از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

با تکمیل کریدور « خلیج فارس - دریای سیاه » ایران ‌می‌تواند با دور زدن ترکیه، به بازار کشورهای اروپایی ورود کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - توسعه همکاری های حمل‌ونقلی منطقه ای و تعریف کریدورهای جدید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. مثلا ایجاد کریدورهای جدید به مانند کریدور «خلیج فارس - دریای سیاه» علاوه بر تسهیل مراودات تجاری منجر به درآمدزایی برای کشور شده و هزینه های حمل‌ونقل را کاهش می دهد.

کریدور خلیج فارس دریای سیاه کجاست؟

طرح ابتکار این کریدور از سوی ایران به عنوان امین موافقتنامه در سال ۱۳۹۵ مطرح و پس از برگزاری چهار دور مذاکرات کارشناسی به ترتیب در تهران، صوفیه، تفلیس و تهران، دور پنجم مذاکرات به صورت ترکیبی (حضوری-مجازی) با مشارکت هیات‌هایی از ایران و ارمنستان (به صورت حضوری) و کشورهای گرجستان، بلغارستان و یونان (به صورت مجازی) در روز دوشنبه ۳۰ فروردین امسال در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد.

از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

کریدور به راهگذر یا دالانی گفته می‌شود که برای حمل‌ونقل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. این کریدور چندوجهی از خلیج فارس و جنوب ایران آغاز می شود، در سراسر کشور به سمت شمال می رود و سپس به ارمنستان  یا جمهوری‌آذربایجان ادامه می یابد و از آنجا به بنادر « پوتی » و «باتومی» گرجستان در دریای سیاه می رسد.

همچنین، از باتومی، با کشتی از دریای سیاه عبور می‌کنند و به بنادر « وارنا » و « بورگاس » بلغارستان می‌رود. پس از آن بار مجدداً از طریق جاده به یونان و فراتر از آن در اتحادیه اروپا ادامه می‌یابد.

به گفته امین ترفع مدیرکل حمل‌و‌نقل و تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی «در نشست پنجم، با توجه به اراده کشورها در نهایی سازی متن موافقتنامه، توافقات سازنده‌ای در خصوص تعیین تکلیف پاره‌ای موارد باقی مانده در پیش نویس این متن حاصل شد که انتظار می‌رود در نشست بعدی در صوفیا پایتخت بلغارستان، متن نهایی به امضای طرفین برسد».

قرار است دور ششم مذاکرات بر سر تشکیل کریدور خلیج فارس - دریای سیاه در آوریل یا می ۲۰۲۲ در صوفیه بلغارستان برگزار شود. کشور‌های شرکت کننده (ارمنستان، ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان) توافقنامه‌هایی را به نشانه شروع پروژه امضا خواهند کرد. جمهوری‌آذربایجان به دلیل اختلافات خود با ارمنستان، تاکنون حاضر به شرکت در این نشست نشده، اما در ماه‌های اخیر مواضع مثبتی از سوی مقامات این کشور در جهت همکاری بر روی این طرح اتخاذ شده است.

از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

همچنینی عباس بدخشان ظهوری سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در ارمنستان گفته «امروز، ظرفیت‌های فراوان تبادلات تجاری در سطح منطقه و جهان، راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کریدور ترانزیتی خلیج فارس - دریای سیاه را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. جاده شمال - جنوب ارمنستان می‌تواند حلقه اتصال مهمی در این مسیر راهبردی باشد.»

اهداف ایران از تاسیس کریدور خلیج فارس دریای سیاه

تلاش ایران در ساخت این کریدور ابتکاری که علاوه بر صرفه اقتصادی و امن بودن آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا را افزایش خواهد داد، در ماههای گذشته قابل توجه بوده به طوری که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل انگیزه های مختلفی را از سوی ایران مطرح کرده اند.

به گفته بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل اوراسیا « طرح ایجاد این کریدور برای متنوع کردن مسیرهای دسترسی ایران به جهان خارج و با هدف پررنگ کردن نقش ایران در معادلات بین‌المللی صورت می‌گیرد. مثلا با توجه به رویکرد دولت بر تعامل با همسایگان، با ایجاد این کریدور کشورهای حوزه خلیج فارس آسانتر به دریای سیاه متصل خواهند شد. این کشورها اگر بخواهند به اروپا برسند باید از تنگه باب المندب و کانال سوئز عبور کنند که مسیر طولانی‌تری است».

از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

موضوع دیگری که موجب تمایل ایران به سمت توسعه کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه شده، کاهش وابستگی خود به ترکیه با ایجاد یک مسیر جایگزین برای تجارت و ترانزیت به اروپا است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی ترکیه در حاشیه اتحادیه اروپا، این کشور برای مدت طولانی به عنوان یک انتخاب مناسب برای شرکت های حمل و نقل ایرانی که با اتحادیه اروپا تجارت می کنند، تبدیل شده است. بر همین اساس، ایران با هدف قطع وابستگی به مسیر حمل‌ونقلی اروپا - ترکیه به ایجاد کریدور خلیج فارس دریای سیاه اقدام کرده است.

مشکلات سر راه کریدور خلیج فارس دریای سیاه کجاست ؟

همسایگان ایران ‌می توانند کالاهای خود را از طریق کریدور«خلیج فارس - دریای سیاه» سریعتر و به صرفه تر از مسیر کانال سوئز صادر کنند. اما باید به این نکته توجه داشت، ترکیب کالاهایی که از این کریدور عبور می کند مهم است. از این جهت کالاهایی که قابلیت حمل زمینی دارند، ظرفیت آن را دارند ا از طریق مسیرهای جاده‌ای و ریلی ایران به ارمنستان یا جمهوری‌آذربایجان به اروپا راه پیدا کنند.

از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

بنابراین باتوجه به حمل و نقل چندوجهی (دریایی ریلی جاده‌ای) هر محموله‌ای را هم نمی‌شود از کریدور خلیج فارس - دریای سیاه منتقل کرد. به گفته امیراحمدیان «مشکل این کریدور، نوع و حجم باری است که کشتی‌های تجاری قرار است به بنادر ایران برسانند و اینکه چه تعداد کامیون قرار است، حجم بار یک کشتی تجاری را بارگیری کنند. البته ما در ایران باوجود حدود ۴۰۰.۰۰۰ کامیون مشکلی در این زمینه نداریم. مشکل اصلی زمانی است که بار کامیون‌های ایرانی می‌خواهد در کشور‌های ارمنستان یا جمهوری‌آذربایجان تخلیه و دوباره بارگیری شود. علاوه بر آن باید قوانین و مسائل بانکی، بیمه و گمرک نیز حل شود.»

ارمنستان یا جمهوری‌آذربایجان؛ کدام مسیر به صرفه‌تر است؟

ارمنستان تنها کشور واقع در منطقه قفقاز است که عضو «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است و بنابراین به عنوان پل مستقیمی بین ایران و این اتحادیه عمل می‌کند که به وضوح اهمیت کریدور حمل‌ونقل و ترانزیتی بین‌المللی خلیج فارس_دریای سیاه را برای ایران نشان می‌دهد.

جمهوری آذربایجان هم اگرچه عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست، عبور این کریدور از مسیر جمهوری‌آذربایجان، راحت ترین مسیر ارتباطی مستقیم بین ایران و بازار اروپا است.

از خلیج فارس به دریای سیاه در یک چشم برهم زدن

دلیل آن هم این است که ایران با کشورهای ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان ارتباط ریلی نداشته و مسیر جاده‌ای جمهوری‌آذربایجان به علت کوهستانی و دشوار نبودن و داشتن زیرساخت‌های بهتر نسبت به ارمنستان می‌تواند مسیر مناسب‌تری باشد. البته مسیر ارمنستان می‌تواند جایگزین این مسیر باشد.

