طرح "پیش سرد" گوشت دام سبک در قم اجرایی شد

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: طرح "پیش سرد" گوشت دام سبک با هدف جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی به انسان در استان قم اجرایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - مهدی رفیعی گفت: در این طرح پس از ذبح گوشت در کشتارگاه، گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌گراد در کشتارگاه نگهداری می‌شود و روز بعد لاشه‌های گوشت به بازار عرضه می‌شود.

 مدیرکل دامپزشکی قم گفت: اجرای این طرح باعث کاهش PH گوشت در لاشه دام سبک به ۶.۲ و در لاشه دام سنگین به ۵.۸ می‌شود و در نتیجه از سرایت بیماری‌ها و عوامل خطرساز برای بهداشت انسان از جمله بیماری تب خونریزی دهنده جلوگیری می‌کند.

رفیعی با بیان این‌که کاهش PH گوشت باعث افزایش کیفیت و ماندگاری گوشت می‌شود، گفت: لازمه اجرای طرح پیش سرد نیازمند ایجاد سردخانه با ظرفیت مناسب در کشتارگاه‌هاست.

 مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به این‌که آموزش‌ها و اطلاعات کافی و لازم به کشتارگاه‌ها و قصابان ارائه شده است، گفت: طرح پیش سرد لاشه و آلایش‌های دام سنگین در خردادماه سال ۹۶ اجرایی شد.

کشتارگاه‌های قم ظرفیت پیش سرد حدود سه هزار و ۵۰۰ لاشه دام سبک و ۱۵۰ لاشه دام سنگین را دارد؛ درحالی‌که مصرف قم نصف این ظرفیت است.

در حال حاضر ۲ کشتارگاه دام جاهد واقع در کیلومتر هشت محور قم- جعفریه و کشتارگاه دام پرتو واقع در کیلومتر ۱۳ محور قم- جعفریه در استان قم فعال است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار