هاآرتص:

استفاده موساد از پگاسوس برای هک تلفن افرادی خاص

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: در دوره ریاست یوسی کوهن بر موساد، تلفن همراه برخی افراد به وسیله جاسوس افزار پگاسوس هک می‌شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - کارمندان شرکت ان اس او (NSO) که جاسوس افزار پگاسوس را توسعه داده است به هاآرتص می‌گویند که مقامات  سازمان اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در دوره ریاست یوسی کوهن بار‌ها از مقر این شرکت در «هرتزلیا» بازدید می‌کردند و گاهی وقت‌ها در این بازدید‌ها مقامات خارجی نیز در کنار آن‌ها به عنوان بخشی از تلاش برای فروش این نرم افزار به آن‌ها حضور داشتند.

چندین کارمند شرکت «ان اس او» که به علت قرارداد‌های محرمانه خود با این شرکت خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: مقامات موساد در چندین نوبت از «ان اس او» خواسته اند تا تلفن‌های خاصی را برای آن‌ها هک کنند. کارمندان علت درخواست این هک‌ها را نمی‌دانستند.

این کارمندان اذعان کردند: در زمان کوهن، موساد و «ان اس او» روابط نزدیک داشتند و موساد در‌ها را به روی این شرکت باز کرد و توانایی‌های آن را در آفریقا و خاورمیانه به بازار عرضه کرد.

به نوشته هاآرتص روشن نیست چرا موساد به پگاسوس برای هک کردن تلفن‌ها نیاز داشت، زیرا خود این سازمان ابزار‌های هک را در اختیار دارد. در واقع، ارتش رژیم صهیونیستی، سرویس امنیتی «شین بت» و موساد پیش از اینکه حتی «ان اس او» وجود خارجی داشته باشد ابزار‌های هک خود را توسعه داده بودند و این شرکت از این ابزار‌های موجود برای توسعه جاسوس افزار پگاسوس خود استفاده کرد و سپس آن را در سراسر جهان فروخت. یکی از احتمال‌ها این است که موساد به عللی در هک کردن یک گوشی خاص با ابزار‌های خود مشکل داشته است. دیگر اینکه به جمع آوری اطلاعات غیررسمی می‌پرداخت.

کارمندان شرکت ان اس او اعلام کردند: با توجه به روابط نزدیک موساد و «ان اس او»، مقامات موساد در نشست‌های اولیه «ان اس او» با مقامات سعودی و آنگولا برای بحث درباره فروش پگاسوس به این کشور‌ها حضور داشتند. موساد در ازای ژست‌های دیپلماتیک از سوی کشور‌هایی که اسرائیل درصدد روابط نزدیک‌تر با آن‌ها بود، این نرم‌افزار جاسوسی را به عنوان «مشوق» پیشنهاد می‌کرد.

این واقعیت که تل آویو این شرکت را تحت فشار قرار داده بود یکی از عللی است که «ان اس او» از تصمیم واشنگتن برای قرار دادن این شرکت در فهرست سیاه سازمان‌هایی که منافع ملی آمریکا را تضعیف می‌کنند، خشمگین شد، زیرا «ان اس او» پیش بینی می‌کرد که کابینه رژیم صهیونیستی این مشکل را برای این شرکت حل کند.

به گفته کارمندانی که با «هاآرتص» صحبت کردند، خود کوهن هرگز در دفاتر «ان اس او» دیده نشد، اما زیردستان او علاقه فراوانی به قابلیت‌های هک این شرکت نشان دادند.

ماه گذشته، روزنامه کالکالیست (Calcalist) که در حوزه مالی فعال است، گزارشی تحقیقی منتشر کرد که می‌گفت پلیس بدون مجوز از پگاسوس برای هک کردن تلفن صهیونیست‌ها استفاده کرده است که نه مجرم بودند و نه تحت تحقیق جنایی قرار داشتند.

کالکالیست هفته گذشته گزارش دیگری منتشر کرد که حاکی است پلیس از این نرم افزار‌های جاسوسی برای هک کردن تلفن شمار فراوانی از جمله مقامات منتخب، کارمندان ارشد، شاهدان یکی از پرونده‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، «یائیر» پسر نتانیاهو و تاجران برجسته، روزنامه نگاران و کنشگران استفاده کرده است و پلیس این رژیم تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرد.

گفتنی است نرم افزار پگاسوس می‌تواند به طور یکپارچه به تلفن همراه نفوذ کند و به اپراتور‌های آن اجازه دهد به محتویات و تاریخچه موقعیت مکانی دستگاه دسترسی داشته باشند.

شرکت صهیونیستی «ان‌اس‌او» می‌گوید پگاسوس را فقط به منظور مبارزه با جرم، جنایت و تروریسم به دولت‌ها می‌فروشد. البته گزارش‌های منتشرشده از نقش این بدافزار در سرقت اطلاعات مهم خبر می‌دهند.

چندی پیش نیز ۱۷ سازمان رسانه‌ای از تحقیقات جهانی درباره استفاده از نرم‌افزار پگاسوس متعلق به رژیم صهیونیستی خبر دادند و اعلام کردند این برنامه از سوی برخی کشور‌ها برای جاسوسی از خبرنگاران، مقامات سیاسی و برخی شرکت‌های بزرگ استفاده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار