معاون وزیر جهاد کشاورزی :

خوراک دام ۴۰ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را شامل می‌شود

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۰ درصد از تولیدات کشاورزی کشور، شامل ذرت علوفه‌ای، جو و علف مربوط به خوراک دام است.

آقای مهاجر  گفت: علاوه بر ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور، ۲۰ درصد از نیاز محصولات خشک مانند ذرت، جو و کنجاله به پرورش دام مربوط می‌شود.

بخش کشاورزی، ۸۰ تا ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند و ۴۰ درصد از این میزان مصرف نیز مربوط به تولید خوراک دام است.

نیاکان ما برای برون رفت از فشار کم آبی به کندن قنات رو آوردند، اما اکنون جمعیت، میزان مصرف و تنوع غذا‌ها چند برابر شده است بنابراین لازم است برای مدیریت آب از روش‌ها و سیاست‌های به روز استفاد شود.

 ۸۵ درصد از هزینه‌های توسعه کشاورزی نوین به صورت یارانه پرداخت می‌شود و کشاورزان تنها ۱۵ درصد از این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

 تلاش بر این است که استفاده از روش‌های نوین‌تر آبیاری ترویج شود، بدین معنی که تاکنون روش‌های نوین آبیاری به صورت بارانی بود، اما اکنون به صورت نوار طیف ترویج می‌شود که فقط به گیاه آب برسد و همچنین به تازگی از روش آبیاری زیرسطحی استفاده می‌شود که کمترین تبخیر آب اتفاق بیفتد.

۹۰ درصد نیاز محصولات کشاورزی کشور در داخل تامین می‌شود و سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تُن محصول در وزارت جهاد کشاورزی تولید می‌شود که ۸۵ تا ۹۱ میلیون تُن در بخش کشاورزی است.

 ۸۰ نوع محصول کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات، سبزی، علوفه دام و برنج در کشور تولید می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال به خاطر مشکلات بی آبی در استان‌های گلستان و خوزستان، کشت محصولات پر آب بر مانند کلزا و چغندر قند و حتی کشت گندم کاهش یافت که آب مورد نیاز شرب و کشت سایر محصولات کشاورزی تامین شود.

در سال جاری ۱۷۰ هزار هکتار کشت کلزا انجام و بر افزایش عملکرد آن تمرکز شد که نیاز‌های سال آینده جبران شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار