دلار آمریکا بزرگترین قربانی بحران اوکراین؛

رای الیوم: سقوط شدید ارزش دلار در راه است

هم اکنون هماهنگی فشرده‌ای بین چین، روسیه، کشور‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا برای کنار گذاشتن سریع دلار در معاملات مالی و تجاری در حال انجام است.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: پیامد‌های منفی تحریم‌های سرسختانه و شدید علیه روسیه ممکن است به ویژه در بلندمدت، کمتر از حد انتظار باشد، زیرا مقامات روسیه اقدامات بازدارنده جبرانی را برای خنثی سازی تأثیرات آن انجام داده اند و بحران اوکراین موجب سقوط شدید ارزش دلار آمریکا خواهد شد.

این روزنامه نوشت: وزرای دارایی اتحادیه اروپا امروز در یک ویدئو کنفرانس درباره تحریم‌های مالی برقرار شده علیه روسیه که بارزترین آن محرومیت کامل این کشور از استفاده از سامانه مالی سوئیفت و برقراری تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز آن است، گفتگو خواهند کرد، اما گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این تحریم‌ها علی رغم سرسختانه و شدید بودن آن، امکان دارد پیامد‌های منفی بلندمدت کمی داشته باشد زیرا مقامات روسیه اقدامات بازدارنده جبرانی را برای کاهش اثرات آن انجام داده اند.

رأی الیوم افزود: در حال حاضر هماهنگی فشرده‌ای بین چین، روسیه، کشور‌های سازمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کنار گذاشتن سریع دلار در معاملات مالی و تجاری در حال انجام است. علاوه بر آن مقامات چین تأکید کرده اند که از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نخواهند کرد و پکن شریک قدرتمندی برای مسکو باقی خواهد ماند و در مبادلات تجاری حتی باعث افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به ویژه در زمینه انرژی و فناوری خواهد شد.

مشهور است که چین بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است و بازار‌های آن می‌توانند اکثر تولیدات گاز و نفت روسیه را جذب کنند.

مسئولان چینی به این اعتقاد راسخ رسیده‌اند که نه تنها روسیه بلکه کشورشان نیز، بزرگترین هدف تحریم‌های آمریکا و غرب است، زیرا این چین است که بزرگترین تهدید اقتصادی برای غرب به شمار می‌رود و به همین دلیل است که پکن نه تنها برای منزوی نشدن روسیه فعالیت خواهد کرد بلکه برای دادن اثر معکوس به این تحریم‌ها که به انزوای آمریکا و اروپا منجر شود، تلاش خواهد کرد.

تا این لحظه، مقامات روسیه قوی‌ترین اهرم‌های فشار خود را در مواجهه با تحریم‌های غرب فاش نکرده اند، اما مسکو اقدامات اولیه‌ای را آغاز کرده است که مهم‌ترین آن جلوگیری از نقل و انتقالات مالی سرمایه گذاران داخل روسیه به خارج از این کشور و وادار کردن شرکت‌های صادرکننده به تبدیل ۸۰ درصد از درآمد ارزی خود به روبل و افزایش قیمت بهره از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل است.

چین و روسیه نزدیک به پنج سال است که برای ایجاد یک سامانه مالی جایگزین موازی با سامانه آمریکایی و غربی سوئیفت مبتنی بر اتکا به ارز‌های ملی و کنار گذاشتن تدریجی واحد پول آمریکایی (دلار) تلاش کرده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری نیز دست یافته‌اند. انتظار می‌رود به لطف تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه و بعد‌ها علیه چین، این پیشرفت‌ها افزایش یابد.

گفتنی است واحد پول ملی چین (یوآن) اکنون به واحد پولی قابل استفاده در معاملات نفت و گاز تبدیل شده است و بسیاری از کشور‌ها مانند ایران، هند، ونزوئلا و سایر کشور‌های آمریکای جنوبی و قاره آفریقا به سامانه جایگزین روسیه و چین پیوسته اند.

فشار‌های آمریکا هنوز نتوانسته عربستان سعودی را متقاعد کند که از توافق (اوپک پلاس) با روسیه خارج شود و تولید نفت خود را برای کاهش قیمت‌ها افزایش دهد تا خطرات اقتصاد اروپا و آمریکا را کاهش دهد.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به طور کامل نتیجه معکوس داشت، زیرا قیمت هر بشکه نفت (دیروز) سه شنبه در بازار‌های جهانی به ۱۰۷ دلار افزایش یافت و امروز به بیش از ۱۱۰ دلار رسیده است.

روز سه شنبه همچنین قیمت گاز حدود ۳۵ درصد افزایش یافت که رکوردی بی سابقه است که به نفع خزانه داری روسیه است که در رتبه اول صادرات گاز و نفت قرار دارد.

دلار آمریکا و تسلط آن بر اقتصاد‌های جهان و ارز‌های ملی آن به عنوان واحد اندازه گیری اصلی در کنار یورو و همچنین سامانه مالی سوئیفت آمریکا در معاملات مالی در میان مدت ممکن است بزرگترین قربانی جنگ اوکراین باشند.

برخی کارشناسان تخمین می‌زنند که دلار آمریکا تسلط خود را بر جهان ظرف پنج سال و شاید هم کمتر از دست خواهد داد و به شدت ارزش دلار سقوط خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
پوتین خودش می‌داند که با آمریکا چکار باید کرد آمریکا قبل از اینکه
روسیه را تحریم بکند خودش را تحریم کرده و تمام دنیا از لحاظ انرژی
بدردسر خواهد افتاد واقتصاد تمام کشورهای وارد کننده نفت متزلزل
خواهد شد آمریکا در حال فروپاشی است وبگردی از داخل بهم می‌ریزد
وتجزیه می‌شود آن روز خیلی نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
به قول هوشی مین آمریکا در سینما مارا شکست داد و مادرجنگ آنرا شکست دادیم، وانصافا غرب در رسانه ها وتبلیغات، از همه دنیا قویتر است امپراطوری دروغ همیشه واقعیت را وارونه جلوه میدهد
آخرین اخبار