روسیه نماینده سفارت ژاپن در مسکو را فراخواند

وزارت امور خارجه روسیه نماینده سفارت ژاپن در مسکو را به دلیل اقدام توکیو مبنی بر برگزاری نمایشگاهی در جزایر کوریل جنوبی احضار کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه نماینده سفارت ژاپن در مسکو را به دلیل اقدام توکیو مبنی بر برگزاری نمایشگاهی در جزایر کوریل جنوبی احضار کرد.

بر اساس این بیانیه، وزارت امور خارجه روسیه در این گفت‌وگو اعتراض شدید خود را به برگزاری نمایشگاهی که در اوایل ماه جاری در جزایر کوریل جنوبی افتتاح شد، ابراز کرد. برخلاف هشدار رسمی وزارت خارجه روسیه درباره مشابه این رویداد در سال ۲۰۲۰،  ژاپنی‌ها بار‌ها این اقدام تحریک آمیز را انجام دادند.

این وزارتخانه اعلام کرد که مسکو همچنین مانور‌های مشترک ژاپن و آمریکا در نزدیکی مرز‌های روسیه را تهدیدی برای امنیت این کشور و چالشی بالقوه می‌داند و به نظارت دقیق بر چنین اقداماتی که نشان دهنده بی میلی سرسختانه توکیو برای در نظر نگرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه است، ادامه خواهد داد.

در سال ۱۹۴۵، کل مجمع الجزایر به اتحاد جماهیر شوروی واگذار شد. توکیو ادعا‌هایی بر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروهی از جزایر خالی از سکنه داشت. وزارت امور خارجه روسیه بار‌ها اعلام کرده است که حاکمیت مسکو بر جزایر در قوانین بین‌المللی تضمین شده است و نمی‌توان آن را زیر سوال برد.ده‌ها سال است که مسکو و توکیو رایزنی‌هایی را برای انعقاد یک معاهده صلح در این باره انجام دادند.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که توکیو تمایل دارد به گفت‌وگوی سازنده با مسکو درباره فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر کوریل جنوبی ادامه دهد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستورالعمل‌هایی را برای آماده‌سازی اصلاحیه‌هایی درباره بسته‌ای از مزایا و مشوق‌ها برای کسب‌وکار‌های فعال در جزایر کوریل از جمله معافیت از مالیات سود، دارایی، زمین و حمل‌ونقل صادر کرد. برنامه ریزی شده است که اصلاحات تا ۱ اوت ۲۰۲۲ به تصویب برسد.

پس از سفر پوتین به ژاپن در دسامبر ۲۰۱۶ و دیدار‌های وی با شینزو آبه، نخست وزیر وقت ژاپن، بیانیه مشترکی به تصویب رسید که در آن اعلام شده آغاز رایزنی‌ها درباره فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر کوریل جنوبی ممکن است گام مهمی در جهت انعقاد پیمان صلح باشد. همچنان دو کشور به رایزنی در مورد فعالیت‌های اقتصادی مشترک در پنج مسیر از جمله آبزی پروری، کشاورزی گلخانه ای، گردشگری، انرژی بادی و مدیریت پسماند ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار