ضرورت ایجاد زیرساخت‌های قانونی لازم جهت تبادلات مالی بین تهران و پکن

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ضروری است که زیرساخت‌های قانونی لازم جهت تبادلات مالی بین تهران و پکن ایجاد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان- مهرداد علی پور گفت: ایران و چین به‌عنوان دو تمدن کهن آسیایی می‌توانند با در نظر گرفتن مجموعه‌ای نظام‌مند، هم‌افزا و ساختاریافته از سیاست‌های کلان، راهبردها، برنامه‌ها و روش‌های اجرایی لازم را جهت انجام همکاری‌های فناورانه در چارچوب سند همکاری جامع ۲۵ ساله عملیاتی کنند.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، «این ظرفیت نیز وجود دارد که پکن و تهران به‌صورت هم‌زمان خط‌مشی‌های لازم جهت به‌کارگیری یافته‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه را باهدف پیشبرد اهداف دیپلماتیک خود فراهم کنند و سازوکار‌های دستگاه دیپلماتیک را در راستای توسعه علم و فناوری بسیج کنند، اما در شرایط کنونی هیچ‌یک از موارد مورد اشاره به نحو مطلوبی وجود ندارد.»

دبیر میز شرق آسیا در پژوهشکده تحقیقات راهبردی می‌گوید: در نخستین گام ضروری است که زیرساخت‌های قانونی لازم جهت تبادلات مالی بین تهران و پکن ایجاد شود. در حال حاضر یکی از شیوه‌های رایج در سطح دنیا برای حل مشکل تأمین مالی بنگاه‌ها، تأمین مالی مبتنی بر قرارداد «فکتورینگ» است؛ این شیوه بر پای اعطای حق واگذاری مطالبات قرارداد استوار است و امکان تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی تا سقف پروژه و قرارداد‌هایی که در دست دارند، را فراهم می‌کند.

جهان معاصر به‌عنوان «عصر دیجیتال» شرایط نوینی را در قالب «موج چهارم انقلاب صنعتی» تجربه می‌کند. رباتیک شدن ماشین‌آلاتِ صنعتی و استفاد گسترده از فناوری‌های هوش مصنوعی (AL)، پردازش زبان‌های طبیعی (NLP)، اینترنت اشیاء (IOT) و زنجیره بلوکی (Block chain) از جمله خصیصه‌های بارزی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نمود‌های تام و تمام این دوره جدید یاد کرد.

در شرایط کنونی، علم، فناوری و دستاورد‌های منتج از آن شئون زندگی بشر را تا حدود زیادی متأثر از خود کرده است؛ از این‌ رو کارشناسان بر این باورند که امروزه پیوستن به شبکه جهانیِ دانش و برقراری تعامل ویژه با صاحبان علم و فناوری نه‌ تنها یک امر ضروری، بلکه عاملی محوری و حتی تمدن ساز تلقی می‌شود؛ چین یکی از این کشورهاست.

از این‌ رو ضروری است که تهران در حوزه فناورانه و در چارچوب سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله، از سرمایه‌گذاری، دانش و تجربه جمهوری خلق چین بهره‌گیری لازم را به عمل آورد. بر اساس سند مذکور این ظرفیت وجود دارد که دو کشور همکاری‌های تنگاتنگی را در زمینه‌های نسل پنجم فناوری و ارتباطات از راه دور، پروژه‌های مشترک توسعه و تقویت زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی و البته مهم‌ترین آن‌ها یعنی ساخت شهر‌های هوشمند در سواحل مَکران به منصه ظهور برسانند.

توافق‌نامه همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین هفتم فروردین  در مراسمی در تهران به امضای  ظریف، وزیر خارجه وقت ایران و وانگ ئی، وزیر خارجه چین رسید. ۲۴ دی ماه  که امیرعبداللهیان وزیر خارجه راهی چین شده بود، اعلام کرد، روابط دو کشور در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته و در این سفر حامل پیام کتبی از جانب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برای رئیس‌جمهوری چین بوده.

طبق اعلام وزیر امور خارجه ایران، «سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین» از ۲۴ دی اجرایی شده.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار