پوتین: غرب از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز ما خودداری کند

رئیس‌ جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان اعلام کرد که این کشور به دنبال جنگ نیست به همین دلیل پیشنهادات امنیتی ارائه داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - «ولادیمیر پوتین» در کنفرانس خبری بعد از دیدار با «اولاف شولتس» گفت: از غرب می‌خواهیم تا از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز‌های روسیه خودداری کند و خواستار آن هستیم که از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود. چاره‌ای جز پاسخ به نگرانی‌های روسیه و ارائه ضمانت‌های امنیتی درخواست شده وجود ندارد. روسیه به دنبال جنگ نیست به همین دلیل پیشنهادات امنیتی ارائه داده است. 

بر اساس گزارش الجزیره، رئیس‌ جمهور روسیه در خصوص صادرات گاز به اروپا و آلمان نیز گفت: «روسیه آماده ادامه صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است، ما حتی بعد از سال ۲۰۲۴ نیز می‌توانیم از طریق اوکراین به اروپا گاز صادر کنیم.» 

پوتین در خصوص عضویت اوکراین در پیمان ناتو هم اعلام کرد ماده ۱۰ منشور ناتو از عضویت هیچ کشوری به جز کشور‌های عضو در این سازمان حمایت نمی‌کند.

صدر اعظم آلمان نیز با اشاره به عقب‌نشینی نظامیان روسیه از نزدیکی مرز اوکراین اعلام کرد که در این خصوص شنیده است و این می‌تواند امیدوارکننده باشد، ولی بیش از ۱۰ هزار سرباز روسی در مرز‌های اوکراین هستند که تنش را تشدید می‌کنند.

شولتس در خصوص این نیرو‌ها و آنچه که حمله احتمالی روسیه به اوکراین می‌خواند، گفت: من طی مذاکرات به رئیس‌ جمهور روسیه توضیح دادم که استقرار نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین یک تهدید است و اگر حمله به اوکراین انجام بگیرد عواقب ناگواری دارد. آماده حل بحران کنونی هستیم و باید به مذاکره بازگشته و گزینه جنگ را دور کنیم. امنیت اروپا جز با مشارکت روسیه میسر نمی‌شود.

او خواهان پیدا کردن یک راه‌ حل دیپلماتیک نیز شده و اعلام کرد برای حل بحران باید در چارچوب فرمول «نرماندی» پیشرفت کرد.

سران کشور‌های غربی از جمله «امانوئل مکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، وزیر خارجه ایتالیا، وزیر خارجه انگلیس و صدر اعظم آلمان برای کاهش تنش میان این کشور‌ها با روسیه به مسکو سفر کرده تا از میزان تنش‌ها بکاهند. با این وجود آمریکا همچنان با استفاده از رسانه‌های خود ادعا می‌کند که روسیه قصد دارد به زودی به اوکراین حمله کند.

برخلاف آمریکا که سعی دارد با به راه انداختن جنگ در قاره اروپا به خواسته‌های خود برسد کشور‌های اروپایی که این جنگ را برخلاف منافع خود می‌بینند در تکاپو هستند جلوی آن را بگیرند و از راه دیپلماتیک این بحران را خاتمه بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار