سیگار:

بایدن از ضعف نیروی هوایی افغانستان اطلاع داشت

اداره سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان قبل از سقوط حکومت پیشین در مورد ضعف نیروهای هوایی افغانستان هشدار داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان - اداره سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان گفت آمریکا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ بیشتر از ۸.۵ نیم میلیارد دالر برای حمایت از نیروهای هوایی افغانستان هزینه کرده که موفقیت آمیز نبوده است.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان از پیش می‌دانسته که نیروهای هوایی افغانستان بدون کمک تاب نمی‌آورد و سقوط خواهد کرد. 

اداره سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی محرمانه ماه‌ها پیش از آنکه جو بایدن خروج کامل نیروهای نظامی امریکا از افغانستان را اعلام کند، به واشنگتن هشدار داده بود.

در اسنادی که امروز (سه‌شنبه ۱۸ جنوری) از حالت طبقه‌بندی شده خارج شده، جان سوپکو، سربازرس ویژه بازسازی افغانستان به واشنگتن گزارش کرده بود که «نیروی هوایی افغانستان ظرفیت لازم برای سرپاماندن بدون پشتیبانی امریکا را ندارند و قصور در آموزش‌های حمایتی باعث شده که حکومت، بدون پیمان‌کاران امریکایی توانایی نگهداری و تعمیر هواپیماهای خود را نداشته باشد.»

طبق گزارش اداره سیگار، امریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ بالغ بر ۸.۵ میلیارد دالر برای حمایت و توسعه نیروی هوایی و نیروهای ویژه هزینه کرده که در هر دو محور، پروژه موفقیت آمیز نبوده است. سیگار همچنین نسبت به تبعات خروج صدها پیمان‌کار مسئول نگهداری و تعمیر هواپیما هشدار داده بود. طبق این سند تازه رسانه‌ای شده، امریکا و ناتو از سال ۲۰۱۹ با تغییر استراتژی، به‌جای ساخت نیروی هوایی بر اطمینان از استقامت نیروهای موجود در بلند مدت متمرکز شده بودند. این در حالی بوده که نیروی هوایی افغانستان در جذب پرسنل کارآمد عملکرد موفقی نداشته است.

دفتر اداره سیگار روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفته بود خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که گزارش‌های سیگار طبقه‌بندی شوند ولی اگر هم این‌گونه شود معمولا نسخه «غیرمحرمانه» آن حداکثر ظرف ۲ ماه منتشر می‌شود و معلوم نیست چرا بیش از یک‌سال طول کشیده تا وزارت دفاع نسبت به خارج کردن این گزارش از حالت طبقه‌بندی شده اقدام کند؛ آن‌هم در حالی که ۵ ماه از قدرت گرفتن طالبان و سقوط رژیم سابق می‌گذرد.

«سیگار» از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۸ هزینه‌‌های آمریکا در راستای پیشرفت‌ افغانستان را ثبت کرده و گزارش‌های متعددی در خصوص فساد در سطح بالای مدیریت سیاسی کشور و کمبودها و نقاط ضعف ارتش افغانستان منتشر و راه‌های بهبود وضعیت را در قالب پیشنهاد به واشنگتن ارائه کرده است. آمریکا از سال ۲۰۰۱ بیش از ۱۴۵ میلیارد دالر صرف بازسازی افغانستان کرده و نزدیک ۱ تریلیون نیز هزینه تعهدات نظامی امریکا از جمله ساختن و تجهیز نیروهای نظامی افغانستان شده است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار