سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان مطرح کرد؛

عزم شرکت آب منطقه‌ای همدان برای احیای تالاب آق گل

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان از تشکیل کمیته‌ای کارشناسی با شرکت آب منطقه‌ای مرکزی برای احیای تالاب آق گل ملایر خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- محمد ضروری گفت: سعی داریم تا با جلسات مشترک کارشناسی پیگیر حق آبه تالاب آق گل، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف آن و اصلاح راه‌های ورودی آب به تالاب شویم.

تالاب آق گل ملایر یکی از تالاب‌های طبیعی و بزرگ‌ترین تالاب فصلی استان همدان است که در مرز استان‌های مرکزی و همدان قراردارد، این تالاب فصلی و مستطیل شکل است.

این منطقه محل گرد آمدن هرز آب‌های فصلی منطقه است که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن قدمتی چهل‌هزارساله دارد.

او گفت: طی دیداری که به همراه مهندس شاهسوند، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی داشت، باید جلسات کارشناسی برای احیای تالاب آق گل بین دو استان برگزار شود تا بتوانیم با یک جمع بندی مناسب مسیر را به سمت و سوی خوبی پیش ببریم.

او در ادامه گفت: تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه مجاور تالاب و انسداد چاه‌های غیر مجاز و همچنین کنترل برداشت آب چاه‌های مجاز باید در دستور کار هر دو استان قرار بگیرد تا شاهد بهبود وضعیت تالاب به عنوان یکی از زیست بوم‌های مهم باشیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سال‌های پیش وزارت نیرو برای تالاب آق گل، حق آبه ۲ میلیون مترمکعبی در نظر گرفته است وقرار است تا با همکاری دو شرکت آب منطقه‌ای در استان‌های همدان و مرکزی این موضوع پیگیری شود تا شاهد محقق شدن حق آبه تالاب باشیم.
اودر ادامه گفت: این موارد منوط به این است که جریان مناسبی را در رودخانه‌ها شاهد باشیم.

ضروری گفت: بخشی از مسیل‌ها از سوی اهالی یا کشاورزان دستکاری شده است و راه ورود منابع آب به تالاب باید اصلاح شود.

او گفت:امیدواریم با این روند بتوانیم مسائل تالاب آق گل را حل و فصل و قدم‌های مناسبی در مسیر احیای آن برداریم.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی چگینی
۲۱:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
تلاب آق گل متعلق به استان مرکزی وشهرستان خنداب بوده وهست.ما نمیدونیم مسولین استان همدان وشهرستان ملایر طبق چه حقی این تالاب رو برای همدان میدونن.خواهش میکنم مسولین استان مرکزی این امر مهم رو پیگیر کنند.برای اهالی منطقه خنداب این یک ننگ بزرگی هست.وما احساس درحق مردم این منطقه خیانت شده. سازمان حفاظت محیط زیست میشه بفرماید وظیفه شما چی؟این تالاب تا سه سال پیش جز لاینفک منطقه خنداب بوده چطور شد جز همدان.لطفا جواب بدید