شهردار کرمان بیان کرد؛

ادامه روند شفافیت در حوزه حقوق و دستمزد با اصلاح ساختار

شهردار کرمان گفت: هدف از شفافیت در حوزه حقوق و دستمزد، تنها انتشار نبود؛ بلکه قصد داریم ساختار‌ها را اصلاح کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان-  سعید شَعرباف در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به اینکه در مدت چهارماه حضورم در مدیریت شهری کرمان، هیچ عضوی از اعضای شورای اسلامی شهر مخالف شفافیت نبوده است، گفت: متأسفانه در فضای رسانه‌ای تیتر‌هایی زده شد که شورای شهر با شفافیت مخالف است که این برداشت‌های رسانه‌ای به‌دور از انصاف و خلاف واقعیت است.

او می گوید: در بعضی از رسانه‌ها درخصوص اینکه رییس شورای اسلامی شهر کرمان با شفافیت مخالف است، مطالبی در فضای عمومی منتشر شده که اعلام می‌کنم این حرف کاملا کذب است.

شهردار کرمان گفت: تمام اعضای شورای اسلامی شهر، خواهان شفافیت در حوزه‌های مختلف از جمله قرارداد‌ها بودند و این موضوع را همواره از شهرداری مطالبه می‌کردند؛ بنابراین، اگر مخالفتی بود کسی پیگیری نمی‌کرد.

به گفته او اگر در سطح وسیع‌تر تریبونی برای اظهار نظر داشته باشم، به صراحت اعلام می‌کنم که اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به‌طور اساسی و عمیق به شفافیت اعتقاد دارند و اگر نکته‌ای از سوی یکی از اعضای شورای شهر از باب دلسوزی مطرح می‌شود، جزو وظایف نمایندگی است و دوگانگی بین شهرداری و شورا وجود ندارد.

شعرباف گفت: اگر اختلاف نظری بین شورای اسلامی شهر و شهرداری وجود دارد، از جنبه اجرای کار است و کسی با اصل شفافیت مخالف نیست.

او ضمن تشکر از فضای عمومی نخبگان کشور برای حمایت از این موضوع، به مجموعه‌های تخصصی فعال در حوزه شفافیت همچون  اندیشکده شفافیت برای ایران پرداخت و می گوید: این مجموعه بیش از ۱۲ سال با حضور متخصصان مختلف، اقدامات تخصصی در این حوزه انجام می‌دهد که حمایت آن‌ها از حرکت عمومی شفافیت در شهرداری کرمان نشان می‌دهد این حرکت نقطه عطفی را در کشور رقم زده است.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه این اقدام در دهه فجر امسال نوعی امیدواری در بین مردم ایجاد کرده است، شفافیت را بدیهی‌ترین حقوق مردم اعلام کرد و گفت: شهرداری نهادی مردمی است که اغلب درآمد‌های حاصل‌شده از آن از منابع مردم تأمین می‌شود؛ بنابراین، مردم در کنار مشارکتی که برای عمران و آبادانی شهر خود دارند، باید بدانند که درآمد‌ها کجا هزینه می‌شود.

به گفته او دانستن محل خرج و اطلاعات مربوط به هزینه‌کرد، حق شرعی و قانونی مردم است؛ بنابراین، مبالغ صرف‌شده در پرداخت حقوق و دستمزد، مزایده و مناقصه و قرارداد‌های شهرداری و پروژه‌های عمرانی باید به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

شعرباف گفت: ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، برای نهاد‌های عمومی؛ همچون شهرداری‌ها، حقِ شخصی‌ای قائل نمی‌شود و از این لحاظ تفاوتی بین مدیر و کارمند نیست؛ ضمن اینکه به لحاظ قانونی در بعضی از سامانه‌های شفافیت در مورد حقوق مدیران رده بالا، الزام قانونی وجود دارد و قانون تکلیف کرده است.

شعرباف می گوید: در بسیاری از موضوعات که حق عمومی مردم است، الزام و منعی وجود ندارد؛ مثلا در همه سامانه‌های شفافیت قرارداد‌های پیمانکاری منتشر می‌شود و اصلا هم الزام یا منعی برای آن نیست.

شعرباف گفت: قرارداد در واقع ارتباط کاری بین شهرداری و پیمانکار برای انجام عمل خاص در مدت زمان معین است که قانون مانعی برای انتشار آن نمی‌بیند؛ بنابراین، حقوقی که شهرداری برای کار دوطرفه به کارمندان پرداخت می‌کند نیز، مصداق همین موضوع است و تفاوتی با قرارداد‌های پیمانکاری ندارد.

او در پاسخ به مخالفت‌های طرح شفافیت و انتشار فیش حقوقی کارمندان گفت: در شهرداری کرمان، تفکیک بین مدیر و کارمند امکان‌پذیر نیست.

شهردار کرمان می گوید: در شهرداری کرمان افرادی هستند که با پُست کارمندی، مقام مدیریتی دارند و یا با پست‌های مدیریتی، کارمند معمولی هستند؛ بنابراین، کارمندانی وجود دارند که به لحاظ حقوق دریافتی، نسبت به مدیران بالاتر هستند که با این وجود، قابل تفکیک نبودند.

 به گفته او  به‌طور اساسی شفافیت در حوزه حقوق و دستمزد نتیجه‌ای در بردارد و هدف تنها انتشار اطلاعات نبوده است و  با مشخص شدن بسیاری از اشکالات ساختاری، قصد داریم از این روند برای اصلاح ساختار نتیجه بگیریم و با همراهی شورای اسلامی شهر، اصلاح ساختار را گام‌به‌گام جلو ببریم.

شعرباف گفت: هرچند این اقدام تبعاتی در بر دارد؛ اما، امیدورایم به سمت صادقانه‌ترشدن روابط افراد پیش برود.

او می گوید: ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، اصل شفافیت را برای همه نهاد‌ها تکلیف کرده است و این اقدام از شهرداری کرمان شروع شده و امیدواریم در سطح کشور فراگیر شود.

شهردار کرمان  از رسانه‌ها نیز خواست:  در خصوص اینکه اعضای شورای شهر با اصل شفافیت مخالف هستند، شبهه‌ای در جامعه ایجاد نکنند.

او گفت:  به‌زودی گزارش‌کار اقدامات انجام شده و در حال اجرای شهرداری را به شورای اسلامی شهر و رسانه‌ها اعلام خواهم کرد.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار