همایش بین المللی حضرت حمزه در قم‌ برگزار شد

در پایان همایش بین المللی حضرت حمزه از مجموعه آثار برگزیده در قالب دو عنوان کتاب رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم -همایش بین المللی حضرت حمزه‌ امروز در قم با پخش بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران این همایش در ۵ بهمن امسال برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تشکر از بزرگداشت جناب حمزه (عموی پیامبر بزرگوار اسلام) منابع علمی و تحقیقی این همایش را زمینه مناسبی برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی از آن شخصیت بزرگ اسلام دانستند و گفتند: با وجود نقش برجسته جناب حمزه در تاریخ اسلام به ویژه در هجرت به مدینه و شهادت او در جنگ‌ با کفار، اما این شخصیت ارزشمند غریب است و باید از زندگی این بزرگوار و دیگر صحابه برجسته، اما ناشناخته پیامبر همچون عمار، سلمان، مقداد و جعفر بن ابیطالب در قالب‌های هنری و نمایشی تصویر سازی شود.

ایشان هدف پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از مامور کردن زنان مدینه به گریه بر جناب حمزه پس از شهادت و معرفی او به عنوان سید شهدا را الگوسازی از این شخصیت شجاع و فداکار برای همیشه تاریخ و برای همه مسلمانان دانستند و گفتند: دو عنصر مهم الگوساز شخصیت جناب حمزه (قدرت شناخت) و (اراده قوی و عزم راسخ) او است.
رهبر انقلاب با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع)، جناب حمزه را از مصادیق (مومنان صادق بر عهد الهی) خواندند و گفتند: مراکز حوزوی و دستگاه‌های تبلیغاتی همت خود را بر تربیت شخصیت‌هایی قرار دهند که مصداق معارف الهی و احکام اسلامی باشند چرا که چنین شخصیت‌هایی قادر به نجات جامعه در مواقع حساس هستند و با وجود آن‌ها تشکیل تمدن اسلامی قطعی خواهد بود.

حجت الاسلام رفیعی از اساتید حوزه این همایش را زمینه‌ای برای ترویج سیره و منش حضرت حمزه دانست و گفت: امیدواریم هنرمندان با تولید آثار فاخر و به یاد ماندنی، ٬زندگانی، شخصیت و دفاع از اسلام توسط حضرت حمزه را برای عموم مردم برجسته کنند.

آیت الله استادی هم در این همایش با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار(ع) در وصف حضرت حمزه گفت: هر جا صحبت از اخلاق، شجاعت، ایمان دفاع از اسلام و رسول خداست، نام آن حضرت برده می‌شود.

او گفت: این شهید والامقام جایگاه رفیع و والایی نزد پیامبر اکرم داشت و ائمه اطهار هم او را در روایات مختلف به طور مکرر تکریم کرده و سیدالشهدا، اسدالله و اسدالرسول نامیدند.

آیت الله استادی تبیین زندگی این شهید والامقام را موجب اگاهی مردم از اقدامات موثر این شخصیت های برجسته تاریخ اسلام در دفاع از اسلام دانست و گفت: باید همچون حمزه به فکر حمایت از مکتب اهل بیت علیهم السلام و اسلام باشیم.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام صفری دبیر علمی همایش گزارشی از نشست‌های علمی این همایش ارائه کرد.

او گفت: در این همایش از ۹ اثر علمی پژوهشی ازجمله ۲ عنوان کتاب حمزة بن عبدالمطلب سیدالشهدا و رهیافت‌های تاریخی و فرهنگی به حمزه نامه رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام صفری با بیان این که ۲۰۸ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد ۳۵ مقاله پذیرش و ۶ مقاله برتر و ۸ مقاله شایسته تقدیر شد، گفت: نشانه شناسی گفتمانی وجوه تاریخی، حماسی، دینی و خیالی، قصه حمزه نامه در مقایسه با ابومسلم نامه، بررسی ابعاد شخصیتی حضرت حمزه در شعر قدیم فارسی، تجلی حضرت حمزه در شعر کهن فارسی، فضائل حضرت حمزه با تکیه بر شان نزول آیات قرآن، پژوهشی در مزار و آیین زیارت حضرت حمز‌ه با تاکید بر سنت و سیره و سرگذشت امامه دختر حمزه پس از هجرت و شهادت پدرش در مدینه، عناوین ۶ مقاله برتر ارسالی به این همایش هستند.

در پایان مراسم از مجموعه آثار برگزیده شامل دو عنوان کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار