در پی اختلال در ثبت درخواست و صدور کارت هوشمند سوخت المثنی؛

پخش فرآورده‌های نفتی: مشکل از سامانه هوشمند سوخت نیست/ نیروی انتظامی: پاسخ نمی‌دهیم!

مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان از اختلال در ثبت درخواست کارت‌های هوشمند سوخت خبر داده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - برخی از مخاطبان طی تماس‌های تلفنی با باشگاه خبرنگاران جوان، اطلاع داده‌اند که فرآیند ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی، پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در چهارم آبان امسال، با کندی و اختلال همراه است؛ به طوری که با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ پاسخ می‌گیرند: «سامانه قطع است».

این جمله که «سامانه قطع است»، در پیام‌های کتبی که با همین موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان رسیده هم دیده می‌شود. بررسی این پیام‌ها نشان می‌دهد، متقاضیان دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی، بین ۲ تا ۴ ماه است که در انتظار دریافت کارت خود به سر می‌برند.

تصویر زیر بخشی از درخواست‌های رسیده به باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه را نشان می‌دهد.

اختلال در ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی

مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به سوالات زیر در این باره پاسخ داد:

از ابتدای سال تاکنون چه تعداد درخواست صدور کارت هوشمند سوخت المثنی به ثبت رسیده و چه تعداد صادر شده است؟

رضایی: در هر ماه، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار درخواست جدید صدور کارت هوشمند سوخت المثنی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌رسد؛ تعداد این درخواست‌ها از ابتدای سال تاکنون، به حدود دو میلیون عدد رسیده که کارت تقریباً یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر از این متقاضیان، صادر و به شرکت ملی پست تحویل شده است. کارت هوشمند سوخت مربوط به حدود ۲۵۰ هزار درخواست جدید نیز در دست تولید است.

علت صادر نشدن کارت‌های باقی مانده چیست؟

رضایی: پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در آبان امسال، به علت ملاحظات امنیتی، ارتباط ما با تمامی سازمان‌ها از جمله دفاتر پلیس + ۱۰ به مدت یک ماه قطع بود. قول می‌دهیم که طی یک ماه آینده، برای همین ۲۵۰ هزار درخواستی که در دست تولید داریم، سرعت تولیدمان به یک هفته برسد تا در مجموع، تمام فرآیند ثبت درخواست تا تولید به کمتر از یک ماه برسد.

ظرفیت تولید کارت سوخت در کارخانه شخصی سازی، می‌تواند پاسخگوی تعداد درخواست‌های ثبت شده باشد؟

رضایی: در شرایط معمولی حال حاضر، در هر ماه، ظرفیت ذخیره سازی حدود یک میلیون کارت را داریم، اما در شرایط خاص مانند سال ۹۸ و شروع سهمیه بندی، در بازه زمانی کمتر از شش ماه، حدود ۱۰ میلیون کارت تولیدکردیم؛ یعنی، درخواست‌ها با ظرفیت تولید ما همخوانی دارد.

جمله «سامانه قطع است»، مربوط به سامانه‌های شرکت پژوهش و توسعه ناجی نیروی انتظامی می‌‌شود یا سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی؟

رضایی: این جمله هم می‌تواند به شبکه ارتباطی دفاتر پلیس + ۱۰ مربوط باشد که معمولا، بلافاصله توسط پژوهش و توسعه ناجی پوشش داده می‌شود و هم می‌تواند مربوط به ارتباط بین سازمانی این دفاتر با سامانه هوشمند سوخت برای ثبت درخواست المثنی باشد که معمولا اگر اتفاق خاصی مثل حمله سایبری رخ ندهد، این ارتباط با پژوهش و توسعه ناجی، همواره برقرار است.

چه میزان از اختلالی که اکنون متقاضیان با آن مواجه هستند به سامانه هوشمند سوخت و چه میزان آن به سامانه های پژوهش و توسعه ناجی مربوط می شود؟

رضایی: مشکلاتی که در دفاتر پلیس + ۱۰ وجود دارد، خیلی مربوط به سامانه هوشمند سوخت نیست؛ به جز یک ماه قطع ارتباط کامل که پس از حمله سایبری رخ داد. در سایر موارد، علت عدم ارائه خدمات در این دفاتر، به سامانه هوشمند سوخت با سامانه پژوهش و توسعه ناجی بر نمی‌گردد.

چرخه تولید کارت هوشمند سوخت از زمانی که درخواست ثبت می‌شود، به طور معمول حدود یک ماه طول می‌کشد؛ با توجه به این که حدود یک ماه ثبت درخواست‌ها متوقف شده بود، ممکن است به علت انباشت شدن درخواست‌ها، در بخش خودرو‌های شخصی این فرآیند حدود دو ماه زمان ببرد.

با توجه به آن که سهمیه خودرو‌های شخصی، ۹ ماه در کارت آن‌ها باقی می‌ماند، عملاً مشکلی بابت این تاخیر در میزان سهمیه‌ها وجود نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید:


درخواست ثبت کارت هوشمند سوخت از تاریخ چهارم آبان، همزمان با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، تا هشتم آذر متوقف شده بود. به گفته مدیر این سامانه، قرار بود ابتدا ثبت درخواست خودروها ممکن شود و امکان ثبت درخواست برای موتورسیکلت‌ها نیز، از یک هفته بعد از هشتم آذر، آغاز شود.

این فرآیند به گفته مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان هنوز با اختلال همراه است و مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز اختلال‌ها را مربوط به این سامانه نمی‌داند. پیگیری از مسئولان نیروی انتظامی برای پاسخگویی درباره سامانه‌های شرکت پژوهش و توسعه ناجی در دفاتر پلیس + ۱۰ تا لحظه انتشار این خبر، با عدم همکاری آن‌ها مواجه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جلالی
۱۲:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
باسلام من کارت سوخت دارم ولی به هر جایگاه سوخت که میرم دستگاهای سوخت رسان کارتم رونمیخونه ومرتب مینویسه کارت رابه صورت صحیح واردکنید به کجا مراجعه کنم ?
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۰:۱۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
اول دی ماه ۱۴۰۰ ثبت نام کردم ، الان ۳۱ فروردینه ۱۴۰۱ هست . یعنی چهار ماهه هنوز صادر نشده
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۹:۲۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
در تاریخ دهم آذر درخواست دادم هنوز صادر نشد زنگ زدم 9627 و پلیس بعلاوه ده هنوز صادر نشد
مشخص نیست که صادر میشه
خسته شدیم انقدر بنزین آزاد زدیم تو این شرایط
Iran (Islamic Republic of)
Tohid
۰۰:۴۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
4 ماهه(۵ آبان) تقاضای کارت سوخت دادم تا این تاریخ ۲۶ بهمن هنوز اقدامی انجام نگرفته با پلیس ۱۰+کلاهبرداران تماس گرفتم گفتند بعلت حمله سایبری سامانه قطعه . ۹۶۲۷ سامانه پاسخگویی نفتی تماس گرفتم همین جواب را دادند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد ابراهیمی
۰۲:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
1400/9/27 درخواست کارت سوخت دادم ،تو سامانه میرم واسم پیام میاد هنوز کارت سوخت تولید نشده ،، پس کی قراره تولید بشه ،، اسنپ با یذره سوخت نمیشه کاری کرد ،خواهشن به فکر ما باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
شمارابه ارواح شهداقسمتان میدهیم مشکل کارت سوخت المثنی موتورسیکلتهارارفع کنیدهرچه برای ثبت نام مراجعه میکنیم میگن سایت فعلاقطع هست معلوم هم نیست کی درست بشن،بابامردم گناه دارن به خداآه وناله خانواده های این مردم خودتون وخانواده هاتون روتاریشه میسوزونه اگه قرآن میخونیدمعنی کنیدبینم دربرابرظلم به مردم خداوندچی فرموده به خاطرخدازودتراین مشکل ثبت نام کارت موتورسیکلتهاودریافتشون روحل کنید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
سلام
کارت ماشین چرا صادر نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
کلا سامانه هوشمند سوخت جزو هزینه و درد سر برا مردم واقعا چیزی خاصی نداره چرا واقعا ازاد نمیکنید در هیچ کشوری سامانه هوشمند وجود نداره راحت مردم سوختگیری میکنند کلا کار از ریشه خراب هست در بحث گازییل رانندگان واقعا تو دردسر افتادند سهمه ندارند تو پمپ بنزینها گدایی میکنند اگه واقعا دلتون برا مردم سوخته واقعا ازاد کنید حداقل مردم راحت باشند هر روز یک دردسر و اعصاب خوردکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۹ دی ۱۴۰۰
من 3ماهه درخواست دادم هنوز نیومده .پلاکم هم پلاک معلولین هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۸ دی ۱۴۰۰