در نهایت ایران با ایجاد این کریدور و ترکیب آن با  پروژه های ارتباطی کریدور شمال_جنوب (INSTC) و کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین (یک عنصر فرا اورآسیایی از طرح گسترده‌تر یک کمربند_یک جاده).دریای عمان و خلیج فارس را به جنوب، افغانستان و پاکستان را به شرق، آسیای مرکزی را به شمال شرقی و قفقاز را به شمال غربی متصل کرده وامکان جابجایی سریع و گسترده تر کالاهای همسایگان بین ایران و اتحادیه اروپا به ویژه روسیه را نیز فراهم می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
موقعیت جغرافیایی کشورمون در مسیر تجارت غرب به شرق رو واقعا باید قدر دونست. حتی مسیر خشکی چین افغانستان و ایران هم می تونه یکی دیگه از نقاط قوت تجارت برای کشورمون باشه.
Iran (Islamic Republic of)
Hfcb
۰۰:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
چرا استان های آذربایجان غربی و شرقی و زنجان رو کنار گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۱۳:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
هر کشوری برای منافع خود هر کاری میکنه مگر خود کشورمون از منافع خود از طرحی میگذره در این طرح کلا آذربایجان شرقی وغربی رو کنار گذاشتن در عوض بردن طرف شمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
مثلا خواستند ترکیه رادوربزنند عجب مسیر راحتی!!!!خاک برسرا
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۰۸:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
دوست من معلومه شما یا تو باغ نیستی یا احتمالا عشق ترکیه هستی که حالت بد شده ،اتفاقا اگر عقل داشتی میفهمیدی خیلی هم مسیر راحتتریه ، چون بیشترش از ایران میگذره بعد هم به ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه بعد اروپا اونم بدون مشکل ولی اون مسیر مورد علاقه شما همینطور بود فرقش این بود مه وارد ترکیه میشد تا بره اروپا مشکل اینجا بود که ترکیه همیشه دبه در میاورد و اتفاقا ترکیه دنبال این بود که کاری کنه ایران به عنوان قطب ترانزیت منطقه از دور خارج بشه ،حالا فهمیدی نابغه چرا این مسیر خیلی هم راحت تر و بهتر از مسیر ترکیه هستش ،البته اگه با مسائل سیاسی و اقتصادی اشنایی داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
با وجود امثال شما، کشور ما دیگه نیاز به دشمن خارجی نداره. البته اگه واقعا ایرانی هستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
فعال کردن مسیر ترانزیتی ایران روسیه با کشتی های رو رو از دریای خزر !!! بهترین مسیری است که می توان برای ترانزیت به اوراسیا و اروپا برای ایران شکل داد !!! آذربایجان و ترکیه عموما رقیب محصولات ما هستند !!! ولی روسیه اولا رقیب نیست و ثانیا خودش بازار مصرف بسیار بزرگی است !!! خرید چند فروند کشتی رو رو برای دریای خزر و فعال کردن مسیر مستقیم از ایران به روسیه !!! می تواند صادرات و ترانزیت کشور ما به روسیه و اروپا را کاملا متحول کند !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
روس ها در طول تاریخ ثابت کردند خیانتکار و غیرقابل اعتماد و رفیق نیمه راه هستند و نمیتونند دوست خوبی باشند و به همراه انگلستان یک کشور استعماری هستند.
تحمیل قرارداد ننگین گلستان و ترکمانچای ، حمله و تجاوز به شهر و مردم تبریز و کشتار خونین مردم ، شلیک به گلدسته حرم امام رضا ، حرکات زشت و زننده سفیر روس در تهران و... اینها از جمله از خیانت های روس در ایران است.
دقیقا همون بلایی که سر ایران آوردند الان می خوان سر اوکراین بیارند.
#تاریخ_فراموش_نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۴۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
میشود انشا ا... ، میشود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
خدایی این خبر خیلی خوبه اگر درست مدیریت بشه خیلی برای کشور و مردم عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
کسی میدونه کریدور به زبون خودمون چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
دالان یا راهگذر
