برخورد دو سیاهچاله به منظور ادغام با یکدیگر + فیلم

دو سیاهچاله در حال چرخش به زودی در یک ادغام شدید با یکدیگر برخورد خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که ستاره شناسان موسسه Caltech دو سیاهچاله را در فاصله ۹ میلیارد سال نوری از زمین، در آستانه ادغام خشونت آمیز شناسایی کردند.

به گزارش interestingengineering؛ این مشاهدات که طی ۱۳ سال توسط ستاره شناسان در رصدخانه رادیویی دره اوونز در شمال کالیفرنیا انجام شده، نشان می‌دهد که یک سیاهچاله رادیویی که قبلاً مشاهده شده بود در مرکز اختروش خود، PKS ۲۱۳۱-۰۲۱، دارای یک سیاهچاله همراه است که آن را به یک سیاهچاله دوتایی بسیار پرجرم تبدیل می‌کند. کوازار‌ها هسته‌های کهکشانی فعالی هستند که در آن سیاهچاله‌های پرجرم مواد را از یک دیسک برافزایش بیرون می‌کشند.

بر اساس گزارش Caltech، به نظر می‌رسد این دو سیاهچاله بسیار پرجرم هر دو سال یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. جرم هر یک از اجرام فضایی عظیم صد‌ها میلیون بار بزرگتر از خورشید ماست و فاصله آن‌ها تقریباً ۵۰ برابر بزرگتر از فضای بین خورشید و پلوتون است. یافته‌های آن‌ها در مقاله‌ای در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

برخورد کهکشان‌ها با یکدیگر

انتظار می‌رود که دو سیاهچاله در حدود ۱۰ هزار سال که زمان کوتاهی در مقیاس کیهانی است، با هم ادغام شوند و منجر به برخورد شدیدی شود که انتظار می‌رود امواج گرانشی را به سراسر جهان بفرستند. در ماه نوامبر، ستاره شناسان دانشگاه کلرادو بولدر گزارش خود را در مورد شبیه سازی کامپیوتری دو سیاهچاله در مرکز برخورد دو کهکشان منتشر کردند. آن‌ها ادعا کردند که این برخورد می‌تواند یک لگد گرانشی قوی ایجاد کند که می‌تواند شکل یک کهکشان را مخدوش کند.

اخترشناسان زمانی به کشف خود دست یافتند که متوجه شدند یک جت قدرتمند از مجاورت سیاهچاله‌ها خارج می‌شود. مشاهده شد که این جت در حال جابه‌جایی به جلو و عقب است که نشانه‌ای از حرکت مداری این جفت است که می‌تواند از طریق جابه‌جایی‌های دوره‌ای در روشنایی نور رادیویی ساطع شده از سیاهچاله‌ها تشخیص داده شود. جفت سیاهچاله تازه کشف شده دومین نامزد شناخته شده برای یک جفت سیاهچاله کلان جرم است که در آستانه برخورد قرار گرفته اند. اولین جفت، که در یک اختروش به نام OJ ۲۸۷ کشف شد، هر ۹ سال یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند.

محققان توضیح می‌دهند که کشف آن‌ها به درک بهتر این فرآیند‌های خشونت آمیز کمک می‌کند که می‌توانند شکل کل ساختار‌های کهکشانی را تغییر دهند. با انجام این کار، آن‌ها می‌توانند درک بهتری از گذشته کهکشان خواری کهکشان خودمان داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.