سیاهچاله‌ای که درحال ادغام با سیاهچاله‌های کوچک است

سیاهچاله‌ای کلان جرم که اخیرا کشف شده سه سیاهچاله دیگر را که در اطراف آن می‌چرخند، به دام انداخته است.

فضانوردان از رفتن به بخشی از فضا خودداری می‌کنند، زیرا در این محیط مرگبار و خطرناک سیاهچاله‌ای کلان جرم درحال ادغام با سیاهچاله‌های کوچک است.

به گزارش interestingengineering، دانشمندان سیاهچاله‌ای کلان جرم را کشف کرده‌اند. این سیاهچاله کلان جرم سه سیاهچاله دیگر را که در اطراف آن می‌چرخند، به دام انداخته است. با وجود سه سیاهچاله در چنین مجاورت نسبی، محیط محلی فضا به مکانی تبدیل شده که در آن هرج و مرج حاکم شده است. در این مکان امواج گرانشی به یکدیگر برخورد کرده و بافت خود کیهان را کشیده و خرد می‌کنند.

سیاهچاله‌

دانشمندان یک موج گرانشی عجیب در ماه می ۲۰۱۹ مشاهده کردند که در بررسی‌های اخیر انجام شده موجب گیج شدن دانشمندان شد. این امواج گرانشی در فضا منتشر می‌شوند و توسط رویداد‌های فاجعه آمیز مانند ادغام سیاهچاله‌ها تغییر می‌کند. اما این رویداد مطالعه یک سیاهچاله با اندازه متوسط را پشت سر گذاشت، اما دانشمندان نمی‌توانند آن را به وضوح توضیح دهند. همچنین رویداد مختل شدن مسیر دایره‌ای با نزدیک شدن دو سیاهچاله به یکدیگر اسرارآمیز است.

ایمره بارتوس، یکی از نویسندگان این مطالعه و فیزیکدان دانشگاه فلوریدا، در بیانیه‌ای می‌گوید: رویداد موج گرانشی GW۱۹۰۵۲۱ یکی از شگفت‌انگیزترین کشفیات تا به امروز است. هنگامی که برای اولین بار یک سیگنال گیج کننده در داده‌ها مشاهده شد، دانشمندان احتما دادند که این اتفاق حاصل ادغام سیاهچاله در منطقه‌ای از فضا باشد. همچنین سیاهچاله‌هایی به اندازه ستاره زمانی ایجاد می‌شوند که یک ستاره بزرگ بمیرد.

سیاهچاله‌های کلان جرم در مرکز کل کهکشان‌ها (از جمله کهکشان راه شیری) کمین کرده‌اند و از ماده‌ای که میلیون‌ها بار از همتایان به اندازه ستاره خود وزن دارن، تشکیل شده‌اند. ستاره شناسان این فرضیه را مطرح کردند که یکی از سیاهچاله‌های درگیر در برخورد مشاهده شده قبلاً در یکی از آن‌ها بوده است. اگر این فرضیه درست باشد، سیاهچاله تازه تشکیل شده ۱۴۲ برابر جرم خورشید بوده است.

اما دانشمندانی که برای دو برخورد متوالی GW۱۹۰۵۲۱ را بررسی کردند، احتمال داند که رویداد مشاهده شده در مجاورت یک هسته فعال کهکشانی که حاوی یک سیاهچاله کلان جرم است اتفاق افتاد. اما مطالعه اخیر احتمال جدیدی را مورد بررسی قرار داد: این دو سیاهچاله هنگام برخورد به محیط گرانش یکدیگر نمی‌چرخیدند. در عوض، مدار‌های آن‌ها به جای دایره بیضوی بود. همچنین سیاهچاله‌های کلان جرم ادغام سیاهچاله‌های کوچک را مختل می‌کنند.

سیاهچاله‌ای کلان جرم

فیزیکدانان تصمیم گرفتند تا برخورد سیاهچاله‌ها را مدل کنند. وقتی یک سیاهچاله کلان جرم را در این منظومه قرار می‌گرفت، یک قرص عظیم از ماده ایجاد میشد که به دور آن می‌چرخید. یوهان سامسینگ، اخترفیزیکدان مؤسسه نیلز بور در دانمارک، می‌گوید: این امر باعث شد که احتمال ادغام غیرعادی (یا بیضی مانند) بین دو سیاهچاله کوچکتر تا ۱۰۰ برابر بیشتر افزایش یابد.

همچنین بنس کوسیس، اخترفیزیکدان از دانشگاه آکسفورد، بریتانیا در این باره می‌گوید: در این محیط‌ها معمولا سرعت و چگالی سیاه‌چاله‌ها آنقدر زیاد است که سیاه‌چاله‌های کوچک‌تر مانند یک بازی عظیم بیلیارد می‌چرخند. طبق گفته‌ی دانشمندان اکنون که این منظره جهنمی سیاهچاله آشکار شده است قدم بعدی یافتن برخورد‌های سیاه چاله‌های بیشتر در این محیط‌ها است.