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ترکیه قابل اعتماد نیست این کریدور بسیار امنتر و مطمئنتر از ترکیه برای کشور ماست.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۲:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بهتره به جای دریای عمان ما هم بگوییم دریای مکران یا دریای ایران چون ساحل ما به نظر بسیار بیشتر به نظر میاد همانند دریای خزر که دریای مازندران هم در ایران گفته میشود بهتر است ما پر ایران نامی ایرانی بر سواحل خودمان بگذاریم.
Iran (Islamic Republic of)
عسگر
۰۶:۱۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
خلیج عربی راتحمل نمی کنید حالا پرروشدیدکه دریای خزروعمان راهم پارسی کنید؟!رونیست که سنگ پاست
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۲:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ایران باید ویزا را با پاکستان بردارد تا با یکی از بزرگترین و پر جمعیت ترین کشورهای مسلمان جهان مردم دو کشور همسایه دید و بازدید و داد و ستد داشته باشند این به نفع کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان و عراق و ترکیه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
فعلا تمام پاکستانی هایی که به ایران اومدن تو شهر های جنوبی کشور دارن صدقه جمع میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
مسیر دیگه مسیر عراق ،سوریه و مدیترانه است که کوتاهتر است ولی امنیت ندارد که فکر میکنم اگرتمهیداتی اندیشیده شود شاید بشود روش کار کرد،.جاده های ما هم زیاد خوب نیستن چه از نظر استراحتگاهها کیفیت مسیر و شلوغی اونا باید راه اهن سمت غرب را نیز تقویت کرد
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۲:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اینقدر آیه یاس نخونید دوستان ، خوب معلومه که کار ما برای دستیابی به دریای مدیترانه سخته ، مثلا ترکیه بیچاره همه امیدش به همین واسطه بودن بین آسیا و اروپاست ، به جز این و صنعت توریسم آخه بد بخت دلشو به چی خوش کنه , چه منابعی داره آخه ، پس قطعا هر کارشکنی که از دستش بیاد انجام میده ، اما ما کار خودمونو میکنیم
کشورای اطراف همه میدونن تحریم های ایرانو برای یک هفته هم نمیتونن تحمل کنن و اگه ایران بتونه نبض تجارت منطقرو به دست بگیره باید برن یک منر کفن بخرن و بخوابن توش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
غافل از دشمن واقعی کشورترکیه هستیم سالهاست منافع ملی مون رو فراموش کردیم تمام منافع ملی مون رو از دست دادیم !!!
کافی نقش مخرب این کشو.ر رو بررسی کنید از لحاظ اقتصادی و از لحاظ ژئو پلوتیکی !!! چه بر سر ایران آورده متاسفانه مسئولین کم سواد هم دنبال ارمانهای عجیب و غریب هستند که هیچکدوم با منافع ملی ما همخوانی ندارد !!! سالهاست گاز ایران به دلیل کارشکنی ترکیه پشت مرز مونده ! راه آهن سراسری که میتونست به اروپا وصل بشه رو ترکیه اجاره وصل نمیده !! دشمنی از این واضح تر !!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اگه ما مثل سوریه در گیر جنگ بشیم ، ترکیه همسایه عزیزمون مثل سوریه بدبختمون میکنه و برای چاپلوسی از غربی ها جاده راه اهن و خط گاز و غیره که از ترکیه رد میشه همه را میبنده و در عوض تروریست برامون وارد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ترکیه کشور غیر دوست هست اصلا قابل اعتماد نیست بیچاره ها فک می کنند او دوست است هیچ کشوری به غیر منافع خود با ما دوست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بزرگراه مرند جلفا را تکمیل کنید متاسفانه این جاده بین المللی خطرات فراوانی دارد. این جاده دروازه ورود به اوراسیا است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اگه قرارداد نگین گلستان و ترکمانچای را روس های خبیث تحمیل نمی کردند الان منطقه قفقاز و اوراسیا و دریای سیاه دست ایران بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اگر بابام یه زن دیگه داشت حالا چند داداش دیگه داشتیم با هم بیست برادر بیشتر می شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بزرگراه تبریز ارمنستان و آزادراه تبریز مرند بازرگان را تکمیل کنید تا مسیر ایران به اروپا ایمن تر و کوتاه تر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اگه قرارداد ننگین گلستان و ترکمانچای را روس های خبیث به ایران تحمیل نمی کردند الان منطقه قفقاز و دریای سیاه جز مناطق ایران بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
این نقشه اشتباهه... چون کوریدور از چابهار به شمال میره، نه از بندر عباس...
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۰۸:۵۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
مشتی از چابهار هم باید بیاد بندر عباس که وارد جاده ریلی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
تا وقتی که. دنبال جیب مردم هسنند و بورس بشه قلک دولت بی اعتماد مملکت خیچ پیشرفتی نخواهد داشت خداذوشکر ازدواج کم. شده و. جمعیتون. کم. داره پیر میشه و. کم جمعیت میشیم بزودی انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام
هرچیزی جای خودش
Denmark
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
دقیقا کسی ،دیگه اعتماد نمیکنه در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنه! دولت علنا جیب مردم را خالی کرد در بورس!! این‌خیلیدخطرناکه برای اقتصاد یک‌مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
فکر کنم یا خیلی کودک تشریف دارید و یا چنان پیر و زپرتی که خوب و بد خود را تشخیص نمی دهید !! در هر حال امید که ایران سر بلندتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ارزانترین حمل و نقل، حمل نقل دریایی است که راحت از دریای سیاه عبور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ایران کشتی رانی درستی ندارد صراف درستی ندارد صادرات تو ایران هدر دادن وقت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
عبور مسیر از آذربایجان یعنی تکرار سناریوی ترکیه، شما میخواید واسبتگی‌تون به ترکیه رو قطع کنید با این کار بدترش می‌کنید، آذربایجان بدون اجازه‌ی ترکیه آب هم نمیخوره پس درواقع شما باز دارید از ترکیه عبور می‌کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اینها توهمات چون جز وطنفروشی و وقت تلف کردن تو تین چند دهه چیزی ندیدیم دورو بریامون از کشورهلی عقب افتاده همه از ما جاو زدن ما فقط پس رفت میکنیم نرکیه و عراق و قطر و امارات و آدربایجان و پاکستان و...یروزی براحتی دورمون میزنن نمونه کلی در وطنفروشی نابودی تولید ددخل خاک فروشی ذلیل کردن میراث فرهنگی صادرات فرش و سقوط لز رتبه اول و خام فروشی و چرا راه دور بریم زعفران و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
راه اندازی این کریدورواقعا واجب است به طوریکه ازهرواجبی واجب تراست تاچشم ترکیه بترکد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
این امنیت دادن به راه های تجاری و اقتصادی کشور است و هیچ ربطی به ترکیه ندارد ! مثل سیاست اقتصادی همه کشور های دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
انشاالله که شاهد رشد و شکوفایی خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ترکیه نمیزاره .ما همسایه های خودمون را باهاش تجارت کنیم شاهکار کردیم . ارمنستان کوهستانیه و آزربايجان هزینه بالایی میگیره که سودی برای صادر کننده نداره .چرا از طریق دوست خوبتون سوریه صادر نمیکنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
گرجستان با ایران کارد وپنیره مردمانش مارو تروریسم میدونند به شرطی بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
آقا توی عکس به جای خلیج فارس خلیج عرب زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
دریای عرب با خلیج فارس فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
وقتی مردم کشورمون نقشه کشور خودمون رو بلد نیستن چی بگم.... خلیج فارس کنار بندرعباسه نه پایین تر دریای عمان
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۰۸:۵۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
امان از اطلاع نداشتن در مورد جغرافیای کشور حتی تو نقشه جهانی هم زده شده خلیج فارس اون که شما خوندی دریای عرب بود که ربطی نداره به خلیج فارس یکم در مورد جغرافیای کشورت مطالعه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
مردم هم همینطور دور زدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بازم که رونقشه دریای عرب نوشته شده نمی تونستین ازیه نقشه دیگه استفاده بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
خلیج فارس بالاتر از دریای عربه رو نقششه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه کشور ترکیه دشمن ایران سالهاست اجازه انتقال گاز ایران به اروپا رو نمیده !!!
آخرین اخبار