خواهشاً مشکلات این سامانه راهور 120رو پیگیری بفرمایید.بنده یکبار که در جاده میومدم پلیس راه نگهم داشت و گفت به علت سبقت جریمه ات میکنم ازشون پرسیدم چند نوشتید گفت برو پیامکش برات میاد ولی نه آن موقع نه چند روز یا چند ماه بعدشم پیامک نیومد.بعدا هم هرچند مدت یکبار به سامانه راهور 120مراجعه میکردم تا ببینم چند نوشتند ولی در سامانه هم از آن جریمه خبری نبود با خودم گفتم شاید پلیس از نوشتن جریمه منصرف شده و به من نگفته.تا اینکه زمان فروش ماشین در مرکز تعویض پلاک برامون خلافی در آوردن و آن جریمه رو هم قید کرده بودند ولی متأسفانه آن جریمه دوبل شده بود و باعث ضرر و زیان برای اینجانب شد.جواب این ضرر بنده را چه کسی باید بدهد؟اگر سامانه درست عمل نمی کند چرا به مردم معرفی می کنید؟یک جریمه ۲۰۰هزار تومنی می شود ۴۰۰هزار تومان و این حق الناس هست.خواهشا پیگیری بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام الان دوماهه ثبت نام کارت سوخت کردم رفتم پلیس +۱۰ میگه هنوزصادر نشده کی جوابگو هستش دقیقا چقدرباید صبربکنیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۳۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰
دهه شصت یادتون هست گوینده مجری تلویزیون وقتی برنامه تلویزیونی یهو قطع می شد میومد روی آنتن می گفت بینندگان عزیز مشکل از گیرنده هاست به فرستندهای خود دست نزنید الآنم همون وضعیته . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اشتباهی نوشتی گیرنده همون تلویزیون هست می گفت به گیرنده هاتون دست نزنید فرستنده یعنی صداوسیما افتاااااااااد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۳:۴۴ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام
برعکس گفتی
درستش اینه:
مشکل از فرستنده است به گیرنده های خود دست نزنید.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۴۲ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام من دو ماه و نیم پیش ثبت نام کارت سوخت المثنی کردم و بعد یکماه از پلیس +۱۰ با من تماس گرفتن و بهم گفتن بانکی که برای کارت سوخت پول میرفت به حسابش عوض شده و دستور اومده که باید به حساب و بانک جدیدی پول واریز بشه ماهم دوباره رفتیم پرداخت کردیم و پول قبلی هم گم شد الان ازون موقع هم بیتر از یک ماه گذشته و خبری نیست وقتی هم رفتم گفتن فعلا برای عمومی ها فقط صادر میشه !
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۰:۴۲ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام لطفا همینجا شماره تماس بگذارید تا برای دریافت مدارک، با شما تماس گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اره الان شمارتو بزاری حل میشه اقای باشگاه عزیز این همه پیامو مدرک مردم هر روز اینترنتی و حضوری میرن میان که کسی گردن نمیگیره الان ایشون مدرک هم بده رسمی ببره ثبت کنه منگوله دارش کنه ایا فکر میکنی اون مدیر مسوول چی میگه در نهایت گردن میگیره میگه ما گیر کردیم میگه مشکل از کجاست ؟نخیر نمیگه اگرم بگه میندازه گردن ی نهاده دیگه کلا تو ایران گردن گرفتنه چیزی از محالاته پس بیخیالش شو مثه قضیه ی مرغ شده بود طرف گزارش گرفته میگه من مرغ خریدم ۲۵ تومن مقام مسوول میگه نه شایعاته مرغ در سراسر کشور کیلویی ۱۴ هزارو هفتصدو بیستو سه تومنو ۳ قرونه یعنی ملت میخریدن ۲۵ این مسوول میگفت نه همه دارن دروغ میگن چون نرخ ما اینه اخه مگه میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
ترفندی برای فروش آزاد بنزین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اینجا ایرانه !!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۹:۴۸ ۲۸ دی ۱۴۰۰
نفت موظف است به خواسته مردم سرزمینش احترام بگذارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
ما هم نزدیک دو ماه است نه کارت ماشینمون امده نه کارت سوخت ! کلا به ضرره ما شده چون همش بنزین ازاد میزنیم از اونطرفم اصلا کارت ماشین نداریم موندیم چیکار کنیم هر چی هم میریم پلیس به علاوه ده هم جواب نمیگیریم اداره پستم خبری از کارت ماشین نداره
آخرین اخبار