خلیلزاد:

آمریکا درمورد افغانستان اشتباه کرد

خلیلزاد گفت حکومت افغانستان منتظر تغییر حکومت در آمریکا بود تا شاید سیاست خروج آمریکا تغییر کند.

زلمی‌ خلیل‌زاد، فرستاده‌ ویژه پیشین ایالات متحده‌ امریکا در امور صلح افغانستان گفت: حکومت، مردم و نظامیان پیشین افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند.

خلیلزاد گفت: حکومت اشرف‌ غنی براساس یک محاسبه‌ اشتباه، مذاکرات را جدی نمی‌گرفت و وقت‌کُشی می‌کرد.

خلیلزاد گفت:َحکومت پیشین افغانستان منتظر تغییر حکومت در امریکا بود تا سیاست واشنگتن در قبال خروج تغییر کند.

خلیل‌زاد با اشاره به مقاومت اوکراین در برابر حمله‌ نظامی روسیه گفته است: «حکومت افغانستان می‌توانست از اسلحه و عسکرهایی که داشت استفاده‌ بهتر کند و حکومت افغانستان می‌توانست مردم و عسکرها را رهبری بهتر کند.»

زلمی خلیل‌زاد تصریح کرده است که امریکا نیز در قبال وضعیت افغانستان مرتکب اشتباه شده است.

خلیلزاد گفت: حکومت امریکا می‌توانست خروج نیروهای خود را مشروط به وضعیت کند؛ اما آن‌قدر دل‌سرد شد که بدون شرایط توافق سیاسی دوحه، خارج شد.

خلیل‌زاد در بخشی از این گفت‌وگوی خود در مورد ادعای انجام تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ افغانستان گفته است که امریکا در این انتخابات تقلب نکرد؛ بل‌که خود افغانان تقلب کردند.

خلیلزاد گفت:  اگر در مراسم تحلیف اشرف غنی اشتراک نمی‌کرد، ارتش افغانستان تجزیه و در کنار جنگ طالبان، جنگ دیگر آغاز می‌شد.

فرستاده پیشین امریکا در ادامه گفت در روزهای اخیر حکومت افغانستان قرار بود هیأتی از کابل برای گفت‌وگو درباره‌ تشکیل یک حکومت عبوری به قطر سفر کند؛ اما چنین نشد.

خلیلزاد گفت امریکا و جامعه‌ جهانی اکنون مسئولیت دارند که به مردم افغانستان کمک کنند و طالبان نیز از تاریخ چهل ساله‌ جنگ افغانستان درس بگیرند و اشتباه‌های خود را تکرار نکنند.

گفته‌های خلیل‌زاد در حالیست که دو سال از توافق‌نامه‌ دوحه میان امریکا و طالبان می‌گذرد و او از امضا‌کننده‌گان این توافق‌نامه از جانب ایالات متحده‌ امریکا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار