برگزاری همایش ملی تنوع زیستی در مراغه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت:دومین همایش ملی تنوع زیستی اول تا سوم خرداد سال آینده به میزبانی مراغه برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -آقای عباس نژاد در جلسه‌ هماهنگی برگزاری همایش بین المللی دیرینه شناسی در منطقه فسیلی مراغه که با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه برگزار شد گفت: برگزاری این همایش در منطقه فسیلی مراغه فرصتی ارزشمند برای ایجاد تحول اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در استان خواهد بود.

 در این رویداد ملی و بین المللی تلاش می‌کنیم صنایع و بخش‌های اقتصادی سرمایه گذار را تقویت کنیم که جهت تحقق این هدف نیازمند به فرآیند سیستمی و تیمی با حضور تمامی دستگاه‌ها و همچنین بهره گیری از ظرفیت بالقوه دانشگاه‌ها هستیم.

ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به‌عنوان اولین اثر ملی، طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده‌ حفاظتی محیط زیست و به‌عنوان بهشت فسیل‌شناسان جهان نیز از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 با برگزاری این همایش ملی و بین المللی مطالعات مربوط به منطقه فسیلی مراغه مبنی‌بر توسعه‌ علم دیرینه‌شناسی، ظرفیتی برای توسعه‌ گردشگری کشور در زمینه تاریخ طبیعی بر حسب تجربه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و ظرفیت آن حدود دو دهه اخیر با حفاری‌ها و استخراج فسیل‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیش از پیش تقویت شده است.

تاکنون نیز دبیرخانه‌های اجرایی و علمی این همایش ایجاد و راه اندازی شده است و پذیرای مقالات و آثار علمی و پژوهشی شرکت کنندگان است.

 راه اندازی سایت همایش، مسابقه فرهنگی هنری عکس طبیعت مراغه، طراحی المان های استانی در زمینه‌ زیست و دیرینه شناسی و برگزاری نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌های استانی و شهرستان در کنار این رویداد علمی پیش‌بینی شده است.

آقای موسوی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: برگزاری همایش بین‌المللی دیرینه‌شناسی به میزبانی مراغه زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی خواهد بود به طوری که برگزاری این رویداد علمی می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی و شناساندن پتانسیل‌های اقتصادی منطقه در کنار توسعه‌ علمی و پژوهشی باشد.

 با توجه به اینکه مراغه بهشت فسیلی کشورمان بوده و جایگاه ویژه‌ای در زمینه‌ی دیرینه شناسی در مجامع بین المللی دارد و با توجه به وجود مرکز دیرینه شناسی در این شهرستان، برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی حرکتی ارزنده و سازنده برای خطه‌ آذربایجان و مراغه خواهد بود.

 با توجه به اجرای طرح آمایش سرزمینی توسط وزارت علوم، با رایزنی‌های انجام شده، توسعه و ایجاد دانشکده فسیل و دیرینه شناسی در این شهرستان مورد حمایت و تاکید وزارت علوم بوده و در این راستا تلاش می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.