جان دوباره در رگ‌های خشکیده جازموریان

در پی بارش‌های زمستانی در حوزه آبریز تالاب خشکیده جازموریان، بخشی از این تالاب پس از دو سال دوباره آبگیری شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - تالاب فصلی جازموریان با ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومترمربع مساحت جزو بزرگترین تالاب‌های آب شیرین و یکی از بهترین اکوسیستم‌های کشور است که بین استان سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد.

بر اساس داده‌های ماهواره ای، با بارندگی‌های اخیر بخشی از این تالاب آبگیری شده که خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه را به همراه داشته است.

اما ‬‏علی رغم بارش‌های خوب در حوزه آبریز این تالاب بخصوص در حوزه کرمان و هلیل رود باز هم حجم بالای آب در پشت سد‌ها و بند‌های این استان محصور و این بارندگی‌ها نتوانست موجب آبگیری کامل تالاب شود و لب‌های خشک شده آن را سیراب کند.

عدم اختصاص حق آبه تالاب جازموریان، ایجاد سد‌ها و بند‌های متعدد بر روی هلیل رود و دیگر مجرا‌های اصلی ورود آب به این تالاب از یک سو و ایجاد خاکریز و حفر کانال برای جلوگیری از قاچاق در دل این تالاب نفس این تالاب را در حوزه سیستان و بلوچستان به تنگ آورده به گونه‌ای که در پی بارش‌های خوب اخیر این تالاب به طور کامل آبگیری و احیا نشد.

خشک شدن این تالاب در دو دهه اخیر نقش زیادی در تغییر معیشت حاشیه نشینان این تالاب و افزایش ریزگرد‌ها در جنوب شرق کشور داشته که توجه ویژه به این مهم برنامه ریزی سنجیده و کارشناسی مسئولین استانی و کشوری را می‌طلبد.

این تالاب پیش از خشکسالی‌های دو دهه اخیر انبار علوفه جنوب شرق کشور بود و کشاورزی و دامپروری حاشیه نشینان این تالاب را نیز رونق بخشیده بود و یکی از مراکز اصلی پرورش دام سبک و سنگین در کشور به شمار می‌رفت.

احیای تالاب جازموریان مستلزم رهاسازی مستمر آب سد‌های احداث شده بر روی هلیل رود است که ضمن مهار ریزگرد‌ها و حفظ اکوسیستم منطقه می‌تواند دامپروری و کشاورزی منطقه را رونق بخشد و معیشت پایدار را نیز برای حاشیه نشینان این تالاب به ارمغان آورد.

تالاب جازموریان که از سال ۱۳۷۶ خشک شده بود، پیش از این در سال ۱۳۹۸ به طور کامل احیا شده بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار