رونمایی از ۴ عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان

۴ عنوان جدید دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با محور‌های سینما، معماری، عرفان و موسیقی در کردستان روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در سنندج رونمایی می‌ شود.

 رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال ۹۵ توسط حوزه هنری استان گفت: در فاز نخست ۴ عنوان از این دانشنامه در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی گردید.

امین مرادی گفت: همزمان با رونمایی از دبیرخانه دائمی دانشنامه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده استانی نیز آغاز به کار کرد و به صورت جدی در قالب جلسات منظم بررسی عناوین و پروپوزال‌های ارائه شده را در دستور کار قرار داد.

او گفت: متأسفانه بدلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کار‌ها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته از مجموع ۹ طرح در دست اقدام ۴ عنوان با عناوین کردستان و سینما اثر دکتر جلال نصیری هانیس، کردستان و عرفان اثر دکتر بهروز خیریه، کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی اثر محمد میرزایی، کردستان و معماری اثر دکتر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، شنبه در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رییس حوزه هنری کردستان گفت: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آتی بسیار اهمیت دارد،میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

مرادی گفت:ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان، که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است و تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد در باره میراث فرهنگی و طبیعی، و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکار‌ها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

او می گوید: در کتاب کردستان و سینما نویسنده کتاب در یک پژوهش و انجام مصاحبه‌های متعدد تاریخچه‌ای کامل از سینما و زندگی نامه فیلمسازان استان کردستان را تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به رشته تحریر در آورده است و یک منبع کامل و قابل اطمینان را برای اهالی فرهنگ وهنر و پژوهشگران این عرصه جمع آوری کرده است.

رییس حوزه هنری کردستان در خصوص کتاب سینما و موسیقی نیز گفت: مؤلف این اثر با محوریت سازشناسی با بررسی کامل منابع مختلف و پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای، دیدار با هنرمندان پیشکسوت استان تاریخچه‌ای بسیار پراهمیت از ساز‌های مناطق کردنشین و به ویژه استان کردستان را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

مرادی می گوید: عرفان در کردستان و طریقت‌های نقشبندیه و قادریه در خصوص کتاب "کردستان وعرفان" جایگاه ویژه ای دارد، این کتاب از مهمترین کتاب‌هایی است که به صورت ویژه به بررسی عرفان در کردستان پرداخته است و با نثری ساده و روان به معرفی تاریخچه عرفان، طریقت‌ها و موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.

به گفته او در کتاب کردستان و معماری نیز خواننده با انواع شیوه‌های معماری در کردستان و تأثیراتی که تمدن‌های مختلف بر آن گذاشته است آشنا شده و به صورت تخصصی انواع سبک‌های معماری در کردستان و ویژگی‌های آن تشریح شده است.

مرادی  گفت: توجه به تولید آثار هنری از محور‌های اصلی و جدی برنامه‌های حوزه هنری است و چندین اثر دیگر در قالب‌های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و سال ۱۴۰۱ سالی بسیار پربار در عرصه تولیدات هنری را شاهد خواهیم بود.

رییس حوزه هنری کردستان گفت:آیین رونمایی روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ساعت ۱۶:۳۰ در محل سالن شماره ۱ پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ پیش از این و در مرحله اول پروژه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن ۴ عنوان کردستان و شرق شناسان اثر دکترکامبیز کریمی، کردستان و مشاهیر – (سنجرخان) دکتر اسماعیل احمدی، کردستان و ادب حماسی اثر دکتر هادی یوسفی و کردستان و ادبیات عامه اثر دکتر جمال احمدی رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.