رئیس پارلمان عربی:

اتیوپی توافقنامه سال ۲۰۱۵ درباره سد النهضه را نقض کرد

رئیس پارلمان عربی تصمیم اتیوپی مبنی بر آغاز یکجانبه عملیات بهره برداری از سد النهضه را محکوم کرد و آن را مغایر با توافقنامه‌های بین المللی دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - عادل بن عبدالرحمن العسومی، رئیس پارلمان عرب، اقدام اتیوپی مبنی بر آغاز یکجانبه فرآیند بهره برداری از سد النهضه را محکوم کرد.

العسومی این اقدام را نشان دهنده نقض جدی حقوق آب مصر و سودان و همچنین نقض آشکار توافقنامه‌های بین‌المللی و دوجانبه دانست. طبق این توافق نامه‌ها استفاده از آب رود نیل به عنوان یک رودخانه بین المللی تنظیم شده است و همانطور که نخست وزیر اتیوپی در سال ۲۰۱۵ قبول کرد سایر کشور‌ها نیز حق استفاده از آب این رود را دارند.

به گزارش آرتی ، عادل بن عبدالرحمن العسومی تاکید کرد: این اقدام یکجانبه (اتیوپی) مردود است و ماهیت قانونی و تاریخی سهمیه‌های ثابت مصر و سودان از آب رود نیل را که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، تغییر نخواهد داد.

در همین زمینه او از اتیوپی خواسته که از هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که به منافع آبی کشور‌های پایین دست (سودان و مصر) آسیب می‌زند، خودداری کند.

العسومی موضع قاطع پارلمان عرب را در مورد لزوم دستیابی سریع به یک توافق قانونی الزام آور برای پر کردن و بهره برداری از سد النهضه ، بدون آسیب رساندن به منافع آبی مصر و سودان، تکرار کرد.

پیشتر وزارت امور خارجه مصر، اتیوپی را به نقض توافقنامه سال ۲۰۱۵ درباره سد النهضه متهم کرد. وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به آغاز تولید برق در سد النهضه، تاکید کرد اتیوپی بر نقض تعهداتش در توافقنامه سال ۲۰۱۵ اصرار دارد.

سد النهضه که بزرگترین پروژه تولید برق در افریقا به شمار می‌رود ساخت آن در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی اتیوپی آغاز شد، دو کشور حوزه آبریز رود نیل یعنی مصر و سودان نسبت به پیامد‌های آتی این سد بر امنیت آبی خود نگران هستند، این در حالی است که آدیس آبابا تاکید دارد که هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب‌ها، تولید برق و دستیابی به توسعه است.

اتیوپی دیروز (یکشنبه) با حضور تعدادی از مقامات و وزیران که در راس آن‌ها آبی احمد، نخست وزیر این کشور قرار داشت روند تولید برق از سدالنهضه را به طور رسمی افتتاح و اعلام کرد که کل عملیات ساخت این سد به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
باید بتدریج و ظرف ده سال پر بشه و بعدشم بالمناصفه تقسیم بشه
آخرین اخبار