاحی
۱۷:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بهترین و عالی ترین کاری که انجام بشه همه مشکلات اقتصادی درست خواهد شد و هم چنین رفع بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی پبدنی
۱۷:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
فناوری ایرانی مدیریت آب و رودها و فناوری بهره وری پرست و فناوری کشتهای نوین و فناوری بهبود محیط زیست زاگرس را هم داشته باشید و بدست بیاورید و بنویسید که فقط ابرقدرتها دارند و این تجهیزات بومی و ایرانی باشند.
بهتر است منابع آبی و رودها مدیریتشان با استان مبدا و منشأ و سر چشمه باشند زیرا ایران کشوری خشک و بیابانی و بحرانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اونی که میگه خاک خوزستان رسه.....احتمالا جو گرفته شمارو ....اولا اگه خاک خوبی نبود آمریکا شرکتهایی مثل کالیفرنیا رو اونجا نمیزد واعلام نمیکرد بهترین خاک دنیا اونجاست..دوما اگه رس خالی بود که مثل شما میزدیم به کوزه گری
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۱۷:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خوزستان به دریا نزدیک است و میتواند از آب شیرین کن های فراوان نیز بهره ببرد.
رودها و آبها باید مدیریت شوند
Sweden
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
حتما مال چینی‌ها فروختن زمینهارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مایه ی دلگرمی ‌وامیدوافتخاراست امابهتره یک فیلم خوب همراه باگفتارتهیه شود‌وچندینبا رازصداوسیماپخش شودتاملت بیشترآگاه ازپیشرفتشون بشود،،،خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
آب های لرستان و بختیاری .
زمین های خودمون دیم هستند .
ای بدبختی هه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۹:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
عزیزم هزاران سال هست که بطورطبیعی این آبهابه سمت خوزستان سرازیرمیشود.آب که سربالایی نمیره قاعدتابخاطرپستی سرزمین خوزستان آب استانهای بالاتربه سمت جلگه ی خوزستان میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بهترین برنامه توی این شرایط کم آبی و مشکلات، کاهش جمعیت دنیاست؛ ای کاش شما هم به جای تبلیغ افزایش جمعیت و نگرانی از پیری جمعیت کشور، به دنبال کاهش جمعیت بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
دست جوانان ایرانی گرم ی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
پول خوزستان خرج استانهای دیکه میشه خودش فقط گارکاره و پوساز الان ابی که طبیت خداوندی بهمون داده می خوای قط کنید تو طبیت خد اوند بازی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این طرح هم کشور را آسیب خواهد زد اگر برای مصرف آب به روش مدرن اقدام نشود . این ماشین آلات ربطی به الگوی مصرف آب ندارند. در مورد آن چکار شده است ؟،؟؟؟؟
طبق شنیده ها روش آبیاری در این طرح مثل سمتی هاست .
اینهمه تاکید و سرمایه گذاری در کشاورزی ، این کشور را داغون میکند . عوض اینکار در تولید انرژی های جدید کارکنید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
آب دریای عمان بگیرید شیرین کنید و بپاشید تو مزارع.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۲:۰۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
وقتی یکپارچه نیستند چه فایده.
خوزستان مدیون آبهای زاگرس و بختیاری است.
همچنین اصفهان و استانهای مرکزی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۷:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
چرا منفی میدین خوزستان هیچ رودی از خود ندارد و همه رودها از زاگرس و بختیاریند سوختید از اینکه منابع آبی در استانهای بالادست و زاگرس است،از بس بی اطلاع و نا آگاهید فکر میکنید خوزستان سرچشمه رودهاست ؛
#واقع بین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
زاگرس و بختیاری و غیره مدیون دریای الخلیج است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
استانای مرکزی خودشون توی این قضیه وابسته آب های زاگرسن ،بعد شما میگی که خوزستان مدیون آب های استان های مرکزیه؟؟؟تو دیگه کی هستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
تو مگه چه میفهمی تو هر چی داری مدیون خوزستانی‌ها هستی
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۹:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
کویراصفهان آبش کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اصفهان آبش کجا بوده؟؟؟؟؟؟ از سر شاخه‌های کارون رودخانه‌های رودبار، آب بوره، چران، کلک و میدانک فریدون‌شهر و ونک، ماربر و آب ملخ و رودخانه‌های دامنه‌ شمالی دنا در سمیرم در استان اصفهان هستند. جالبه آب خوزستان از استانهای دیگه تامین میشه و به دلیل مدیریت بد در خوزستان هدر میره بعد مردم استانهای دیگه به خصوص اصفهان سرزنش میشند. همین اصفهان که اینقدر بهش میتازید میزبان ۶۰۰ هزار مهاجر از خوزستانه. اصفهان بیشترین شهید رو در جنگ داد. حالا به نظر شما خوب بود اصفهانیها می‌گفتند به ما چه عراق به خوزستان حمله کرده ما چرا شهید بدیم و مهاجر قبول کنیم؟ اینطور بخوای فکر کنی که کل دنیا روی هواست. شما باید از مسئولان استان خودت بپرسی با این همه آب چکار می‌کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خاک خوزستان رس است برای کشاورزی خوب نیست و مجبور می شوید چند برابر جاهای دیگر آب مصرف کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
آب دریای عمان شیرین سازی بشه برای آبیاری خوبه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۴۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مثل اینکه جغرافیا نخواندی و نمیدونی جلگه خوزستان کجاست و چقدر اهمیت دارد ولی دارن آب رو به فلات خشک ایران میبرن بزارید طبیعت کار خودش رو بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
کجای خوزستانو گشتی تو
خوزستان همه چیزش طلاست
هر محصولی هم توش عمل میاد
از مرکبات تا صیفی جات از هر نمونش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز این نظر شما کارشناسی نیست چون هر نوع خاکی روش آبیاری خاص خود را دارد. و اصولا در کتاب های آبیاری به طور مفصل توصیح داده شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بعنوان یک کشاورز میگم تمام مشکلات کشاورزی ایران، وجود به اصطلاح مهندسان بی سواد و مفت خور جهاد کشاورزی هست، که حقوق می گیرن کشاورزی گسترش بدن برعکس جلوی گسترش کشاورزی رو می گیرن، اگر بودجه جاری جهاد رو حذف کنن و بجای آن تراکتور وارد کنن چون دیگر ادوات کم نیست خداروشکر، و به مردم بدهند با وام های بلند مدت آسان، هم اینکه پول دوباره به دولت بر میگرده هم کشاورزی بطور چشمگیری پیشرفت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ما بختیارها مشکلی با اهواز نداریم همشون داداشیامون زنده باد مردم اهواز و چهارمحال
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۷:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اولا چهارمحال و بختیاری ثانیا بختیاری سرچشمه رودهای بزرگ ما است و باید مدیریت رودهایش را بدست بگیرد و ثالثا تو کی هستی که برای همه بختیاری و استان دیگه ای بنام چهارمحال و بختیاری بخواهی تصمیم بگیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ما بختیاریها سر چشمه ایم،این بیابانی ها با ما مشکل دارند و اژدهای سیری ناپذیر بیابان‌های خشک و سوزان در صدد بردن هر چه بیشتر رودها و منابع آبی زاگرس و بختیاری است و خشکاندن محیط زیست بالا دستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ما هیچ مشکلی با هموطنان خود نداریم ولی کار درست و عاقلانه این است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
فقط چهار محال و اهواز؟؟؟؟بنظرت بهتر نیس بگی کل ایران زنده باد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
پس آب چرا بستین نمیزارین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
آب چهارمحال و لرستان و میبرن برا اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خنده دارترین حرفی که تا الان شنیدم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۲۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باز این بحث های مسخره شروع شد ........ آب ما رو میبرن برا اونا آب اونا رو میبرن برا اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اینا کین؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اینا چیه مردم شریف خوزستان اگه خوزستان نبودتوفلاکت به سرمیبردی بعدشم وقتی کشاورزی میکنن به نفع شماهست دیگه واردات کمترمیشه صادرات بیشتراقتصادمون رونق پیدامیکنه ولی یکی مثل توچی میفهمه که دارم براش توضیح میدم
France
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نکنه منابع آبی چهارمحال سندش خورده به اسم پدر محترم شما؟؟؟یا منابع آبی هر کشور فقط سهم مردم همونجاس؟به این باشه مردم ساکن پشت کوهها هم تا چند سال دیگه میگن این رودها تماما واس ماست و شما پایین دستی های کوهها سهمی ازش ندارین.در ضمن نفت خوزستان گاز خوزستان نباشه از سرما یخ میبندین و به اون آب نیازی ندارین مگر واسه غسل و کفن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مگر ما مملکت ایالتی و فدرالی هستیم؟!
آب از جایی سرچشمه میگیرد و پس از گذر از منطقه یا به دریا یا دریاچه سرریز می شه.
مرزهای استانی صرفا برای مدیریت راحت تر هست نه جدایی.
آب منابع ملی هست و همه مردم ایران حق بهره برداری از این منبع را دارند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۱۷:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بله خوزستان و اصفهان و حتی قم و یزد محتاج به آبها و رودهای بختیاری و لرستانند.
ما هم میهنی ولی رودها و آبهای بختیاری و زاگرس و لرستان برای ریختن در بیابان‌های خشک و با تبخیر زیاد باید بسیار درست و خوب مدیریت شوند تامحیط زیست بالادست اصلا دچار لطمه و خسارت نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
کل ایران با نفت و گاز اینا سرپاست کله پوک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خوزستان پر آبترین استان ایرانه دانشمند
یک سوم آب ایران تو خوزستانه
نمیدونیم آب و قطع کنیم برقو قطع کنیم گاز و نفت خو پیشکش
گندمم که بهتون ندیم از گشنگی ممیرین پس سرتو بزار پایین هیچی نگو
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۰۹:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
گلم هزاران سال هست که آب کارون واستانهای بالادستی به سمت جلگه ی خوزستان وخلیج فارس درحرکته حالاشما میخوای تغییرش بدی آب که سربالایی نمیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
البته بنده خداها حاالا حالاها باید قسط ماشین آلاتشونو بدن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۹:۰۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
هر چه به خوزستان دلاور خدمت کنید کم هست.
نباید فراموش کرد که بخاطر تصمیمات اشتباه خوزستان با کمبود آب مواجه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خوزستان هیچ رودی از خود ندارد و اشتباه بزرگ بردن صنایع آب بر فولاد و دیگر صنایع آب بر در خوزستان و اصفهان است. و باید به زاگرس و چهار محال بختیاری ،لریتان ،کهگیلویه و بویر احمد و در زاگرس انتقال یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
آره ولی آخر سر همه را لولو میخوره .ابر قدرت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این طرح که دارای مزایای زیادی است
متاسفانه فقط درصد کمی از آن اجرا شده
مافیای آب در دولت که عمدتا وزرای اصفهانی و یزدی و نمایندگان مجلس استان اصفهان و یزد و قم هستن سنگ اندازی های زیادی در روند پیشرفت این طرح عظیم ملی میکنند.
علاوه بر آن بی عرضگی نمایندگان مجلس خوزستان هم مزید بر علت عدم پیشرفت طرح شده.....
در صورت اتمام این طرح بزرگ اشتغالزایی زیاد و عدم نیاز به وردات محصولات کشاورزی مخصولا غلات از جمله گندم و نهاده های دامی میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
حسادت و رقابت خوزستان با اصفهان بر سر بردن منابع آب بختیاری و استان چهارمحال و بختیاری و منابع آبی لرستان و زاگرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
از بی لیاقتی مسیولین خوزستان هر چه بگیم کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
حرف مفت که تمامی نداره تو هم بزن خوزستان آبی نداشته و نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
لرستان یک پنجم آب چهارمحال و بختیاری را ندارد کم بلوف بزن