نقطه اختلافی تهران و ریاض مربوط به جنگ عربستان علیه یمن است

کارشناس مسائل منطقه گفت:مهم ترین و پیچیده ترین پرونده اختلافی تهران و ریاض مربوط به جنگ عربستان علیه یمن است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نه ماهی است که مذاکرات تهران و ریاض بعد از شش سال قطع ارتباط در جریان است.

به گفته هانی زاده تاکنون پیشرفت هایی در خصوص برخی از پرونده های مورد اختلاف تهران و ریاض صورت گرفته، چهار دور مذاکره در طول هشت ماه گذشته شکل گرفته است. در بسیاری از موضوعات منطقه از جمله نفوذ مقاومت، همکاری ایران با جنبش های مبارز فلسطینی، وضعیت شیعیان عربستان، تبادل تجاری و عدم دخالت در کشور های یکدیگر پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی گفت: مهم ترین و پیچیده ترین پرونده اختلافی تهران و ریاض مربوط به جنگ عربستان علیه یمن است. ریاض تمایل ندارد که انصارالله در مذاکرات بین آنها با ایران شرکت داشته باشد و نقطه اختلافی هم همین است، اما توافقاتی درباره بازگشایی سفارتخانه های دو کشور انجام شده که اقدام مثبتی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: روابط‬⁩ دو کشور مهم ⁧‫ایران‬⁩ و ⁧‫عربستان‬⁩ در حال احیاء و ⁧‫سفارتخانه‬⁩ ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است، این امر آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان ⁧‫اسلام‬⁩ دارد، نهادهای امنیتی و رسانه ها مراقب رذالت ⁧‫صهیونیستها‬⁩ و حماقت ⁧‫افراطیون‬⁩ باشند.

اخیرا هم حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ما چهار دور مذاکره مثبت و سازنده با مقامات ذی ربط عربستان سعودی در کشور عراق داشتیم. به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور عراق و اینکه هیئت حاکمه عراق و رؤسای سه قوه همه درگیر آن هستند که در آینده بتوانند دولت جدید را شکل دهند، طبعاً نقشی که عراقی ها ایفا می‌کردند تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: هر زمان که طرف سعودی مایل باشد روابط دو کشور به حالت طبیعی بازگردد، ما آمادگی داریم و از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری هایمان استقبال می‌کنیم. به زودی هم دیپلمات‌های ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات های ما مستقر خواهند شد که این یک نشانه مثبت و خوب است.آمادگی خودمان را برای دور جدید گفت و گوها در بغداد اعلام کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اختلاف ما با عربستان ریشه ای و عمیق مشابه دشمنی سقیفه با اهل بیت رسول الله ص است.سرچشمه تفکر و فقه وهابیت ابن تیمیه ای است که کینه شدیدی نسبت به اهل بیت رسول خدا داره.بگذریم از جنایات آل سعود در کشتار حجاج در سال های متوالی.اما به دلیل انجام مناسک حج ناگزیر به داشتن رابطه سیاسی با آل سعود هستیم.ولی هرگز کشور دوست ما نخواهد بود الا اینکه آل سعود سقوط کنه و یک دولت مردمی سر کار بیاد.چه جنایاتی که آل سعود در حق ملت های مسلمان و مظلوم مرتکب نشدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
مترسیم برای جلب رضایت عربستان ازش بر علیه یمن پشتبانی کنید شاید عربستان وهابی کودک کش بهتون نگاه کنه شاید جواب التماسهاتون رو بده...چرا عده ای از مسئولین در این کشور باعث سر شکستگی مردم هستن شما با این کارهاتون دارید مردم ایران رو تحقیر میکنید فردا هم برید با اسراییل روابط دیپلماتیک برقرار کنید ....راستی چرا رابطه با امریکا غلط هست ولی با نوچه امریکا درست؟