تروئیکای اروپایی: از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم برای حصول توافق تلاش کنند

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی خواستار تلاش طرف‌های برجامی برای حصول توافق در وین شد.

فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه مشترک امروز (سه‌شنبه) خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ابراز نگرانی از اینکه زمان کمی برای حصول توافق با ایران مانده است، خواستار تلاش همه طرف‌ها در مذاکرات وین شدند.

طبق گزارش پایگاه رسمی دولت انگلیس، تروئیکای اروپایی در ابتدای بیانیه خود از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای گزارش اخیر او درباره ایران قدردانی کرده و مدعی شد: «ما با نگرانی متذکر می‌شویم که از زمان آخرین نشست شورای حکام، ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با توسعه ذخایر اورانیوم غنی‌شده و انجام فعالیت‌هایی ادامه داده است که دستاورد‌های غیرقابل برگشتی را ارائه می‌دهد. ایران از زمان آخرین نشست، ذخایر اورانیوم با غنای بالا را تقریباً دو برابر کرده است و طی دو هفته گذشته شروع به تبدیل این مواد به اهداف اورانیوم با غنای بالا کرده است. ایران همچنین به انباشت اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد ادامه داده است.»

آنها در ادمه مدعی شدند: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی ۲۰ درصد و ۶۰ درصد ندارد و تولید اورانیوم با غنای بالا برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد بی‌سابقه است. انباشت اورانیوم غنی‌شده با ۲۰ درصد و ۶۰ درصد مدت زمانی که ایران برای دستیابی به اولین سلاح اتمی نیاز دارد را کاهش می‌دهد. همه این‌ها یعنی که ادامه تنش‌های ایران به طور غیرقابل برگشتی ارزش عدم اشاعه برجام را کاهش می‌دهد.»

تروئیکای اروپایی همچنین با ادعای آنکه از ایران می‌خواهند تا از هرگونه تشدید تنش‌های جدید خودداری کند، خواستار توقف فوری تمام فعالیت‌های مربوط به تبدیل اورانیوم با غنای بالا شد؛ همچنانکه خواهان برداشتن گام‌هایی در جهت اجرای مجدد برجام آماده شد و اعلام کرد: «میزان پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران به این معنی است که این توافق نمی‌تواند برای همیشه روی میز بماند، پنجره فرصت در حال بسته شدن است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تصمیمات لازم برای حصول توافق را اتخاذ کنند و از روسیه می‌خواهیم که شرایط اضافی برای توافق در نظر نگیرد.»

گفتنی است پیشتر آمریکا نیز در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: «زمان بسیار کمی برای دیپلماسی باقی مانده است تا ما را در مسیر جمعی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام قرار دهد. در صورت حصول توافق در وین، چنین بازگشتی، یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی خواهد بود و دوره جدیدی را در رویکرد ما به برنامه هسته‌ای ایران رقم خواهد زد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عجله نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
چهار ساله تلاش کردیم به جایی نرسیدیم
آخرین اخبار