وجود ۵۴۱ سازمان مردم نهاد در کرمانشاه/فعالیت ۹ دفتر تسهیل‌گری در مناطق و محلات آسیب‌پذیر

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۵۴۱ سازمان مردم نهاد دارای مجوز در سطح استان داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- فرزاد پرگر گفت : سازمان‌های مردم نهاد استان در حوزه‌های اجتماعی فعالیت‌های خوبی دارند.

به گفته سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه سازمان‌های مردم نهاد به دلیل اینکه از لایه‌های مختلف رویش پیدا کرده و از بطن جامعه و زیر پوست شهر آگاهی کامل دارند می‌توانند مطالبات اجتماعی پراکنده را جمع کنند و به سطح تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف انعکاس دهند.

در حال حاضر ۵۴۱ سازمان مردم نهاد دارای مجوز در سطح استان داریم که ۱۸۷ سمن از این تعداد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ۹۷ سمن در حوزه خیریه و مابقی در فعالیت‌های دیگر همچون رفاه، فعالیت اجتماعی زنان، خانواده، ورزش، حقوق شهروندی و... فعال هستند.

۹ دفتر تسهیل‌گری در مناطق و محلات آسیب‌پذیر استان فعال هستند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: ۹ دفتر تسهیل‌گری در مناطق و محلات آسیب‌پذیر استان فعال هستند که تعداد آن‌ها در سال آینده افزایش می‌یابد.

فرزاد پرگر گفت: شهر کرمانشاه به عنوان بزرگترین شهر غرب کشور طی سه دهه گذشته گسترش فیزیکی وسیعی داشته و رشد نابه‌سامان جمعیتی این شهر سبب تشدید و تسریع روند شکل‌گیری بافت‌های حاشیه‌ای شده است.

شهر کرمانشاه یک هسته مرکزی دارد و اطراف آن را حاشیه احاطه کرده است جمعیت محلات حاشیه حدود ۳۰ درصد جمعیت شهر کرمانشاه را تشکیل می‌دهند و یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده ایجاد دفاتر تسهیل‌گری است.

بعد از ورود مقام معظم رهبری به موضوع کنترل آسیب‌های اجتماعی این دفاتر تسهیل شدند و در استان کرمانشاه از اواخر سال ۹۶ تشکیل شد.

هدف این دفاتر اجتماعی کردن پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات در محلات آسیب‌پذیر است و تسهیل‌گران با ارتباط با دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم و معتمدان محلات نسبت به ارتقای سطح مشارکت اجتماعی مردم و پاسخگویی دستگاه‌ها اقدام می‌کنند.

برگزاری کارگاه‌ها آموزشی با هدف توانمندسازی مردم محله از دیگر اقدامات این دفاتر است.

اکنون ۹ دفتر تسهیل‌گری در استان وجود دارد که ۶ دفتر در ۱۳ محله شهر کرمانشاه فعال هستند و مابقی در اسلام‌آباد غرب و هرسین وجود دارند.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ میلیارد ریال اعتبار به این دفاتر اختصاص پیدا کرد براساس گزارشات دفاتر تسهیل‌گری اعتبارات به سمت این محلات هدایت شده و تاکنون از محل این اعتبارات برخی مدارس تجهیز شدند و کانون‌های پرورش فکری و کتابخانه‌ها و سالن‌های ورزشی احداث شد.

به طور قطع تعداد دفاتر تسهیل‌گری کم است، اما برنامه توسعه دفاتر در سطح ملی مطرح است و محلات جدید اعلام شده و به محض تأمین اعتبار دفاتر جدید شکل خواهد گرفت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.